Inkuberaföretaget Seravi löser informationsproblemen

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson
Posted 2019-06-05 in Leva & Bo, Näringsliv

Seravi

Hur svårt kan det vara att kommunicera idag – egentligen? Vi har fler kommunikationskanaler än någonsin och kanske är det just det som är problemet. Vi har f ö r många kommunikationskanaler så den verkligt viktiga samhällsinformationen riskerar att inte nå fram. Sedan en tid tillbaka finns en lösning på det och den kommer härifrån Örebro – appen Seravi.

 

”Ytterligare en app?”, tänker du. Ja, men den här appens renodlade fokus kommer göra att du aldrig missar relevant information. Seravi innehåller alltid den information du själv vill ha, inte den du inte vill ha och aldrig någonsin kommersiell reklam. Låter det bra? Häng då med här så låter vi grundaren John-Fredrik Wright berätta mer.

Upprinnelsen till Seravi började runt 2014, minns John-Fredrik. Han bor i Fjugesta utanför Örebro och där skulle det dras om rör för vatten och avlopp. De som ansvarade för arbetet kommunicerade med lappar i brevlådorna. John-Fredrik arbetade hemma en hel del och lärde känna Tommy från NCC som arbetade på plats. Genom honom fick han mycket information om arbetet som han fick vidarebefordra till grannarna via sms. En dag hade familjen varit hemma, sjuka i något virus, när vattnet plötsligt försvann. Det var först i efterhand som John-Fredrik hittade en lapp i sin brevlåda om att vattnet skulle stängas av.

– Jag insåg att det var ett fragilt system och tänkte: ”borde inte Tommy ha en app för det här”?

John-Fredrik berättar vidare om verkliga händelser där en app skulle kunna lösa mycket av informationsproblematiken. Som under den lokala vattenkrisen 2014, när Svampens vatten blev förorenat, och många kommuninvånare fick informationen alldeles för sent.

– Man gick bland annat ut på Facebook och det är ingen bra kanal. Många fick varningarna sent. Kommunerna har ett ansvar att nå ut med samhällsinformation och det tar tid att nå ut på ”Hesa Fredrik” och i radion.

Så han började fundera på om det inte fanns ett bättre system – och kom fram till att det gjorde det om man vände på steken.

– Med Seravi har vi flippat på modellen. På Facebook trängs både sponsorer och kompisar i flödet och man hinner inte med att läsa allt man vill läsa. Man missar det man verkligen vill ha. Om kommunen släpper en app för viktig information blir det ytterligare en app att ladda ned. Med vår lösning får användaren en app och alla företag finns i den tratten.

Han berättar vidare att man kanske vill hålla koll på mormor och farfar i grannkommunerna. Då ska man kunna ”lyssna” även på dessa kommuner. Dagis och förskolor kan lägga upp egna kanaler som de berörda föräldrarna kan lyssna på. För skolorna målar han upp en exempelbild där det går ut ett meddelande att gymnastikläraren är sjuk och lektionen är inställd. Med en kanal för varje klass når den informationen smidigt och lätt de som är berörda av den.

– Du vet att det du får är relevant för du har ju valt själv, konstaterar John-Fredrik.

Listan på offentliga inrättningar, organisationer och föreningar som kan dra nytta av appen är lång. Och då har vi inte ens gått in på den privata sektorn. Arrangörer kan snabbt få ut ändringar i programmet till biljettköparna, resebolag kan meddela förseningar och restauranger kan meddela inbokade sällskap sista minuten-förändringar.

Sedan början av året är Seravi knutna till Inkubera och har fått ovärderligt stöd inför lanseringen som skedde i mars.

– Genom Inkubera fick vi en affärscoach i form av Tony Cornelius, vilket var väldigt bra. Vi har kunnat bolla saker med någon som varit med längre än oss, någon som har ett brett kontaktnät. Det sista var inte minst viktigt vid lanseringen, berättar John-Fredrik och tillägger:

– Man blir del av ”Team Örebro” där Inkubera finns, och Seravis framgång blir Inkuberas framgång.

Både den kortsiktiga och den långsiktiga målsättningen med Seravi är klar.

– I år vill vi etablera oss i Sverige och få över 10 kommuner och 50 privata aktörer som betalande kunder. På sikt vill vi nå ut i hela världen, säger han.

Vid årets Örebrogala blev Seravi nominerat till Årets innovation. Priset gick sedermera till Moonlighting industries men John-Fredrik menar att själva nomineringen betyder mycket.

– Det var kul och hedrande och det är en bra stämpel att bli nominerad. Vi har redan använt nomineringen som en dörröppnare, tillsammans med Inkubera-anknytningen. Alla vill sälja något i den här världen och då sticker det här ut, avslutar John-Fredrik Wright.

 

Här kan du läsa mer om olika Inkubera-företag.

Här kan du läsa mer om Inkubera.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.