Appricot ny Apple Premium Reseller-butik i Örebro

Text: Pelle Blohm Foto: Tomas Karlsson
Posted 2020-10-16 in Mode & Shopping, Näringsliv

Applebutik i Örebro - Appricot

I april i år avbröts ett rekonstruktionsarbete för att rädda butiken Digital inn och företaget gick i konkurs. Det innebar att butiken på Drottninggatan försvann och ytterligare en tom butikslokal bland flera andra tog plats i city. Men i slutet av augusti öppnade en ny Applebutik i Örebro: Appricot – vars namn är en lek med orden app och apricot (aprikos på svenska).

 

Det är en vacker och solig höstdag då jag kliver in genom de elektriska skjutdörrarna vid Appricots nya butik på Drottninggatan i centrala Örebro. Appricot har samma ägare i grunden som Digital inn, en del av den gamla personalen bakom disken och stort fokus på Apple-produkter förstås.

Luncherna är över och de flesta har hasat sig tillbaka till sina arbeten så det är ganska lugnt i butiken när jag kommer in. Butikschefen Sara Jansson och säljaren Hjalmar Gertsson står och pratar framför en ipad. Ganska snabbt dyker det upp en kund som behöver hjälp, Hjalmar försvinner iväg och jag ber Sara berätta om Appricot – ny Applebutik i Örebro.

– Vi är en APR-butik vilket står för ”Apple premium reseller”. Vi är designade utav Apple men går under vårt egna varumärke. Vi säljer enbart certifierade produkter och är auktoriserade för att få sälja produkterna. Dessutom har vi en verkstad som också är certifierad för att kunna serva Apple-produkter och använda oss av originaldelar som kommer från Apple. Det här avtalet tog Appricot över när Digital inn gick i konkurs i april i år. Det nya bolaget fick köpa upp två Apple premium reseller-avtal, Örebro och Uppsala, samt ett AR-avtal vilket är ”Apple reseller” och den butiken återfinns på Kungsgatan i Stockholm.

Butiken öppnade alltså i slutet av augusti i år och jag kommer ihåg att jag tittade in redan första dagen och då var det i princip tomt i butiken då produkterna inte hunnit fram än. Men nu ser det nästan ut som tidigare när Digital inn bedrev sin verksamhet.

– Vi jobbar på samma sätt som Digital inn gjorde men med bättre förutsättningar. Vi säljer Appleprodukter och har vår certifierade verkstad. Vi byter även in gamla produkter och värderar dem till kunden och skickar iväg för återvinning då 99 procent av materialet är återvinningsbart.

Appricot bedriver förstås försäljning i butiken men erbjuder även tjänster.

– När man har köpt sin produkt så kan man förstås få hjälp att starta upp den och få hjälp med sina befintliga produkter. Till exempel ominstallationer, Boot camp(installera Windows på sin Mac) samt problematik kring sin mobiltelefon. Du kan sitta ner med din säljare så hjälper hen dig.

 

Hur ser då kostnadsbilden ut?

– Alla produkter är indelade i ’Ios’ eller ’OS’ vilket är våra operativsystem. Så ipad och mobiltelefoner kostar 295 kronor att få support på i butik medan datorer kostar 595 kronor. Då kan det ta en timma eller en hel dag för de priserna.

Att butikerna ser ut som de gör är inte så mycket de auktoriserade återförsäljarna kan göra så mycket åt. Inte för att det är någon som uttryckt någonting annat, i och för sig, men Sara förklarar:

– Vi är väldigt nischade och Apple står för hela designen. Reglerna för hur det ska se ut, avstånd mellan produkterna och så vidare är tydliga och det är viktigt att vi sköter det. Vi har ett par bord som vi sköter själva och på väggarna bestämmer vi hur vi ska hänga produkterna men det är strikta regler för borden med Apple-produkter. Apple kommer också och kontrollerar detta två gånger om året, får man nedslag tre gånger så får man stänga sin APR-butik.

Appricot öppnade sina portar den 28 augusti och fortfarande märker man att det inte rullar helt smärtfritt än. Hemsidan med webbutik är inte klar än och det fattas lite skyltar och identifikationsmaterial på den plats där man öppnat sin Applebutik i Örebro. Men det är en process menar Sara som berättar om ett samarbete för att nå ut.

– Vid årskiftet kommer vi att börja samarbeta med Padelcenter för att även nå företagen. Banorna kommer att vara ’stripade’ med våra loggor, vi kommer att synas på skärmar, vid ingången och så kommer vi förstås spela med företag. Vi kommer rekrytera B2B-säljare som kommer jobba aktivt med detta, men vi andra kommer förstås också att spela, avslutar Sara.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.