Cityhandeln tappar men Örebro står starkt

Text: Thomas Helsing Foto: Helene Svanholm
Posted 2018-10-04 in Leva & Bo, Näringsliv

cityhandeln

Plocka fram sidor med statistik och siffror, allra helst inom området ekonomi, och många av oss somnar. Men faktum är att årets rapport ”Mätbar stad” innehåller en del intressanta fakta för den som är det minsta intresserade av att bevara en levande stadskärna.

 

Rapporten presenterades i början av september av Henrik Vestin på WSP Advisory – ett av världens ledande företag på analyser av den här typen – på uppdrag av City Örebro. I den rapporten kunde Henrik slå fast att även om cityhandeln generellt tappar så står sig Örebro bra i jämförelse med andra jämförbara städer. Det är endast Helsingborg som haft en bättre försäljningsutveckling de senaste fem åren. Totalt ligger dock Örebro på en sjunde plats, strax efter Västerås och med Linköping hack i häl.

Handeln i Örebro är stark inom beklädnad där cityhandeln faktiskt gick bättre än exempelvis Marieberg under 2017. I gengäld är externhandelsområdena starkare inom hem- och fritidsvaruhandeln.

Vill man hitta fler ljusglimtar för cityhandeln visar siffrorna från 2017 att city ökar sin omsättning något mer än Marieberg även om de sistnämnda har en högre omsättning totalt. Faktum är att alla näringsgrenar inom handeln i city ökar mellan 1 och 6 procent, med undantag för sällanköpsvaror som stod stilla under förra året. Mest ökade dagligvarusektorn med sina 6 procent mer än föregående år.

En av anledningarna till att handeln i city trots allt ökar sägs bero på befolkningsökningen. Enligt Stina Storm, vd för City Örebro, har vi även den stora stadskärnan och ett bra utbud både dag- och kvällstid att tacka. Helgen innan den här tidningen kom ut arrangerades ”Bilar på stan”, ett av många arrangemang som skapar synergieffekter och bidrar till att boosta handeln. I samma andetag kan man nämna Open Art, Live at heart och Spökveckan som andra publika, återkommande arrangemang som bidrar till en aktiv och därmed attraktivare stadskärna.

När det gäller framtiden är det inget domedagsscenario Henrik Vestin förutspår – den fysiska handeln kommer att finnas kvar. Däremot kommer den att behöva utvecklas. Detta menar även Svensk handel som uppger att våra butiker håller på att ändra karaktär. Redan idag börjar allt fler butikskedjor ställa om sina butiker till att agera utlämningsställen kopplade till deras e-butiker. Idag går 7 av 10 e-handelsbeställningar till ett utlämningsställe i närheten av bostaden.

Andra omställningar som handeln påbörjat är fysiska butiker som görs mer digitala för att öka shoppingupplevelsen samt så kallade branschglidningsbutiker. Dessa kan vara klädbutiker som även satsar på frisörtjänster eller delikatessbutiker som satsar på en restaurangdel.

Den kanske mest futuristiska nya typen av butik är självbetjäningsbutiker. I såväl Kina som Usa pågår en utveckling mot butiker som innehåller varor men saknar personal. Varorna registreras automatiskt när kunden plockar upp dem och betalningen görs automatiskt när kunden lämnar butiken.

Det här händer samtidigt som Svensk handel uppger att svenska butiker ser allt ljusare på framtiden. Enligt en undersökning gjord i september ökar framtidstron bland de fysiska butikerna samtidigt som optimismen hos e-handlarna går åt motsatt håll på grund av minskad tro på lönsamhet. Men det är ändå i e-handeln tron på framtiden finns. Det de fysiska butikerna behöver göra är att anpassa sig med nya inriktningar som kan komplettera e-handeln och ge nytta för kunderna.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.