Oskar Bly – operans Rocky Balboa


Posted 2014-09-08 in Musik

Den 20 september är det musikalisk högtidsstund på Örebro slott, och det på initiativ och under ledning av Oskar Bly, med författaren och estradören Björn Ranelid som konferencier och sammanlänkande röst.

 

I Nordiska Mästares Sällskap är namnet på konserten, en uppföljning på förra årets I Italienska Mästares Sällskap.

Förutom Björn Ranelid och Oskar Bly själv består ensemblen av Dramatens musikaliske ledare, kompositören och pianisten Göran Martling, samt de båda örebroarna Roland Källström, dramatisk bas, och Susanna Wickström, sopran. Roland Källström har bland annat kunnat ses i TV4:s Körslaget men har också medverkat i Oskar Blys uppsättningar av Jesus Christ Superstar. Susanna Wickström arbetade tillsammans med Oskar i Westside Story i både Stockholm och Dalhalla.

– Roland Källström har utan tvekan begåvats med ett ytterst ovanligt basröstmaterial och det är min uppfattning att han med noggrann sångskolning kan gå väldigt långt. Susanna Wickström har ett hjärtknipande uttryck i kombination med en rörande vacker sopran, berättar Oskar Bly.

 

Arena för poesi och musik

Tanken med konceptet som ligger bakom både förra årets evenemang och årets I Nordiska Mästares Sällskap föddes ur Oskar Blys ungdomsupplevelse av filmen Döda Poeters Sällskap, med den nyligen tragiskt bortgångne Robin Williams.

– Den filmen grep mig väldigt starkt med sitt budskap om att ta vara på livet och betydelsen av att föra in poesi och musik i vår mellanmänskliga gemenskap, det som vi brukar kalla de sköna konsterna. I dag finns det ett klassförakt mot finkultur och vi behöver ta ansvar för att skapa en arena för utvecklandet av nya tiders virtuosa poeter och kompositörer. I dessa tider behövs konstnärer som brinner och menar allvar, så att vi alla vaknar upp och får syn på livet och gemenskapen igen. Melodifestivalen är inte längre de folkliga kompositörernas högtidsstund, Operan håller liv i i det levande arvet, men blir lätt som en after ski där samma uppsättningar körs om och om igen, och Allsång på Skansen, som ska lyfta vårt svenska musikarv, blir lätt ett pr-jippo med andra agendor än att föra vidare allsångens tradition med tidens artister, konstaterar Oskar Bly.

Beslutet att bjuda i Björn Ranelid kom efter att Oskar Bly sett honom delta i tv-programmet Stjärnorna på Slottet.

– Jag kände empati med den smärta Björn uppvisade när han bland annat berättade om hur han blev behandlad av media. Vi har båda våra historier och vi har tagit vår smärta och förvandlat den till ljus genom litteratur respektive musik. Björn Ranelid är en brinnande och omsorgsfull människa, vars gedigna litterära gärning kanske till och med överträffas av hans genuina hängivenhet till sina ideal, vilket jag naturligtvis gillar, säger Oskar Bly.

Själv har Oskar Bly hunnit med en otrolig mängd olika genrer inom musik innan han nådde fram till operan som uttryckssätt och han kallar sig själv för operans Rocky Balboa, Oskar Bly. Inte i bemärkelsen att knytnävarna flyger på scenen, utan att han precis som Rocky, i filmen med samma namn, har fått jobba hårt för att komma dit där han här.

– Jag har samma bakgrund som rock- och punkbanden som kom härifrån Örebro, jag kommer från replokalerna på Holmen. Det handlar inte om att vara född bra, utan om att man förberett sig tillräckligt väl. Den arbetsmoralen grundlade jag i TBV:s lokaler i Baronbackarna, berättar Oskar Bly.

 

Varierande genrer

Arbetsmoralen förde honom ut på en färd inom en mängd genrer inom musiken, genom hårdrock, punk, storband, visor, jazz och soul. Direkt efter gymnasiet rekryterades Oskar Bly av Wallmans Salonger och fick ett tvåårskontrakt som omfattade både Malmö och Stockholm.

– Jag var bara 19 år och en av de yngsta när jag efter Wallmans blev antagen till Scenskolan i Göteborg, berättar Oskar Bly.

Medan studierna fortfarande pågick bar det också raka vägen ut i Europa, då han under andra året på scenskolan provsjöng i Berlin och kom hem med fyra huvudroller vid Basels musikteater och två Europaturnéer i bagaget. Snart gick flyttlasset till Schweiz där roller följde i uppsättningar som Jesus Christ Superstar i rollen som Jesus, Hair, som Claude Bukowski, som inhoppare i Fantomen på Operan där han gjorde rollen som just Fantomen och även rollen som den ryske schackspelaren Anatolij i Europaturnén av Chess, en roll som i originaluppsättningen var skriven för Tommy Körberg.

På senare år, 2010 närmare bestämt, har vi här i Örebro också kunnat se honom framföra paradnumret O helga natt på konserten med samma namn.

Jesus Christ Superstar satte Oskar Bly senare också upp på Parkteatern i Örebro, varifrån den sedan vandrade vidare till både Dalhallas fantastiska scen samt Maximteatern i Stockholm.

– Jag har i nuläget planer på två andra musikaler som jag skulle vilja sätta upp, berättar Oskar Bly.

 

Mer mästare kommer

När I Nordiska Mästares Sällskap går av stapeln är det dock inte opera publiken kommer att få möta.

– Det finns inte mycket svensk opera, utan vad vi kommer att bjuda på kommer ur svensk klassisk musik ur romans- och symfonisk musiktradition, med texter av Nils Ferlin och Gustav Fröding och musik av kompositörer som Jean Sibelius, Ture Rangström och Hugo Alfvén samt stycken ur Värmlänningarna och Kung Eriks visor. Och det kommer att bli en riktig festkväll med fördrink och mingel. Jag menar, vad är väl en bal på slottet om inte ett enda stort härligt party? undrar Oskar Bly och konstaterar samtidigt att Tommy Körberg hade helt rätt när han sade att en bra publik ska vara bildad, lätt berusad och medelålders.

Naturligtvis slutar det inte här. Örebroarna ska få möta fler mästare på slottet under kommande år.

– Det blir sannolikt både Operans, Franska, Tyska och Ryska Mästare, säger Oskar Bly.

Närmast i tiden ligger dock ett åtagande i New York som kommer att följas direkt av showen A Tribute to Frank Sinatra, tillsammans med Whispering Big Band.

– Det kommer att bli helt suveränt alltsammans, säger Oskar Bly.

Man kan ju inte låta bli att undra om det finns någon favoritroll som han skulle vilja göra. Hos en del skådespelare är Hamlet något som kommer som ett brev på posten vid frågan, men Oskar Bly har ett par andra önskemål:

– Talar vi om opera skulle jag vilja göra Canio i Pagliacci och Calaf i Turandot. I fråga om skådespel är det Shylock i Köpmannen från Venedig av Shakespeare, berättar Oskar Bly.

Naturligtvis finns drömmen om att skriva en egen opera, något han inte är helt oberedd inför.

– Absolut och gärna! Och man fattar ju att det är en bergsprängaruppgift som kräver enorma resurser, men jag har faktiskt redan ett manus klart för det, avslutar Oskar Bly.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.