Besöksnäringen växer

Text: Camilla Johansson I Foto: Region Örebro Län
Posted 2018-06-21 in Leva & Bo, Näringsliv

Casinotopp banner

Sverige är ett populärt turistland, och 2017 blev något av ett succéår då de samlade turismutgifterna ökade med 7,4 procent jämfört med 2016 vilket är den kraftigaste ökningen sedan 2006.

 

Örebro ingår i regionen ÖMS, Östra Mellansverige, där sysselsättningen inom besöksnäringen ökat med 20 procent de senaste 10 åren. Idag finns det 16 000 anställda varav närmare 3 000 arbetar i Örebro-regionen. Sedan 2010 har antalet turistövernattningar i Örebroregionen ökat med 13 procent. Nu vill man se på möjligheterna för näringsindustrin att växa ytterligare.

– Vi vill samla alla som arbetar inom besöksnäringen under ett och samma paraply, och har därför tagit fram något som heter ÖRTA, Örebroregionens Turismakademi, vilket ska fungera som en gemensam kompetens- och utbildningsplattform för de som är verksamma inom besöksnäringen, berättar Katarina Rönnbacka-Nybäck, utvecklingsledare för turism samt Bergslagen Cycling på Region Örebro Län.

I nuläget har man skickat ut en enkät till näringsidkare där man efterlyser synpunkter på hur näringen kan utvecklas.

– Vad vi hoppas på är att folk ska vilja investera och det som främst behövs är övernattningsmöjligheter för besökare. I dagsläget är vi i stort sett fullbelagda under högsäsong, och näringen kan ju inte växa om det inte finns någonstans att bo, konstaterar Katarina Rönnbacka-Nybäck.

Något som man kan konstatera är att medan antalet utländska besökare gått ned något i Östra Mellansverige-regionen som helhet, så har den ökat i Örebroregionen.

– Bland annat kan det förklaras med att vi ligger bra till i landet. Man kan vara på väg någonstans med buss, som passerar Örebro, och så stannar man till här. Men vi har också ett samarbete med Visit Sweden där vi riktat in oss på bland annat Holland och Tyskland, och där har vi ju vår natur som drar, som till exempel Tividen som har ett besöksantal på 150 000 personer per dag, och Tiveden är väldigt känt i till exempel Tyskland, man vet vad det är när man kommer hit. Det är också något vi arbetar med att förmedla Örebro stads närhet till naturen, säger Katarina Rönnbacka-Nybäck.

Men de turister som passerar kanske bara av en slump under en bussresa och stannar till, kommer de tillbaka för att upptäcka regionen ytterligare?

– Vi ska ta reda på det genom att fråga besökare vid olika besöksmål vad de gör där och hur de fick höra talas om vår region och hur länge de kommer att stanna, konstaterar Katarina Rönnbacka-Nybäck.

För att bibehålla intresset hos turisterna gäller det att kvalitetssäkra de olika besöksmålen.

– Man kan ta Bergslagsleden som exempel, som är populär både för vandring och cykling, och där handlar det om att se till att spångar och broar är hela, att träden är målade med märkning och så vidare. När det gäller cykling så är det ytterligare en förklaring till Sveriges popularitet att vi ligger i toppen som ett cykelland.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

SÖK

Ready Bet Win MPU 2019
OOW-19 MPU
Nojesguiden
Casinobonus banner desktop

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.