Entreprenör som gett lyft åt detaljhandeln


Posted 2014-12-23 in Näringsliv

Håkan Jacobsson är en drivande aktör i den omvandling av detaljhandeln som Örebro – och Sverige – genomgått. I dag shoppar vi loss i varuhus, köpcenter och shoppinggallerior. Shoppingen ska vara en upplevelse med mersmak. Ett event och sätt att umgås, med ett mått av rationalitet. Nu är han på väg att sluta som Center Manager för Marieberg Galleria.

 

– Jag är en entreprenör. Det ska bli så skönt att ta sig an nya uppgifter. Mitt arbete har gått från att vara ett entreprenörskap, ett ledarskap, till att i fransk ägo bli ett administrativt jobb. Speciellt de två senaste åren.

Håkan Jacobsson säger det sakligt. Mest som ett konstaterande. Han utstrålar en lite butter styrka. Inte alls ovänlig, men som vittnar om en stark inre motor. Det är en grå novembermorgon med ett fint regn i luften när vi träffas på baksidan av Mariebergs Galleria. Några långtradare har redan dockat och lämnat sin last och kryper sakta iväg över den vida asfaltsytan mot utfarten.

Han stiger ur bilen med telefonen mot örat, öppnar dörren och vi går in på hans kontor. I hans röst finns spår av dalabergslagsmålets vänliga tongångar. Han kommer ursprungligen från Ludvika.

Att fylla i långa Excelark för att tillfredsställa franska exekutiver är inte hans grej. Och han har inget till övers för den franska förkärleken för hierarkier. Med rädsla, initiativlöshet och beslutstorka som följd.

Situationen var helt annorlunda när han för drygt tolv år sedan handplockades till Marieberg av Steen & Ström som 2002 köpt ut den andra hälften-ägaren KF. Han jobbade då på Krämaren och skötte en Kapp-Ahl-butik samtidigt som han var marknadsansvarig för varuhuset.

– Jag anställdes delvis för att utveckla Mariebergs köpcentrum. Då var det 60 butiker och ett 20 år gammalt köpcentrum. Välskött, rent och snyggt men herregud, bäst före-datumet hade gått ut för längesen. Så drog vi igång förnyelseprojektet 2004.

Men det dröjde till 2009 innan en om- och utbyggd Marieberg Galleria var klar att invigas. Det var ett tufft projekt, inte bara på det fysiska utan också på det politiska planet.

– Man måste ha kommunens tjänstemän och politiker med sig. Dom var då inte så förtjusta i externhandeln. I Örebro värnar man väldigt mycket om cityhandeln. Håkan har läst sig till att det var likadant och än värre när KF byggde sitt OBS!-varuhus i Marieberg, som invigdes 1979.

– Är man politiker vill man ha en levande stadskärna, det är bland annat den som identifierar politiken. Jag tror att jag skulle agera likadant som politiker.

Steen & Ström var ett skandinaviskt bolag med säte i Oslo med anor från 1700-talet. Det satsade enbart på köpcenter och skapade goodwill både hos konkurrenter och hyresgäster genom sin långsiktighet och seriositet. Och det hade inga problem att rekrytera personal. Tvärtom.

– Så länge det var ett norsk-svenskt bolag var vi väldigt med i fronten för detaljhandelns utveckling. Vi samarbetade med konsultföretaget Kairos Future, Handelns Utvecklingsinstitut (HUI) och Paco Underhill – en amerikansk guru i Köpcenterbranschen som åker runt hela världen för att hitta inspiration och föreläsa. Vi översatte och gav ut hans böcker.

Som hans klassiker Why we buy: shopping som vetenskap.

Vetenskaplig kunskap och erfarenhet går hand i hand när man ska utveckla ett köpcenter. Som i alla andra komplexa branscher.

– När vi projekterade den här nybyggnaden var vi väldigt noga med att få en mångfald av varumärken och butiker som inte bara fungerade för tillfället. Utan också framåt. Då behöver det vara starka företag som står stadigt, som kan expandera och vara livskraftiga i en framtid. Enkelhet och tillgänglighet är inte bara att ha en stor och bra väg hit. Öppettiderna är också en väldigt viktig faktor: Att ha öppet när folk har tid att handla – inte när de är på jobbet.

Nya Mariebergs Galleria steg fram ur vimlet av byggnadsställningar med över hundra butiker, i detalj genomtänkt och designad för modern shopping och med långt till nästa bäst föredatum. Kvitto på framgången kom när det 2011 utsågs till Europas bästa köpcentrum i sin storleksklass för sin lyckade om- och nybyggnad.

Till Håkans ledord tillgänglighet, enkelhet och mångfald ska också shoppingglädje och rationalitet tillfogas.

– Shopping är så mycket mer än att bara handla. Det är att fika, att äta ute. Det är kul. Det är avkopplande, ett sätt att umgås i dag. Man måste addera någonting till shoppingen, som shoppingluncher.

Han kallar det shoppinglädje. Därav följer att det är viktigt att ha bra kaféer och restauranger i ett köpcentrum. Men shoppingen måste också vara rationell.

– Den enda rättvisan i världen är att oavsett plats och oavsett situation har du 24 timmar på ett dygn. Men det känns som dygnet krymper hela tiden; vi verkar vara nere på 16–17 timmar just nu, nu är det mycket som konkurrerar om den tiden för alla.

Håkan Jacobsson ser det rationella i att handla på ett köpcenter ur ett miljöperspektiv. Han finner miljödebatten lite märklig.

– Man säger att man måste åka bil hit. Det anses ju så miljöförstörande. Men alla människor bor ju inte i en stadskärna. Väldigt många människor som bor på den södra sidan av staden har mycket enklare att ta sig hit än in till staden.

När det gäller sopor och leveranser pekar han på uppenbara miljövinster.

– När sopbilen kommer på sin dagliga tur behöver den inte åka runt utan 103 butikers sopor finns på ett ställe. Vi har ju komprimatorer som trycker ihop soporna som sorteras i 17 fraktioner. Och vi får betalt för soporna.

På liknande sätt är det när det gäller leveranser. 103 butiker med en destination. Det vore ogörligt att leverera så mycket varor inne i stadskärnan. Han tycker att dessa viktiga fakta inte kommer fram i debatten.

Dessutom är det jämförelsevis billigt att köpa mark utanför staden. Och billigare att bygga än inne i staden. Ur konsumentsynvinkel är det rationellt eftersom lägre hyreskostnader påverkar prisbilden positivt.

Håkan ser inte svartvitt på förhållandet centrum-periferi. Eller om man så vill på centrumhandel kontra externhandel. Det finns många win-winsituationer även om centrumhandeln av naturliga skäl tappat i förhållande till köpcentren.

håkan_j_mh-2_webbHan var som tidigare nämnts verksam på Krämaren i 6–7 år och var med och bildade City Örebro. Han har så att säga integrerat de två polerna.

– Det var ingen enkel uppgift men väl så nödvändigt att få en centrumförening i Örebro. Polariseringen började redan på 50-talet då försäljningen av vitvaror och mer skrymmande produkter flyttades ut ur city, berättar han. Sedan kom detaljhandeln efter på 70-talet.

Det har gett upphov till seglivade språkliga mönster. Han har roligt åt att det finns seniorer som fortfarande säger att de åker till Wessels respektive OBS! De två köpcenterpionjärerna vid Lillån respektive Marieberg. Sedan åratal avdöda.

– Vi är väldigt måna om att vi har en bra cityhandel i Örebro. Jag är övertygad om att det finns stora utvecklingsmöjligheter för den om man gör på rätt sätt. För dem som har butik här och inne i city så blir ett plus ett lika med tre. Deras varumärke stärks av att ligga på två ställen. Särskilt de enskilda privata handlarnas.

Det ger också ökad flexibilitet. De kan flytta varor mellan butikerna och utnyttja personalen på ett helt annat sätt. Och annonseringen blir billigare om man har två butiker.

– Jag är förvånad över att inte fler handlare inne i staden har sökt sig hit just för att få den här effekten. Vi drar ju väldigt mycket människor utifrån våra kranskommuner, Kristinehamn, Karlskoga, Degerfors, Mariestad … IKEA har lärt människor att åka bil i en timme.

Det rör sig om cirka 100 000 besökare vanliga veckor. På sommaren strömmar turisterna till. Juli är Mariebergs näst bästa månad efter december.

– Stannar man till här som turist har man inte så bråttom. Då kanske man åker in till city och fikar inne i stan eller besöker Gustavsvik. Vi kan aldrig konkurrera med en stadskärna med den kultur och tradition som finns där. De är exklusiva för stadskärnan. Den ska man bevara. Speciellt i Örebro för den är bra – och utvecklingsbar.

Men han ser att cityaffärernas öppettider behöver förändras. De är oförändrade sedan 60-talet.

– Det är svårt. I Örebro är det 36 fastighetsägare i centrala Örebro; det svåra är att enas.

Det finns en del gamla myter om köpcentrer och kundbeteenden. Under gårdagen överraskades Håkan av en elevkommentar när han satt i konferensrummet med 43 gymnasister i 17–18 årsåldern på studiebesök.

– Det är ju tur att ni har Jula och Clas Ohlson så gubbarna har någonstans att ta vägen, sa en av pojkarna. Jag blir så förvånad när unga människor har den traditionella synen. För män shoppar i dag. Dom är inte chaufförer eller något påhäng som man ska sätta på en stol någonstans medan kvinnorna går ut och handlar.

Män shoppar framför allt kläder och teknik. Gärna i sällskap med killkompisar – en tydlig trend i dag.

Håkan Jacobsson ser inte den digitala handelns framväxt som ett hot. Det har alltid funnits postorder. Det gäller att se till att inte butikerna komprimerar sortimentet för hårt av lönsamhetsskäl. Annars kan de kunder som drar udda storlekar använda sig av näthandeln. Då beställer man ju lite extra grejer också. Där finns en beteendeförändring i sin linda.

Här kommer också mångfalden in.

– Den är viktig för oss. Speciellt när man åker hit en halvtimme eller en timme, så ska man kunna hitta det man vill ha. Vad ska man göra om man måste ha tag i ett par skor en lördagseftermiddag och hälften av skobutikerna inne i city har stängt. Då måste det finnas fem skobutiker här. Då är sannolikheten att du hittar det du söker väldigt stor. De skobutikerna ska inte ha samma sortiment, då blir det ju likriktat.

Men den största konkurrensfördelen för handel över disk ligger på det personliga planet.

– Man måste bli mera vän med sina kunder. Att man går till Stina och Kalle i stället för den label som sitter på butiksfronten. Man måste bli mer personlig.

Ludvikakillen som fann gymnasiet för långtråkigt och hoppade av för att jobba har kommit en lång väg. Han har sett sin bransch vinna en uthållighetens poängseger över det tidigare ointresset bland politiker.

– Förr var det fantastiskt om man stod och knackade på en plåtbit som man kunde sälja utomlands. Handel var mera förknippad med en krämarinställning. Där har politikerna ändrat sig helt. Nu ser man handeln som en näring där man jobbar stenhårt. Där det jobbar väldigt mycket människor. Och där det jobbar väldigt mycket unga människor.

Själv började han sin detaljhandelsbana på ett Domusvaruhus i Ludvika. Inom kooperationen hittade han tillbaka till skolan. Han var en av sju som togs ut för en handelsekonomisk utbildning på KF.

– Jäkla fin utbildning. Helt suverän. Skolan låg ute i Saltsjöbaden. Vi fick läsa på Handelshögskolan och gå på föreläsningarna, men var inte inskrivna som elever. Vi tog med oss lite kunskap därifrån och ett annat perspektiv kan man säga. Jag tror att de här rektorerna var väldigt nära bekanta.

Och den outtröttlige entreprenören inom honom utnyttjade slumpens spel och de möjligheter som kom i hans väg. Via ett jobb som skobutikschef dök chansen upp att köpa skoaffärer. Det blev en i Ludvika och en i Tibro.

När han för 23 år sedan flyttade till Örebro var skälet att han var rekryterad av TIAB utveckling och finans för att bygga ut handelsverksamheten.

– Jag hann inte det. Jag var där ett halvår innan konkursen. Vi hann precis flytta hit.

En av de största konkurserna i länet kan tilläggas.

Nu vänder han blad igen. Den nya globaliserade ägarbilden verkar vara huvudorsaken till uppbrottet från Mariebergs Galleria. Där ingår franska Klépierre, en europeisk jätte i branschen, likaledes franska banken BNP Paribas och amerikanska fastighetsgiganten Simon Property Group med fokus på detaljhandel.

Håkan Jacobsson Affärsutveckling AB återuppstår efter att ha legat vilande i 17–18 år sedan hans tid på Krämaren. Redan har två fastighetsbolag hört av sig.

– Jag måste göra om logotypen och typsnittet, de kändes lite gamla. Det var inte aktuellt med vare sig hemsida eller e-postadress. Det var fax som gällde. Vi skrattar. Kanske därför att ny teknik som blivit passé känns lika gammal som gårdagens tidning.

Det hummar av energi i luften kring Håkan. Overdriven är på. Han vill bygga upp en Urban Factory Outlet utomhus. En sådan har han sett i Las Vegas. Den fascinerande honom.

Han bollar upp en gammal idé med träspårvagnar à la San Francisco tur och retur från en stor p-plats vid Svampen och Storbron. Med norr som ett Chinatown. Vilken sevärdhet!

Det känns som att Håkan Jacobsson är en entreprenör av en kaliber som till och med kan få slottet att slå ut i affärsmässig blom.

(Visited 48 times, 1 visits today)

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Labero On Fire
Örebro ölhall-2
Nollnitton online banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Skip to toolbar