Ny innovation sparar energi och förbättrar arbetsmiljön


Posted 2015-11-26 in Näringsliv

Industridraperier startades 1998 och utvecklar, förbättrar och säljer draperier, PVC-ridåer, bullerväggar och tätningar för industrin. Detta gör man både genom egen produktutveckling och genom förvärv.

 

– Industridraperier är ett utvecklande företag. Jag försöker samla ihop marknaden och förvärvar därför mindre företag. För att göra det måste det finnas en lämplig produkt som vi sedan kan utveckla och förbättra, säger Vidar Reuterwall, vd på Industridraperier AB.

Sedan några år säljer Industridraperier vädertätningar för flyg, fartyg och lastbilar men deras nya innovation är en unik vädertätning för tågbranschen.

– Jag fick frågan 2012 om vi kunde täta runt tåg. Jag säger alltid ja när jag får en förfrågan så vi satte igång att utveckla en enkel modell som passade en modell. Den utvecklade vi vidare till att passa alla typer av tåg och den är nu till 99 procent färdig, berättar Vidar Reuterwall.

Vädertätningen sluter tätt kring hela fordonet och byggs anpassad till varje enskild portöppning, komplett med vädertätningshus, elinstallation, styrning och inte minst integrering i det befintliga signalsystemet för att säkerställa säkerheten. Fläktar fyller tätningen med varmluft för bästa isolering mot kyla. Vädertätningen är dessutom helt underhållsfri.

Jämfört med en port kan det ses som dyrt men med Industridraperiers lösning gör man en stor energibesparing. Vidar berättar att Jernhusen har utfört tester som visar att två portar som står öppna två timmar om dagen gör av med 200 000 kilowattimmar per år. Med Industridraperiers lösning kan man spara på energiförbrukningen och dessutom ger den en betydligt bättre arbetsmiljö där de som arbetar kan stå i värme och slippa drag.

– Vår vädertätning innebär en stor energibesparing och vi ser att det finns en marknad och ett stort behov av en sådan här lösning, berättar Vidar.

Efter tre års utveckling är den nästan helt färdig och i dagsläget finns det ingen liknande produkt på marknaden. En Europalansering står för dörren och i det läget har Industridraperier valt att ta hjälp av Inkubera.

– Jag är inte van vid den internationella marknaden. Därför tog vi kontakt med Inkubera för att få hjälp med lanseringen. Det har varit väldigt bra för oss. En Europalansering är en kostsam historia och Inkubera har kompetensen nu när vi ska in på utländska marknader och ordna möten och skapa kontakter, berättar Vidar.

Framtiden ser därmed ljus ut för Industridraperier och Vidar Reuterwall ser ingen anledning till att produktionen inte ska förbli på svensk mark.

– Jag jobbar för att produktionen ska finnas kvar i Sverige. Och det går, men det gäller att automatisera och att det finns en hög teknikgrad i produkterna, avslutar Vidar Reuterwall.

(Visited 54 times, 1 visits today)

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Labero On Fire
Örebro ölhall-2
Nollnitton online banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Skip to toolbar