Uppåt för musikförsäljningen i Sverige

Text & Bild: Ulf Hjelting
Posted 2018-06-11 in Mode & Shopping, Musik

Musikförsäljningen fortsätter att öka i Sverige. Den digitala försäljningen står nu för mer 87,2 procent av marknaden. Och vinylskivan fortsätter även den att öka – med 15,6 procent under 2017 – och står nu för 4,2 procent av de totala intäkterna från den svenska musikförsäljningen. Det säger färsk årsstatistik från Ifpi.

 

Statistiken för 2017 visar att det såldes musik för drygt 1,4 miljarder kronor i Sverige. Av den totala repertoaren är 28 procent svensk och 72 procent internationell.

Försäljningen från digitala musiktjänster står idag för 87,2 procent av den totala musikförsäljningen. Cd-skivorna minskade med 24,6 procent under året medan vinylförsäljningen fortsatte att öka. Totalt såldes vinylskivor för över 59 miljoner kronor.

De tre mest säljande svenska artistalbumen under 2017 var Avicii (01), Hov1 (Hov1), och Zara Larsson (So Good). De mest säljande singlarna var: Axwell /Ingrosso ”More Than You Know”, Joakim Lundell ”All I Need” feat. Arrhult och Kaliffa ”Helt seriöst”.

– Trots att Youtube idag är den största musiktjänsten med flest användare står de för endast 1,9 procent av de totala intäkterna. Vinylförsäljningen genererar dubbelt så mycket vilket säger en hel del. Vanlig streaming står för 85,5 procent av intäkterna och ökar i värde trots oförändrat konsumentpris sedan lanseringen för tio år sedan. Att marknaden faktiskt växer i detta läge skall kanske ses som extra positivt, Ludvig Werner, vd för IFPI Sverige.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.