Dalande intresse för välgörenhetsorganisationer

Text: Camilla Johansson I Foto: Läkare utan gränser
Posted 2018-05-14 in Leva & Bo, Näringsliv

Välgörenhetsbarometern, ett samarbete mellan undersökningsföretagen AQ Analys och Userneeds samt insamlingstjänsten Pennybridge, släppte den 25 april sin rapport ”Välgörenhet i en osäker värld”.

 

Det visar sig att den försämrade inställning till välgörenhetsorganisationer man kunde se i den förra rapporten har hållit i sig, och sedan i december sjunkit med två procentenheter.

Något motsägelsefullt kan man dock konstatera att förtroendet för organisationerna ökat sedan i december, och det med sju procentenheter. De organisationer som man känner störst förtroende för är Cancerfonden, BRIS, Läkare utan gränser och Hjärt- och Lungfonden, något som förklaras med att man känner till vad de gör, och det är också något som visar sig vara viktigt när man bestämmer sig för vilka man ska skänka pengar till.

Sex av tio skänker pengar till en organisation och det är vanligare bland kvinnor än bland män. Givandemönstret påverkas också av utbildningsnivå och var i landet man bor. När den förra undersökningen gjordes strax före jul så ställdes frågan om hur många som skulle skänka pengar och ge bort ett gåvobevis, med svaret att det var två av tio. Med facit i hand var det bara en av tio som var mottagare av en sådan present.

Det är inte sällan populärt bland företag att vid till exempel jul att, istället för att ge personalen en julgåva, donera till en organisation. När AddTruly, som arbetar med att skapa relationer mellan företag och ideella organisationer tittade på detta med gåvor, så visade det sig att det bara var första året detta uppskattades bland personalen.

Tankarna bakom missnöjet var i mycket detsamma som gör att tilliten för välgörenhetsorganisationer sjunker; man vet inte vad de gör och var pengarna går. Lösningen för både företag och privatpersoner är att hitta berättelsen i det man ger pengar till och engagera medarbetarna i den fråga man skänkt pengar till.

 

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.