Expansiva Husman Lokaler bygger vidare

Text: Pelle Blohm Foto: Tomas Karlsson
Posted 3 månader sedan in Leva & Bo, Näringsliv

Klubb Wah-wah-3

En gång i tiden var det en grusgrop, nu är kvarteret Salamandern mellan Adolfsberg och Hjälmarberget utmed E20 kanske det hetaste och mest expansiva kommersiella området i Örebro.

 

Redan nu har flera högprofilerade företag flyttat in och andra står på tur strax bakom. Man kan tänka sig att Husman Lokaler är nöjda med sin investering av mark.

Åker man ofta söderut från Örebro så har man sett hur området på vänster sida efter Karlskogaavfarten långsamt vuxit fram från en rätt trist intetsägande bit mark ur ett rent visuellt perspektiv till ett område som yrvaket börjat röra på sig efter en lång vintersömn. Ur en mer kommersiell aspekt så förstår jag att marken varit något många suktat efter för en mer exponerad plats att befinna sig som företag är svår att finna i Örebro. Kanske speglar också platsen de företag som redan flyttat in. Det är inga blyga varumärken utan sådana som verkligen vill synas.

Allt började egentligen med att Husman Lokaler byggde huset där Würth tidigare hade sitt huvudkontor på den östra sidan av E20 men där Delibake numera finns. Ett område där Husman Lokaler huserat under en lång tid.

– Därifrån gick blickarna ofta norrut mot marken vid Salamandern, säger Magnus Carlsson som är VD på Husman Lokaler. Men så länge inte kommunen hade bestämt sig för vad man ville göra med marken och inte utarbetat en detaljplan så fanns det inte mycket vi kunde göra mer än att vänta och hoppas på att det skulle uppstå en möjlighet för oss längre fram.

Den möjligheten skulle också dyka upp och så fort planläggningen för området var klar så exploderade utvecklingen. Först ut var var Porsche Center som flyttade till Örebro ifrån Karlstad. Ett prestigebygge förstås men ändå inte helt överraskande då en av delägarna finns i Örebro och att motorvägen till Örebro blir bra mycket rakare och enklare för de Stockholmare som förvarar och servar sina fordon i källaren under byggnaden. Strax därefter satsade det mycket framgångsrika Dormy Golf på Salamandern.

– Dormy hyrde ju av oss i Marieberg i många år men ville ha någonting eget. Det var modigt att flytta till Salamandern så tidigt som de gjorde. Visst, lager och kontor var inga konstigheter men att även lägga butiken där, det var inget självklart handelsområde vi den tidpunkten, säger Magnus Carlsson.

 

Därefter ramlade de in en efter en, KTM Scandinavia flyttade några hundra meter från Hjälmarberget till nya profilstarka lokaler, HTH Köksforum, Reklamproffsen, Happynest och så vidare.

– De är alla företag, varumärken, med hög status. KTM/Husqvarna har dessutom sitt Skandinavienkontor här, Dormy har även de sitt huvudkontor vid Salamandern till exempel, tillägger Patric Arvidsson, förvaltare på Husman Lokaler.

 

Är det någonting ni sökt efter?

– Nja, Porsche och Dormy har vi inte påverkat. KTM är ju vårt hus, ett profilhus. Deras marknadsföringshus kan man säga. KTM säljer ingenting där utan har utställningar och utbildningar i huset. Man vill visa upp sig och sin verksamhet, menar Magnus Carlsson.

KTM-huset är också speciellt av en annan anledning, berättar Magnus Carlsson. Världens lägsta skyskrapa, skrattar han och Patric Arvidsson stämmer in i skrattet där vi sitter i Husmans Lokalers egna kontor på Hagmarksgatan i Örebro. Jag får en lång teknisk genomgång i byggnadsteknik av fasader i glas. En patenterad lösning, unik i sitt slag, som ett företag som heter Brunkeberg tagit fram. Metoden är egentligen framtagen till skyskrapor och höghus där man arbetar i väldigt trånga utrymmen i storstäder med många höga byggnader. Två man ska kunna sköta monteringen, så enkelt ska det vara. Huset vid Salamandern är ett prototyphus och det enda i sitt slag i världen.

 

Hur ser det ut framöver? Det finns fortfarande mycket ledig mark.

– Vi har nya projekt norr om Porsche. Två hus som vi bygger just nu. Ett runt tvåvåningshus och ett mer traditionellt fyrkantigt hus. Jag tror att vi inom Husman Lokaler är lite speciella ibland. Här bygger vi två hus, skal, utan klara hyresgäster. Det är lite annorlunda, enligt min uppfattning, att man törs det. Men det klart, i det här området finns det ett väldigt stort intresse från flera håll både internationellt och nationellt rikstäckande, menar Patric Arvidsson och fortsätter:

– NA hade ett stort reportage att Ford var klara att flytta in i området, längre bort mot Karlskogaavfarten. Det var fel och ingenting som vi hade uttalat oss om. Visst för vi samtal med Ford men inget är klart då vi även för samtal med fler eventuella aktörer.

Tittar man långsiktigt så kommer Husman Lokaler bli en ännu starkare aktör i detta område. En ny planläggning är på gång bortanför Ejot på marken som kommer att gränsa till det utvecklingsområde som kommunen äger och håller på att utveckla mellan Hjälmarberget och Mariebergs köpområde Det innebär att det kommer att bli en lång sammanhängande företagshub från Mariebergs Centrum till Salamandern vilket binder ihop staden med Marieberg Centrum på ett helt annat sätt än tidigare.

– Kul att kommunen skapat ett sånt här område med lite mer profilerade byggnader. Det är häftigt att kunna få lite upplevelser när man åker igenom Örebro. Det finns inte så många sådana platser i Sverige. I Smålandstrakten längs E4:an söderut finns platser med häftiga hus men uppåt Stockholm är det mest fyrkantiga lådor, säger Patric Arvidsson och Magnus Carlsson håller med.

 

Berätta om de hus ni bygger just nu!

– Det runda huset finns det en historia runt. Vi vill gärna vara stolta över våra hus och tycker att det är kul att bygga hus som sticker ut. Den här specifika byggnaden var det Leif Carlsson(ägare till Husman och den som startade bolaget, reds. anm.) som såg i USA, det var en bilfirma som fanns i huset, bilar stod uppe på terassen. Så Leif tog foton och så ritade en arkitekt upp huset utifrån det. Det är en stor terass på övervåningen, taket sticker ut tre meter. Annars är det mycket glas och en del tegel. Runda hus är kanske inte det mest praktiska att bygga men det blir lite extra touch av det, säger Patric och ler lite grann.

Det andra huset är lite mer konventionellt där flera företag tar plats i samma byggnad. Troligtvis blir det en del sällanköpshandel här, typ HTH Köksforum och liknande som redan finns i området. Huset ser avlångt och fyrkantigt ut men vrider sig med en länga ut mot Karlskogaavfarten. Hur man än ser på det så blir det en bra exponering för de företag som väljer att flytta in. För det är inte klart än även om intresset är oerhört stort.

– Ingen har skrivit på än även om många verkar tro att Ford ska flytta in vårt runda hus eftersom NA skrev det. Sen är det inte så många som bygger hus utan klara hyresgäster så kanske tänker man inte ens tanken att det ska vara ledigt här. Men vi bygger skal och sedan kan hyresgästen bestämma hur det ska se ut inne i lokalerna. Här har du stora möjligheter som hyresgäst att påverka, säger Patric Arvidsson.

 

Upplever ni ett stort intresse då?

– Ja det gör vi. Sen är det så att när det kommer till företag som söker sig till områden vid en motorväg så handlar det även om marknadsföring för dem. Huset ska hänga ihop med skylten kan man säga. Men läget är värt jättemycket. Det är ett väldigt bra läge då E20 och E18 möts här. Sen har vi ändå inte bråttom att hyra ut för ju mer området växer fram desto mer ser man hur det blir, säger Magnus Carlsson.

 

Nej, bråttom får man inte ha i den här branschen. Det kan ta många år innan byggnadsprocesser drar igång. De där blickarna Magnus Carlsson och Husman Lokaler styrde mot Salamandern redan 2000 när Würths första kontor stod klart, de har till sist blivit en realitet. En vision om ett helt nytt kommersiellt prestigeområde i bästa läge.

Porsche var nyckeln som öppnade Pandoras box, andra företag följde efter, och nu väntar vi bara på tillkännagivandet av de hyresgäster som ska in i de byggnader som är på gång att färdigställas. Husman Lokaler är inne i en mycket expansiv fas och framtiden för företaget och området Salamandern ser mycket ljus ut.

(Visited 45 times, 1 visits today)
Nollnitton online banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Skip to toolbar