Johan Dennelind – vd och koncernchef för Telia Sonera


Posted 2014-12-15 in Näringsliv

När Ledarskapsdagen i Örebro gick av stapeln 6 november var det många som lät sig inspireras av Johan Dennelinds framförande, i vilket han talade om sitt ledarskap. Örebroaren är vd och koncernchef för Telia Sonera. Ett multinationellt bolag med över 25 000 anställda, 190 miljoner kunder och en omsättning på över 100 miljarder kronor.

 

En sak han har lärt sig som chef är att sluta planera.

– Det blir ändå aldrig som du tänkt dig. Däremot ska du vara väldigt duktig på att hantera förändring och våga göra det du vill göra, säger han.

Johan har gjort resan från fotbollskille i BK Forwards gulsvarta matchställ till att i dag vara en landets mäktigaste företagsledare. Trots ett hektiskt liv som chef för Telia Sonera återvänder han gärna till Örebro. Familj och vänner finns kvar här. Annat som lockar är lugnet, närheten och naturen. Han konstaterar att Örebro är härligt.

Johan Dennelinds vardag är dock ofta allt annat än lugn. Han är chef för över 25 000 anställda och är övertygad om vad som är viktigast i relationen med personalen.

– Att lyssna på dem. Var jag än kommer i organisationen håller jag rundabordssamtal med medarbetarna, utan mellanchefer närvarande. Jag kallar det lite slarvigt för verklighetspaneler. Det är mitt sätt att vara nära verksamheten, förklarar han.

 

Hur är du som ledare?

– Jag är nyfiken på människor och sätter fokus på det jag anser vara den långsiktigt enda konkurrensfördelen, nämligen personal och kultur.

 

Beskriv din yrkesmässiga ”resa”, som har lett fram till dagens jobb som vd på Telia Sonera.

– Efter studier i Örebro och en tid som egen företagare lockades jag av möjligheten att bli trainee på Telia. Det var en bransch som då var bland det mest spännande man kunde ge sig in i. Där fick jag möjlighet att jobba internationellt, vilket jag även gjorde när jag senare hamnade hos Telenor, dels som finanschef och dels som vd i Malaysia under ett antal år. Det ledde mig vidare till Vodacom och Sydafrika. Jag har nytta av alla dessa erfarenheter i min nuvarande roll.

När Johan berättar om personer som varit viktiga i hans karriär, så lyfter han fram några chefer som vågade satsa på honom tidigt i yrkeslivet.

– Det är den bästa skolan. Jag har även haft några riktigt dåliga chefer som lärt mig minst lika mycket, konstaterar han sedan.

 

Hur verkar du för att skapa ett Telia Sonera där alla vet sin roll, vilka mål ni är på väg mot och hur ni ska nå dit?

– Mycket utgår från ledarskapet, att ge medarbetarna tydliga mål men också medlen för att nå dit. Vi har infört en ny verksamhetsmodell och organisation som utgår från kundernas behov, det har tagits emot väl av medarbetarna.

 

”Fika med Johan” har blivit ett begrepp. Förklara vad det innebär?

– Det är en del i mitt lyssnande ledarskap. Jag tar en kaffe med en medarbetare och lyssnar på vad vi gör bra och vad som kan göras bättre.

 

Hur viktigt är det för dig att få direkt information om det som sker ute i verksamheterna?

– Det är centralt för mitt sätt att leda företag. Jag lyssnar till medarbetarna utan filter. Men styr, det gör jag via min koncernledning.

 

För ett par år sedan kom det anklagelser om att Telia Sonera hade varit inblandat i mutskandaler i Kazakstan och Uzbekistan, vad kan du säga om det?

– Det har gjorts ett antal affärer på ett sätt som inte är i linje med hur Telia Sonera ska göra affärer. Under mitt år som vd har vi jobbat hårt med att förbättra bolagsstyrningen, hitta rätt ledarskap och sätta en organisation för arbetet med etik- och regelefterlevnad. Vi har kommit en bra bit på väg, men mycket återstår.

 

Hur vänder man allmänhetens bild av ett företag där vissa personer i ledande ställning missbrukade sin position?

– Genom att ordentligt utreda vad som har gått snett och se till att göra rätt nu och framåt.

 

Hur ser du själv på bilden av Telia Sonera i dag?

– Egentligen är det upp till andra att bedöma det. Vi vill vara ett ledande företag i vår bransch, i det ligger också att vara ledande inom området ansvarsfullt företagande, och det jobbar vi hårt med varje dag. Men jag tycker mig höra från flera håll att vi har börjat återbygga vårt förtroende på rätt sätt. Dock har vi långt kvar.

 

Vad har ni för planer för framtiden?

– Vi befinner oss mitt i en bransch i kraftig förändring. Alla teleoperatörer brottas med att hitta sin plats i det nya landskap som växer fram. Vårt mål är att skapa framtidens telekomföretag och förtjäna en central plats i människors vardag genom att binda ihop de bästa näten med de bästa tjänsterna.

 

Ni har nyligen köpt norska Tele2. Hur ska ni få ihop två verksamheter till en gemensam stark aktör på telekommarknaden?

– Genom gediget arbete. Förutsättningarna för framgång är goda och förvärvet ger oss tillräcklig storlek för att kunna ta upp kampen med marknadsledaren i Norge på allvar. Det är bra för våra kunder såväl som för den norska marknaden i stort.

 

Vilket är nästa stora steg i mobil- och internetvärlden – och hur tar ni det steget?

– Den ökande volymen av rörlig bild i näten. Vi möter det genom att skapa erbjudanden som är anpassade till detta. Till exempel nya mobilabonnemang i Sverige där vi tar ett fast pris för samtal och sms och ett rörligt pris för mängden data som konsumeras. Att ändra vårt arbetssätt och våra erbjudanden så att vi kan möta kundernas ökade efterfrågan på ett bra sätt över tid är en stor utmaning för alla aktörer i branschen.

 

Hur lever ni upp till kundernas krav på ökad mobiltäckning?

– Bra. Ser man på Sverige har vi redan i dag över 90 procents geografisk 2G-täckning. Det är långt bättre än någon annan spelare. Vi investerar för närvarande fem miljarder kronor per år i tre år på att bestycka våra sajter med 3G och 4G för att nå över 90 procent av landets yta med snabbt mobilt internet i slutet på 2015.

 

Hur viktigt är det att era kunder får snabb och korrekt support?

– Det är oerhört viktigt. Misslyckas vi med att lösa kundens problem spelar det ingen roll om vi gör allt annat rätt.

 

Hur ser du på Örebros och Mälardalens roll som ett expansivt nav i svenskt näringsliv?

– Med snabba kommunikationer, bra vägar, bra järnvägar och snabba nät knyts vi närmare varandra. I Örebro och Mälardalen ser vi effekterna av det. Örebro är en helt annan stad i dag jämfört med när jag flyttade i mitten på 90-talet.

 

Vad gör du för att koppla av från jobbet?

– Umgås med familjen, tränar, reser, spelar Wordfeud och golf.

 

Till sist – vad krävs för att vara en bra ledare?

– Passion och övertygelse. Lyhördhet och ödmjukhet. Nyfikenhet på människor och tron på att allt kan bli bättre.

 

K-G Ekblom
070-5084484

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.