Viktor och Nina Garmiani – grundare av Candles Scandinavia


Posted 2016-03-21 in Näringsliv

Nollnitton online banner

Candles Scandinavia har gjort en remarkabel resa de senaste fem åren. Från 4 miljoner i omsättning 2010 till 32 miljoner 2015, för att vara mer exakt. På vägen har man bland annat blivit Gasellföretag, Årets nyföretagare och Årets pionjärer.

 

Bakom framgångarna för Candles Scandinavia står det äkta paret Nina och Viktor Garmiani och att vi förr eller senare skulle kontakta dem var väl ingen direkt högoddsare.

Egentligen är det tänkt att jag ska tala med båda entreprenörerna på samma gång, men en av parets söner har blivit sjuk och Nina är hemma och vabbar. Viktor och och Nina har varit gifta i tretton år och jag börjar med att fråga en, antar jag, för dem vanlig fråga – hur det är att driva företag tillsammans. Viktor berättar att det går alldeles utmärkt.

– Vi startade företaget ihop, vi jobbar ihop, vi har kontoren bredvid varandra. Vi har till och med satt in ett fönster mellan rummen, som är öppningsbart – ungefär som en korvmojjelucka. Den öppnar vi flera gånger om dagen för att tala med varandra eller skicka över dokument. Folk som besöker oss brukar skratta gott åt det.

En av de största anledningarna till att det fungerar så bra för dem är, säger Viktor, att de redan från början drömde om att göra detta tillsammans, att jobba ihop mot ett gemensamt mål. Innan de grundade Candles Scandinaivia hade de båda gott om erfarenhet av att driva bolag, var för sig och tillsammans.

– Vi har alltid drivit bolag vid sidan av våra vanliga anställningar, ganska mycket i utbildningssyfte. Jag arbetade som läkemedelskonsulent och Nina jobbade i butik i många år, bland annat för Siba och Tre. Så hon har butikserfarenhet och vi har båda säljerfarenhet.

Viktor startade sitt första bolag när han var 18 år. Han hade inte tagit studenten än men importerade grillar från Taiwan och det gick inte bra.

– Jag var ung, oerfaren och visste inte vad jag höll på med. Jag hade driv och ambition men inte kompetens och kapital. Det var roligt, men jobbigt, och jag lärde mig fruktansvärt mycket.

Under ett och ett halvt år drev han en ”annorlunda reklambyrå” som gick bra, men han drev den vid sidan av sitt vanliga arbete och hans chef sa åt honom att välja.

– Och då lade jag ned.

Grunden för Candles Scandinavia var att Viktor och Nina startade en nätbutik där de importerade barnkläder och sålde till konsument.

– Där kom idén. Vi märkte att när vi sålde till konsument så blev det inte mycket över, om vi skulle bygga något stort så behövde vi bli grossister.

De bestämde sig för att testa. Viktor tog pappaledigt i en vecka medan Nina besökte butiker och sålde.

– Vi omsatte ganska bra med pengar på en vecka, men problemet var att det inte fanns så mycket potentiella kunder. På fem dagar hade Nina besökt alla butiker i en tjugo mils radie runt Örebro och med det underlaget kan man inte bygga ett lönsamt bolag.

Så paret funderade på vad som har många kunder på en liten geografisk yta och kom in på heminredning.

– Det går att sälja till blomsterbutiker, presentbutiker, möbelbutiker, och det finns många såna i varje stad.

De började med lampor, tavlor, ljusstakar och ljus. Det sistnämnda visade sig vara mest lyckat.

– Det var kinesiska ljus som vi hade designat själva, väldigt snygga och av hög kvalitet. Vi hade tur som hittade en bra leverantör.

Garmiani_3Viktor och Nina började gräva mer i ljusmarknaden och såg att den växte mycket, och att flera av de största varumärkena i världen inte fanns på den nordiska marknaden. Ett av dem heter Woodwick.

– Vi kontaktade dem och de ville naturligtvis knappt prata med oss i början.

Men efter ett år av tjat och förhandlingar fick man till slut ihop ett avtal. I slutet sa Viktor ”vi vill inte ha det om vi inte får hela Norden”.

– Det var ett lyckokast.

Numera gör Candles Scandinavia, som namnet kanske antyder, allting med Norden i åtanke. Får man inte Nordenrättigheterna så skriver man inte på. Det senaste steget för företaget är att starta egen produktion.

– Jag har alltid drömt om att driva fabrik, det är coolt med maskiner.

Tanken var att tillverka den typ av ljus som vi inte har agenturen på.

– Vi ska inte konkurrera med oss själva utan bredda marknaden. Vi har en tydlig strategi gällande vad vi ska göra och varför. Vi ska jobba med bra märken, premiummärken, och komplettera med våra produkter.

Långt innan den första maskinen slogs på i företagets lokaler ute på CV-området hade Viktor börjat arbeta hemma i garaget.

– Jag beställde hem vax av alla möjliga olika sorter. Stearin, paraffin, bivax och olika sorters sojavax, Doftoljor, färg, och glas av olika slag. Sedan testade jag mig fram. Det var trial and error – de första ljusen vi gjorde brann inte ens.

Parets söner var små och tyckte att det roligaste var att göra onormala kombinationer. Rosa ljus som doftar lavendel, gula ljus som doftade jordgubbe.

– Jag brukade fråga ”vad ska vi göra idag grabbar” och sedan utvecklade vi, lärde oss, testade. Eftersom vi är grossister så kunde vi redan från början en hel del om ljusproduktion och vi ändrade parameter för parameter. Efter sju-åtta månader hade vi fått till hyfsade ljus och flyttade in testandet till kontoret. Sedan anställde vi en person som labbar ljus på heltid.

Idag har företaget så klart betydligt mer avancerad utrustning än vad som fanns i garaget, och man testar och utvecklar sina ljus dagligen.

– De ska inte skifta färg, inte sota, doftspridningen ska vara bra, brinntiden lång, och så fokuserar vi mycket på säkerhetsdata. Ljuset ska inte brinna för hett, det ska inte bli för varmt under glaset, det smälta vaxets temperatur ska inte vara för hög. Våra egna vaxblandningar kan man stoppa ned fingret i när ljuset brinner utan att bränna sig, för de ligger runt 38 grader i temperatur.

Säkerheten för kunden är otroligt viktig för företaget. För några år sedan läste Viktor en artikel om ett hus som hade brunnit ned och en familj som letade ett nytt hem. Han berättar att han blev helt kall i kroppen.

– Det var säkert inte på grund av ett ljus – men då bestämde jag mig. Jag ska inte behöva oroa mig för att våra ljus varit inblandade när jag läser om en brand, vi ska göra extremt säkra ljus. Vi har haft det med oss från start.

Många tror inte att det är så svårt att göra ljus. Men efter att ha talat med Viktor inser jag att många parametrar samverkar.

– Om du gör exakt samma ljus, med samma glas, samma diameter, och samma vaxblandning, och byter från vanilj till lavendel så kan du behöva byta veke eftersom doftoljan har andra egenskaper. Även färgen påverkar veken. Så för varje glasstorlek, doft och färg får man börja om från början för att hitta den perfekta veken – åtminstone om man har den ambitionsnivå vi har. Men på marknaden är det många som inte gör så, för att det är enklare att inte göra så.

Alla har nog erfarenhet av att tända ett ljus där lågan sjunker djupare och djupare innanför väggar av stearin. Det händer, berättar Viktor, när man inte anpassar veken efter materialet.

– Vilket leder till att man kastar väldigt mycket av ljuset och då blir det inte prisvärt. Ett sånt ljus kanske räcker i 25 timmar medan våra ljus räcker i 80 timmar – på det sättet får våra kunder ett mervärde. Det är en av våra framgångsfaktorer; på grund av den höga kvaliteten är våra kunder lojala.

Säljorganisationen är ganska slimmad. Totalt har man i nuläget nio säljare, två marknadsassistenter och en försäljningschef. Viktor jobbar så klart med sälj han med. Årets budget är 50 miljoner, upp från 32 miljoner 2015.

– Det ska vi klara genom att växa på befintliga kunder, genom att växa i Danmark, och genom att öka vår egen produktion.

Candles Scandinavia producerar numera nämligen inte bara ljus för sina egna varumärken, man gör även en hel del private label-jobb. Till exempel för Clas Ohlson, Lyko och Lager 157. Här anpassar man kvalitetsnivån efter kundernas önskemål och koncept, utifrån och in. Utgångspunkten är ”vad vill kunden ha?” och så bygger man bästa möjliga produkt utifrån det. Företaget har en heltidsanställd designer som hjälper kunderna med allt från glasets form till logga och förpackningsdesign.

– Vår produktion är otroligt prisvärd för våra kunder. Flera av våra vaxer är helt unika, bland annat ett helt nytt som vi är ensamma om i Europa. Det är 100 procent naturligt och nedbrytbart och brinner fruktansvärt bra. Vi har väldiga konkurrensfördelar och kommer att ta stora kliv.

Dofterna hämtas från dofternas huvudstad, parfymernas Mecka, franska Grasse,

– Vår leverantör är specialiserad på ljusindustrin, vilket gör att deras doftoljor är stabila, går in i vaxet bra och sprids bra i rummet.

Det har blivit en del priser och utmärkelser genom året för Candles Scandinavia. Jag frågar Viktor hur mycket sådana grejer betyder.

– De som säger att det inte betyder någonting ljuger. Livet som företagare påverkar ens känslor, man måste ha energi och tro på sig själv även när utmaningarna är stora och arbetsbelastningen hög. För mig har priserna hjälpt genom att ge mig självförtroende och mod att tro på mig själv de dagar då det har varit tuffare.

Ambitiösa mål saknas inte. År 2020 ska företag ha nått 200 miljoner kronor i omsättning. Just nu är man på rätt kurs, berättar Viktor. Helt enligt plan, inte en promille före men inte heller en promille efter.

 

Garmiani_2

 

 

Vad händer sedan, ska ni göra en exit?

– Vi har medvetet inte bestämt oss än. Vi ska definitivt göra detta fram till 2020 och bli så stora som vi vill. Nästa steg bestämmer vi oss för 2019. Spekulationer ger mig ingen energi, vi tar nästa utmaning då. Men även när vi har nått 200 miljoner kommer det att finnas extremt mycket kvar att göra. Vi är fortfarande så långt ifrån bolagets egentliga potential att jag tror att jag kommer att studsa ut ur sängen på morgonen även då för att skynda mig till jobbet. Candles Scandinavia är ett bolag som det är lätt att vara långsiktig i.

 

Du sitter i styrelsen för ett par andra bolag, till exempel kartongtillverkarna Oppboga Bruk.

– Lennart Larsson som äger Oppboga Bruk var min mentor under ett år för ett antal år sedan. Vi gillade varandra och har blivit affärsvänner och när han ville få till tillväxt i sitt bolag och tillsatte en extern styrelse så frågade han mig om jag ville vara med. Han känner mig, har sett vad jag har varit med om att göra med Candles, och det är mitt sätt att ge tillbaka för de råd han har gett mig genom åren.

 

Vad gör du när du inte jobbar?

– Jag är en väldigt social person, jag älskar att umgås med människor. Jag är med i Round Table i Örebro, och sommartid gillar jag att åka båt med familjen. Vi älskar och resa och gör det när vi har tillfälle. Förutom det så kan jag göra lite vad som helst bara det är att umgås med vänner och familj. Jag har ett sjukt stort socialt behov.

 

Vilka egenskaper tycker du är viktigast för en egenföretagare?

– Mod är otroligt viktigt, att man vågar och att man tror på sig själv. Och det är lite kliché – men om man inte utvecklas så står man inte still, man avvecklas. Det gäller att hela tiden göra saker bättre idag än igår. Man måste ifrågasätta och göra saker bättre och bättre. Man behöver även ha tilltro till människor och deras kompetensområden och förstå att ett bolag är de människor som är aktiva i bolaget. Jag övertygad om att det är en viktig del av företagande – att omge dig med duktiga medarbetare och bra människor. Att vi har väldigt bra folk i bolaget är en del av vår framgångsresa. Vi är kopiöst stolta över vårt team.

(Visited 70 times, 1 visits today)

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Starta Eget-dagen 2018
Tö_nyhetsbrev
Nojesguiden
Nollnitton online

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.