Led en milstolpe när Back Up firar 30 år


Posted 2017-05-08 in Näringsliv

Back Up startade 1987 med att tillverka enklare reklamskyltar i en källarlokal i Örebro. Med åren har företaget utvecklats med nya bolag och i år omsätter man 65 miljoner, sysselsätter 35 anställda och firar 30 år.

 

Jag träffar Per Palmgren och Jonas Hellnemo från Back Up på Örebro SK:s kontor en onsdagsförmiddag i april. Anledningen till att vi samlats är för att Back Up installerat en ny led-skylt som löper längs med hela den södra läktaren på Behrn Arena. Skylten är speciell i det att den är en milstolpe för både ÖSK och Back Up. ÖSK får en flexibel lösning för att utveckla sin försäljning av exponering vid matcher och andra event. För Back Up innebär det att man befäster sin position som ledande av utvecklingen på skyltsidan.

Simon Åström, vd för Örebro SK, är märkbart nöjd med de nya möjligheter som led-skylten innebär.

– Vi och Back Up har en mångårig relation så det är kul att få göra den här satsningen tillsammans. Det är alltid extra roligt att göra den här typen av uppdrag med en lokal aktör. Det är en tydlig strategi vi har, att så långt som möjligt göra affärer lokalt med företag i våra nätverk. Det är en del i att bidra till en starkare region, och det vet vi att vi kommer att tjäna på i längden.

Jonas Hellnemo instämmer och betonar vikten av det långvariga samarbetet.

– Vi har 20 års samarbete där vi förvärvat kunskap som gör att vi kan Behrn Arena utan och innan. Att sälja är enkelt men att uppföra något kräver lite mer. Vår personal kan arenan efter alla dessa år och vet direkt vad som behövs, säger han.

Back Up erbjuder också inredning och montage till bland annat restaurangkedjor. Företaget tar hand om hela produktionskedjan från tillverkning till montering. Utvecklingen har varit strålande och under de senaste åren har företaget förvärvat nya bolag med spetskompetens, öppnat en sportbutik med tillhörande webbshop samt en webbshop för hela sortimentet.

– Syftet är att vi ska erbjuda en ”one stop shop” och för företagens branding ska vi ha alla produkter och tjänster som kunden behöver, säger Jonas Hellnemo.

Där kommer satsningen på led-skyltar in som är en viktig marknad för framtiden. För kunden är fördelarna många och Simon Åström är entusiastisk inför möjligheterna som det nya reklammediet innebär för klubben.

– Led-skylten kan med sina upplysta och rörliga budskap fånga ögat på ett bra sätt. Det är också mer flexibelt än fasta skyltar och vi kan kombinera med egna budskap. Vi tittar just nu på hur vi kan använda led-skylten på fler sätt för att stärka våra budskap, berättar han.

Back Up har haft en pågående intern diskussion om led-skyltar under ett par år men det var med ÖSK som satsningen tog fart.

– Det gäller att se vad led kan bidra med för kunden, därför har det varit viktigt att hitta rätt samarbetspartner. 2017 är en milstolpe för led hos Back Up och därför är det kul att det sammanfaller med vårt 30-årsjubileum.

Till skillnad från de fasta skyltarna kan ändringar göras och anpassningar ske i realtid under det aktuella eventet. Vid exempelvis en ÖSK-match kan budskapen förändras i takt med matchens dramaturgi. Det finns också en hel del flexibilitet att utnyttja inför evenemangen.

– För våra partners är det här mer flexibelt. Man kan anpassa sina budskap, få ut mer information och byta inriktning mellan matcher. Det innebär också att vi kan sälja reklamplats per match istället för en hel säsong, säger Simon Åström.

Redan under den allsvenska premiären kunde man nyttja ännu en av skyltens fördelar.

– Jag satt på läktaren under premiären och upptäckte ett behov av justering på ett av budskapen. Jag pratade med vår tekniker, som åtgärdade det innan budskapet visades senare under samma halvlek, säger Per Palmgren.

Back up kommer att uppmärksamma 30-årsjubiléet internt med en planerad aktivitet för personalen i början av september och för de kommande 30 åren ser det fortsatt positivt ut. Installationen på Behrn Arena har blivit ett lyft och jag lämnar två nöjda parter på Behrn Arena som ser på framtiden med tillförsikt.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.