DelMat sätter Hällefors på kartan med hållbara färdigmåltider ”to go”

Text: Pelle Blohm Foto: Tomas Karlsson
Posted 6 månader sedan in Mat & Dryck, Näringsliv

DelMat
Casinotopp banner

I september 2018 dök det upp ett pressmeddelande på redaktionen. ”Gråärtan gör comeback i regionens skolor” löd rubriken. Gråärta? Det lät suspekt men jag läste vidare. Ett samarbete mellan Restaurang- och hotellhögskolan, Örebro universitet, Alfred Nobel Science Park, Hällefors kommun och Hälleforsföretaget Delmat där syftet var att utveckla klimatsmarta, gastronomiskt intressanta och näringsrika måltider, borgade för något genomtänkt och en historia att gräva vidare i.

 

Det ledde i sin tur fram till att jag en extremt snörik dag i slutet av januari satte mig i min bil tillsammans med fotografen Tomas Karlsson för att åka till Bergslagen och Hällefors där ett företag som heter Delmat (stilistiskt skrivet DelMat) producerar fryst färdigmat och levererar dessa ut i landet, ja ut i världen, till ett antal företag. Här ingår även en filodegsrulle av filodeg med gråärtsfyllning men mer om det längre fram i texten. Det finns en del att berätta innan det.

Det är drygt 8 mil till Hällefors ifrån Örebro och vägen tar dig allt längre in i Bergslagen där alla små samhällen heter något på hyttan, fors, berg och något torp här och där. Det är en storslagen natur vare sig du kommer på sommaren eller under snörika vintrar. Det var grått när vi åkte från Örebro, vid Stadra kom ljuset in från sjön Grecken och trängde sig igenom den trädvägg som skymde sikten över sjön. Därefter kom granarna närmare och närmare och känslan av att vägen bortanför krönet skulle ta slut infann sig men så öppnade det upp sig igen och vi rullade igenom Grythyttan med Måltidens Hus till höger. Strax därefter körde vi in mot Hällefors.

GPS:en tog oss på en liten rundtur innan vi körde in framför en oansenligt industribyggnad utan synliga skyltar och parkerade. Vi måste ha sett förvirrade ut så ett vänligt manligt ansikte stack ut genom dörrspringan och meddelade av vi var rätt och välkomna till DelMat AB i Hällefors.

Efter att med en signatur i en bok bedyrat att vi inte var sjuka så fördes vi upp för en trappa och in till lunch- och fikarummet där bland andra vd Jan-Åke Frykholm och Sofia Nelson, marknad- och säljkoordinator, satt och testade smaken på en av sina pizzor. Jag fick ett par bitar i handen och smakade. Uppvärmd fryst pizza har aldrig varit något jag jublat över men smaken var god och konsistensen fin så mina fördomar fick sig en varm och inbjudande knock på hakan direkt.

Efter att ha hängt av oss ytterkläderna, ställt undan väskan, tagit av oss alla smycken inklusive klockan, så tog vi oss ner för trappan igen. I en liten sluss fick vi vita rockar, hårnät och plastsockor över skorna samt en uppmaning om att tvätta händerna. Ett måste för att få besöka produktionslokalerna.

– Det är oerhört viktigt med hygienen här. Vi är självklart certifierade för livsmedelssäkerhet och vi har även certifiering mot ekologisk- och KRAV-produktion, berättade Jan-Åke Frykholm och pekade på en rad med inramade certifikat som var upphängda på väggen.

När vi kom in i själva produktionslokalen så ursäktade sig Jan-Åke för att inte produktionen var igång.

– Just nu kör vi enbart en-skift men vi siktar på att gå igång med tvåskift inom en inte allt för lång tid och förhoppningsvis nå tre-skift längre fram.

Men vi hann med att få en liten inblick då de sista pajerna för dagen rullade fram på ett produktionsband ifrån frysrummet. Därefter plastades de in, en innehållsdeklaration klistrades på och sedan packades de ner i kartonger. Normalt produceras 6-7000 kilo produkter om dagen i anläggningen. Några av de produkterna, pajer i detta fall, fanns på en rad vagnar som väntade på att åka in i tryckkammaren. Där tar man snabbt ner pajen från 80-100 grader till 17-20, sen flyttar men dem till frysen i minus 23-24 grader och då har de en hållbarhet på 9-12 månader. Genom att chockfrysa så sparar man dessutom smakerna bättre. Allt är mycket genomtänkt.

I bageriet lite längre in bakas allt ifrån grunden – bröd, pizzabottnar och pajer. I en annan del av lokalerna tillverkas filodegpaj som du kan köpa hos bland annat Wayne´s Coffée i Sverige, Norge och Finland samt på Coops delidiskar. Filodeg är en vetedeg som efter kavling sträcks ut till tunn duk, efter det läggs degen i lager på lager och där varje lager skiktas med raps- och olivolja. Det gör att degen efter bakning blir spröd och krispig vilket är precis det man eftersträvar för att få till den rätta karaktären på till exempel pajerna.

I ytterligare ett annan rum befinner sig det man kallar köket. Här stod två stora grytor i vilka såser bereds, intill hinkar med kryddor för att få ihop de rätta smakerna. Allt är noga planerat och effektiviteten hög inne i denna fabrikslokal som tillverkar och skeppar ut fryst kvalitetsmat till Sverige och världen.

Tio minuter senare sitter vi i ett mötesrum en våning upp. Klockan, ringar och halsband är åter på kroppen. Vi får varsin kopp kaffe av Sofia Nelson innan hon påbörjar en presentation av Delmat och dess verksamhet.

– Vi är väldigt stolta över att befinna oss i natursköna Bergslagen med sina sjöar och skogar och bidra till en levande landsbygd, säger Sofia. Vi finns i närheten av Grythyttan och dess kulinariska centrum och det har vi dragit nytta av, bland annat genom våra samarbeten med Restaurang- och hotellhögskolan. Vår ambition är att växa ännu mer och bidra med fler arbetstillfällen i framtiden. Vi är 22 anställda idag men hoppas komma upp till 40-50 personer på sikt. 

 

Är det tufft att ha sin verksamhet i Hällefors eller är det kanske en fördel?

– Det är mördande konkurrens i frysdisken och små marginaler. Men att inte vara så stor kan faktiskt vara en fördel. Vi är snabbfotade och vill alltid ha ett nära samarbete med våra kunder. För oss är det viktigt att produktutveckla tillsammans med kunden och arbeta fram råvaror och smaker som passar just deras önskemål. Det är våra kunder som känner just sin marknad och som vet vad deras kunder vill ha och vilket håll trenderna pekar. Sen har naturligtvis även vi koll på marknaden. Den största delen av vår verksamhet, cirka 95 procent, är så kallad ”private label” i samarbete med kunder där vi gör speciellt framtagna produkter för just dem.

 

Vilken typ av kunder handlar det om?

– Det kan handla om livsmedelskedjor, cafékedjor, hotell, restauranger och grossister. Produkterna säljs i hela Sverige och går även på export till stora delar av världen.

 

Men ni har egna varumärken också?  

– Ja, vi har Grythyttan gourmet som är premiumprodukter som erbjuds till restauranger, caféer, delidiskar, saluhallar, trafik/servicehandel med servering, butiker och storhushållskunder men så har vi även varumärket Smarrig. Det är portionspizza med smaker som Vesuvio, Kebab och Salami. Allt bakat från grunden i Bergslagen i vårt eget bageri med noga utvalda råvaror. Vilket betyder svenskt vetemjöl till pizzabottnarna, solmogna tomater och örter till såsen och enbart svenskt kött samt riven ost över det.

I presentationen och under samtalet är Sofia, och Jan-Åke Frykholm, som också sitter med vid bordet, mycket noggranna med och trycker på de rena och naturliga råvarorna som Delmat använder. Att de enda tillsatserna som används är de som krävs för att ge konsumenten en säker produkt. Mycket arbete gentemot underleverantörerna handlar om att minimera mängden tillsatser i produkterna, menar de två.

Sen var det det här med Gråärtan och dess comeback i regionens skolor. Det lät suspekt när jag fick pressmeddelandet men sedan dess har jag hunnit läsa på lite grann och nu där vi satt i mötesrummet kom Jan-Åke in med en påse gråärtor som i verkligheten såg mer bruna ut, lite som kaffebönor, som han lade upp snyggt på bordet framför oss så att fotograf Karlsson kunde få fri sikt och avlossa några fotoskott.

Gråärtan är en baljväxt och har flera miljö- och hälsomässiga fördelar och spås att bli framtidens föda enligt Delmat och de andra aktörerna bakom lanseringen. Det berättas att gråärtan är en av våra äldsta kulturväxter. Den har hög anpassningsförmåga i förändrat klimat och är motståndskraftig mot sjukdomar. Fram till 1800-talets slut användes gråärtan som mjöl till brödbak eller kokt serverad till lök, fläsk och sill. Under 1900-talet fick gråärtan framförallt konkurrens av spannmål, eftersom man gjorde bröd på gråärtor tidigare, var det godare att använda spannmål, huvudsakligen vete, för detta ändamål istället.

Anledningen till att man nu lanserar gråärtan igen är alltså miljö- och hälsomässiga. ”Baljväxter är klimatsmarta grödor som fixerar kvävgas från atmosfären vilket minskar behovet av gödsel och reducerar utsläppen av växthusgaser från jordbruket samt ökar kolinlagringen i marken”. Läser jag i en text om baljväxter. De ska även vara viktiga för människors hälsa och skydda mot en rad olika sjukdomar. De är även ett komplement till kött som en alternativ proteinkälla. Här menar man att om man ökar odling och konsumtion av baljväxter, i synnerhet gråärtor, så förbättrar man planeten såväl som människors hälsa.

Jag vet, det låter som en lång partisk säljtext men faktum är att på Örebro universitet har doktoranden Magnus Westling forskat på bortglömda svenska grödor generellt men speciellt på gråärtan i flera år.

Redan 2016 gjordes ett försök med en gråärtsburgare till elever vid Klockarhagskolan i Hällefors. Den blev inte perfekt men synpunkterna från eleverna har gjort att man fortsatt att utveckla produkten och det är här Delmat kommer in i bilden igen då man är en av aktörerna i utvecklingen. Målet är att bidra till en ökad produktion och konsumtion av denna, som de menar, bortglömda skatt från det svenska växtriket. Det gör man genom den nya maträtten; filodegrulle med gråärtsfyllning. Denna gråärtsrulle tillverkas på DelMat och receptet har tagits fram tillsammans med Magnus Westling som numer alltså har stor erfarenhet av gråärtans olika fördelar och eventuella nackadelar. Själva studien är även en del i Magnus doktorsavhandling som handlar om hur en odlad mångfald med dess smakrikedom kan utveckla den nordiska gastronomin.

Nu hoppas och tror alla på en stor succé för denna nya innovativa maträtt från Hällefors i vackra Bergslagen. En del i den succén går via ett socialt integrationsprojekt med nysvenska kvinnor i fokus och de som stått utanför arbetsmarknaden under en längre tid. Projektet heter ”All in” och innebär att man får utbildning inom både matlagning och livsmedel, både praktik och teori, hos Delmat. Målet är att få fart på gråärtan och öka antalet anställda hos Delmat.

Kanske kan vi återkomma om ett par år för att se hur allting utvecklat sig. Att vår planet behöver nya vägar när det kommer till att hitta mer klimatsmarta, humana och på alla sätt hållbara matalternativ är väl ingenting som någon numer tvekar över.

 

Det här är DelMat:

– Finns i Hällefors.

– Har 22 anställda.

– Omsätter 32 miljoner kronor.

– Startade som ett rent säljbolag 1992.

– Namnet Delmat introducerades 2000.

– Har ett nära samarbete med Grythyttans restaurang- och hotellhögskola samt Livsmedelsakademien i Grythyttan

  • Kunder är bland andra IKEA, ICA, Coop, Wayne´s Coffee, Picadeli Farmfoods, England.
  • Tillverkar pizza, knäckebrödspizza, veganpizza, piroger, lasagne, bröd och filodegsprodukter som pajer och rullar.

 

Ägare:

Myrina Invest AB

Frengen Förvaltning

 

Vd:

Jan-Åke Frykholm

 

Casinobonus banner desktop
Norges Casino banner desktop
Forbrukslan banner desktop

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.