Gustavsvik satsar för att ta täten


Posted 2013-12-19 in Näringsliv

Gustavsviks friluftsbad invigdes 1938. Badet blev en del av badkulturen och simsporten i Örebro. I sin moderna version med stugby och campingplats har det utvecklats till en publik och ekonomisk framgångsaga. Trots att det orsakade ett hätskt ideologiskt badkrig i lokalpolitiken. Nu varvar Gustavsvik Resorts AB upp för att ta ett nytt steg i sin utveckling med sikte på en miljon besökare om året 2020.

 

Nya Gustavsvik är redo att börja förverkliga sin framtidsvision. Sex perspektiv har högsta strategiska prioritet: marknad, gäst, medarbetare, process, ekonomi, miljö och hållbarhet. De ska fortlöpande analyseras och vässas. Allt för att lyfta besökssiffrorna från cirka 600 000 i dag till 1 miljon årligen 2020. Visionens målformulering svävar inte på målet: Gustavsvik ska bli Skandinaviens mest attraktiva aktivitetspark. Samma konkretion kännetecknar masterplanen som lyfter fram den kravprofil i form av anläggningar som äventyrsbad, gym etcetera som krävs för måluppfyllelse. Ett intensifierat samarbete med olika partners och bättre service måste också till. Här kan Gustavsvik fungera som ett nav. Och tänket har ingen klocka eller kalender utan det är dygnet runt och året runt som gäller.

– Alla perspektiv är viktiga. Det låter lite klyschigt. Men allra viktigast är nog produktutvecklingen, säger nye vd:n Magnus Nilsson med en droppe självironi.

I själva verket är han hela tiden konkret, saklig och tydlig. Men så har han också en lång, bred och framgångsrik karriär inom besöksnäringen. Han trendspanar ständigt i den bransch som så uppenbart är hans passion. Han är också ordförande i Svensk Turism.

sommarbad_webb

Gustavsvik har rika erfarenheter av förändringsarbete men har också studerat vad andra gör i Sverige, Europa och delvis USA.

– Sådana anläggningar som vi har här i dag mår som allra bäst med någon större investering vartannat eller vart tredje år. Det måste hända något hela tiden. Han anför Liseberg som exempel, som investerar 100 till 200 miljoner vartannat år.

– Det behövs i dag. Människor är väldigt beresta. Jag har pratat med sjuåringar som har varit tre gånger i Thailand, fyra gånger på Gran Canaria och som badat med delfiner i Mexiko. De är vana vid kvalitet och betalar gärna för den – men då måste det funka.

Utan produktutveckling och lyhördhet inför marknaden hamnar man snart på efterkälken. Stugor som dög bra för femton år sedan är svåruthyrda i dag därför att de saknar dusch och bastu. Halveringstiden för det som anses vara exklusivt är mycket kort. Ribban hamnar allt högre för normal komfort för att inte tala om exklusivitet. Det skiljer ett avgrundsdjup mellan den tid då han växte upp och en förestående resa till Stockholm med modern var så upphetsande att gossen inte kunde sova.

– Men får du inte med dig medarbetare och servicen kommer du bara halvvägs. Gästerna ska känna sig välkomna. Du ska inte behöva fundera som gäst. Någon har tänkt till för din räkning.

När det lyckas så har då ytterligare en skön dag full av muntrationer nått afton. En dag går fort när man roligt. Det ska vara lätt att vara gäst är ett av Magnus Nilssons mantran som i kortform summerar hans långa erfarenhet av att hantera gäster och kunder med lyckat resultat.

Besöksnäringen är nu en bransch med tyngd och mognad som kräver olika kompetenser. Den omsätter 276 miljarder i Sverige och 2,5 miljarder i Örebro. Det var annorlunda förr.

– Jag har jobbat i besöksnäringen sedan jag började som reseledare när jag var nitton år. Då togs hela branschen med charter och camping inte riktigt på allvar. Det var ju något man gjorde på fritiden.

Den attityden dröjer kvar hos somliga med dålig koll. Men hos politikerna i Örebro finner han en bra attityd till branschen. I det stora hela tycker han att han har fått vara med om en fantastisk utveckling.

– Man förgyller livet för många människor.

stugby_webb

Besöksnäringen växer nationellt och internationellt så det knakar.

– Det finns ingen näring i Sverige som de senaste två åren har tillfört 6 000 årsverken. Vi känner oss som en del av stora Örebro där andra besöksnäringar också kommer att växa.

– Och det här är en fantastisk näring för att kunna anställa unga tjejer och killar som på så sätt kommer in i arbetslivet. Och väldigt många nysvenskar får sin första arbetslivskontakt där.

Åtskilliga kvinnor och män i karriären har börja sitt arbetsliv i besöksnäringen. Företagsledaren och ledargurun Jan Carlzon, som ”plattade till” hierarkierna på SAS, är ett känt exempel. Han började som reseledare.

– Vi anställer väldigt mycket på attityd. Hellre dom som vill men inte kan, än dom som tror sig kunna – men inte vill. Det ska vara kul att erbjuda service. Magnus Nilsson ser tre saker som delvis medfödda, nämligen bollsinne, ledarskap och service. Till saken hör att han lirat bandy och fotboll för anrika BK Derby. Dessutom har han suttit i IFK Norrköpings styrelse och är fotbollsfanatiker och Arsenal-supporter. Man kan förvisso träna upp alla tre egenskaperna.

– Men har du inget medfött bollsinne alls är det riktigt svårt att bli bra i fotboll, handboll och golf. Det är på liknande sätt med service – ligger det inte i ryggmärgen hjälper det inte hur många serviceböcker du läser.

Besöksnäringen kräver precis som andra industrier sin grundmanual. Men den skiljer sig på ett spännande och avgörande sätt från tillverkningsindustrin såtillvida att ingen dag är den andra riktigt lik.

– Här vet vi när vi öppnar för dagen vilka gäster vi har på plats. Och så här ska servicen se ut och så här ska det flyta på. Men precis vad som helst kan hända.

Flexibilitet och lyhördhet is the name of the game. Han pekar på vad människor kan glömma på ett flygplan. Ett emaljöga, en benprotes, en påse diamanter, en papegoja … Människan är den gåta som servicen har att hantera.

Det nya namnet Gustavsviks Resorts AB avspeglar en ny verklighet och en ny ägarsituation som är på gång. Det gamla Örebro Fritidscenter AB har tjänat ut. Namnet Gustavsvik Resorts är i sig ett starkt varumärke. Det är ett delägt dotterbolag till det kommunala Örebroporten AB. Den andra delägaren, det näringslivsägda Gustavsviks Intressenter AB kommer att äga 55 procent och kommunen 45 procent. Därmed ligger vägen öppen för nya investeringar.

Den som dyker upp på Gustavsvik 2020 utlovar Magnus Nilsson en fullödig upplevelse långt ifrån vardagen. Det ska inte bara vara lätt att vara gäst utan vardagen och dess bekymmer och bördor ska lyftas av vid entrén. Gustavsvik ska vara fest och äventyr.

– Vi ska erbjuda en mångfald aktiviteter för olika åldrar och olika intressenivåer för vad man vill göra året runt. Det är kärnan i vår vision.

Upplevelsebadet ska bli ännu mer av djungel och åter Sveriges största i genren. För de flesta är Gustavsvik ännu bad. Hälsotrenden är stark. På friluftsaktiviteternas à la carte står joggning, vandringar och trendriktig hårdträning i Kilsbergen eller Karlslund eller vid Naturens hus i samarbete med olika partners. Rena friskvården. Ett modernt gym, utomhysgym och vattengympa som efterfrågas av många. Backahallen, golfbanan ligger nära liksom Karlsdals Ridskola. Gäster i Kilsbergen kan åka till Gustavsvik för att bada och relaxa. Det är bara tjugo minuters bilresa. Förhandlingar pågår med en ny ägarkonstellation. På vintern kan man åka skidor både på tvären och längden där. Och den närbelägna golfbanan har också skidspår.

För de yngsta finns det både ett utomhus- och inomhuslekland och ett minizoo. Och så finns det rika möjligheter till shopping – eller fågelskådning …

uppleveslebad_webb

Fas ett drar igång nästa år. Investeringarna kommer att hamna en bra bit över 100 miljoner. Det är upplevelsebadet och gymmet som står först på tur. Icke att förglömma är aktivitetshotellets byggstart också planerat till nästa år. Men det finansieras och ska drivas av en annan ägare. Endast en underskrift på kontraktet fattas.

Sedan är det dags för stugorna som också kräver en investering i mångmiljonklassen. Liksom i fas tre där det är ”torraktiviteter” till skillnad från badaktiviteter som står i fokus. Kanske en tyngre äventyrspark och lokaler som kan användas för utställningar och andra events.

I runda svängar hamnar totalsumman runt en halv miljard. En betydande summa naturligtvis. Men det är viktigt att sätta den i ett större sammanhang där intäktssidan både för staden och regionen ska finnas med.

– Satellitintäkterna runt Gustavsvik genom åren för boende, shopping och bensininköp har varit betydande. Men den exakta storleken är inte känd. Magnus Nilsson vill göra som göteborgarna.

– De har varit väldigt duktiga på att beräkna de intäkterna. Staden var först i landet med så kallade satellitkonton. Han utvecklar ett resonemang kring vad han kallar ”en reseanledning” till en stad. Det är få förunnat kreera den rollen. Men ett vasst Gustavsvik hela tiden med i tiden kan i sig själv skapa en fungerande dragningskraft där andra aktörer kan hänga på.

– När jag är runt och talar brukar jag säga att vi vill vara ett av loken här. Det är inget fel på Lindex, men de butikerna är ingen reseanledning. Ingen i Örnsköldsvik funderar på att åka till Lindex i Örebro. Men det är bra att Lindex finns när du väl är på plats här och ska åka till City eller Marieberg för att shoppa.

Gustavsvik ska erbjuda en sexstjärnig camping men ännu är det inte klart vad den sjätte stjärnan kräver. Svensk Camping funderar. Gustavsvik driver utvecklingen. Magnus Nilsson lämnar inget åt slumpen för att skapa och bibehålla en känsla hos gästen av att vara välkommen. Han gillar inte förbudsskyltar. I botten finns alltid en vällovlig säkerhetsfråga.

– Men hur kul är det att komma till en anläggning där det står tio skyltar med vad du inte får göra?

Han har sett till att budskapet nu formuleras på ett läsarvänligt sätt med besökarnas väl i fokus.

Men kommer Arsenal när det är dags att fira att miljonmålet nåtts? The Gunners borde väl stå för saluten. Magnus Nilsson skrattar gott.

SÖK

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrev
ÖSK-arkivet
Norges Casino

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.