Krönika: ÖSK varvar upp inför 2016


Posted 2015-12-16 in Leva & Bo, Örebro SK

ÖSK har klarat av årets stresstest på flera plan. Nye vd:n Simon Åström har gjort sitt första år. Han kom in sent på säsongen mitt i en organisationsförändring där sponsorförsäljningen av naturliga skäl hackade lite. En smekmånad av cupframgångar gav lyft åt förväntningar och medaljdrömmar. Som slag i slag följdes av motgångar på planen tunga som bly som sänkte laget ner i nedflyttningszonen och tvingade klubben att tillfälligt omformulera målsättningen: Att stanna kvar i Allsvenskan blev prio ett.

 

Med tio omgångar kvar låg ÖSK näst sist. Superettanspöket skymtade i den halvöppna falluckan och supportrarna krävde huvuden på ett fat och avgångar i parti och minut. Med en fabulös slutspurt lyfte sig laget till nionde plats. Sommarens nyförvärv spelade nyckelroller i ett starkt och motiverat kollektiv. En bragd av spelare och tränare. Det är den slutliga placeringen som gäller, därvidlag har tränaren Alexander Axén helt rätt: Varför titta på tabellen förrän serien är över.

Nu tar ÖSK sats inför 2016. Träningen drar igång i början på december. Nya spelare måste till. Bland annat två mittbackar. I en intervju på ÖSK-TV talar Simon Åström om att ”gasa lite mer” och att få ett ”bättre avstamp in i nästa år.” Han har ridit ut stormen och är som vanligt glasklar i sin framtoning. Han har koll på ekonomin. Inga extravaganser är möjliga. Och styrelsens och klubbens vision gäller: Att inför en fullsatt arena spela en attraktiv fotboll och löpande ta allsvenska medaljer och kvalificera sig för Europaspel.

Visioner är relativt enkla att formulera. Det svåra är att få alla berörda att verkligen tro på dem: Att få klubbens kärntrupper: ledare, spelare, partners och supportrar att odla både medalj- och Europatanken inom sig så att de till slut blir en självklar energikälla och drivkraft bakom varje mått och steg.

Allt börjar i tanken. Det finns många bevis på det i idrottshistorien. Länge ansågs till exempel det ryska hockey- och bandylandslagen oslagbara. Och kanadensarna behövde bara skicka stökiga amatörlag till VM-turneringar för ta hem guldet i sportens barndom.

Men det är inte så enkelt att en klubb kan köpa sig framgångar. Fotboll är en kunskapsbransch. Det gäller att hitta rätt spelare till lagbygget och för det behövs det stora kunskaper och en förmåga att inte låta sig luras av ytan. Och alla dessa agenter som vill kränga sina spelare. Det är en uppgift som kräver hög kompetens och integritet. Silly Season är redan igång. Proffsfotbollens Kiviks marknad där medierna deltar i ryktesspridningen och förhandlingsspelet. Källkontrollen är obefintlig. Det blir roligast så.

Det går att hämta inspiration för nytänkande från en av de mest inflytelserika idrottsböcker som skrivits: Moneyball, av den amerikanske journalisten och författaren Michael Lewis. Den tar sin början i en konkret fråga, nämligen hur det kom sig att ett av de fattigaste lagen i amerikansk baseboll, Oakland Athletics, kunde vinna så många matcher. Mot en bakgrund där experterna hävdar att baseboll inte längre är en idrottstävling utan en finansiell kraftmätning. Det har också blivit en sanning inom fotbollen.

Lewis finner enkelt uttryckt en visionär manager vid namn Billy Beane, bakom Oakland Athletics osannolika prestationer. Beane ifrågasätter gamla sanningar om spelet och talangrekrytering. En kreativ förstörelse av myter som går hand i hand med ett skickligt utnyttjande av spelarmarknadens fluktuationer. Det finns det säkert utrymme för inom fotbollen också.

Simon Åström behöver självklart bygga en kraftfullare ekonomi och skräddarsy en organisation som kan matcha visionen. En nyemission av ÖSK-aktier är att vänta. Trots turbulensen under året har han lyckats arbeta fram ett långtidsavtal med eventindustrigiganten Lagardère Sports. På sikt ett paradigmskifte för klubben. ÖSK kommer att ”docka” Lagardère-säljare med sponsor- och rättighetsförsäljning som huvuduppgift i sin organisation. En resurs som ger ökad säljkraft och frigör tid för ÖSK att ägna sig åt sina kärnområden: fotbollen, supporterkulturutveckling, varumärkesbygge med komponenten samhällsengagemang.

På lite längre sikt ser han ett värde i sig att ha tillgång till Lagardérs världsomspännande nätverk. Europa hägrar ju. Redan nu har ÖSK utnyttjat företagets produktspecialister för att bli än mer attraktiva för publiken och öka värdet för sina partners. Kortsiktigt ser han inte så stora förändringar. ÖSK är garanterat ett visst ekonomiskt utfall av försäljningen men Lagardèrs eventuella vinster ligger i framtiden. Budgeteringen blir alltså lättare.

En välfungerande organisation med en bred kunskapsbas är A och O. Ett fotbollslag är i dag en färskvara. Spelarna kommer och går. Truppen måste hela tiden utvärderas och förändras. Intäkter från spelarförsäljningar är ett måste. Allt måste skötas affärsmässigt. Det är klubben i sig och dess ledning som måste stå för långsiktighet och kontinuitet både på och utanför planen.

Arenan är inte optimal. ÖSK vill att renoveringsplanerna för Södra läktaren sätts i verket och att ”hörnen” täpps igen.

Av intervjun framgår att Simon är mest överraskad och imponerad av den positiva och starka interna kultur han mött sitt första år i klubben. Alla höll ihop och kraftsamlade när det stormade som värst – och förblev kreativa och lösningsinriktade.

Nu i säsongens avslutande fas kolliderar ljuset och det nattsvarta mörkret plötsligt i klubben. Årets spelare, målvakten Jacob Rinne, får chansen i landslaget – och målvaktsikonen Anders Karlsson har gått ett okänt öde till mötes och är försvunnen. Han har gjort över 400 matcher i ÖSK-tröjan. Flest av alla ÖSK:are genom tiderna. En uppskattad ledare, tränare och kollega omtyckt i alla läger.

Fotbollen känns med ens oviktig. Orden räcker inte till.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.