Entrepenör som ser världens möjligheter i 360 grader


Posted 2014-05-19 in Näringsliv

Per Hjaldahl är en av entreprenörerna bakom Örebroföretaget Wec360. Ett IT-företag där 360 grader och 3D är nyckelbegrepp och med produkter som ger verkligheten oanad tydlighet. Innan den ens finns i sinnevärlden. Till stor hjälp för bostadsköpare – och marinarkeologer.

 

Örebroföretaget Wec360 ska uttalas ”wisii” med amerikansk klang, definitivt inte som något åt ”väckhållet”. Det ger fel signaler och platsar inte på en globaliserad marknad.

– Vi ser i 360 grader … förtydligar utvecklingschefen Per Hjaldahl.

Det verkar vara både bildligt och bokstavligt sant om Per och hans kompanjon och vän Mattias von Corswant. Samtidigt som firmanamnet ger en nyckel till den grundläggande affärsidén. Per är smålänning och Mattias gotlänning. Per kommer från Anderstorp där Gnosjöandan är ett ledord och ett varumärke. Han har fem syskon och fadern liksom två bröder har drivit och driver företag. Men han drar inte så stora växlar på det.

– Jag skulle nog säga att jag kommer från en familj som har företag, inte mer än så. För mig var det naturligt att starta företag.

Det gjorde han redan under studietiden på högskolan i Jönköping. Där läste han medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning pr.

– När vi skulle praktisera frågade jag om jag fick starta ett företag i stället. Det gick bra och då startade jag en reklambyrå. På Science Park, Jönköpings motsvarighet till Örebros Inkubera.

Båda är regionala företag med kopplingar till universitet, politik och näringsliv med uppdrag att lokalisera och utveckla nya företag med tillväxtpotential. Jämfört med Wec360 var hans reklambyrå rena hobbyverksamheten.

– Det var kul att göra något själv, att få sina egna kunder och ett litet tillskott i studentkassan. Det var väl inget som man på något sätt kunde leva på. Men man kunde gå ut och festa en gång till i veckan.

Han ler åt minnet. Sedan dyker Örebro upp.

– Sista terminen fick vi läsa var vi ville. Det var många som läste utomlands. Men jag flyttade upp till Örebro för att läsa retorik. För jag hade hört att dom var duktiga på retorik här uppe.

Som flyttbonus kunde han återuppta bekantskapen med två gamla vänner. Kompisarna bodde i studentbostäder i de så kallade Muttrarna, där han också flyttade in.

– Med facit i hand var Örebro det bästa val jag kunde ha gjort just då. Jättekul och jättebra. Jag fick ett socialt umgänge och en stimulerande utbildning.

Och retoriken träffade rätt från allra första början.

– Första lektionen gick lärarna igenom gamla utvärderingar av kurserna. Någon hade skrivit: Det här är en kurs man borde gå innan man börjar på en universitetsutbildning. Man lär sig att strukturera.

Och han lyfter fram hur viktigt det är att lära sig argumentera för sina idéer enligt konstens alla regler under utbildningstiden. För två år sedan fick han tack vare Svenska Institutet möjligheter att pitcha Wec-idéer inför en publik i självaste Silicon Valley. Där kan man tala om en utmaning.

– Det funkade perfekt med tanke på hur retoriken är utformad. Man kan applicera den väldigt lätt på amerikanska åhörare. De gillar att man att tar ut svängarna och är lite bombastisk. Det gör jag också.

Han lyckades utan överskruv klämma till med att Wec360 lyckats bättre än Google på sitt specialområde: 360 graders fotografering.

För sin lilla reklambyrå i Jönköping hade Per Hjaldahl skrivit en fickhandbok i marknadsföring med korta, enkla och användbara råd. Den ville Drivhuset på Örebro universitet köpa in. Kontakten med Drivhuset, studenternas egen entreprenöriella stöd- och coachföretag, gav honom möjligheten att följa med på Promotionbåten: regionens egen ”thinktanker” och nätverksbyggare. Året var 2007.

Eftersom Per ännu inte hade något affärsnätverk fick lotten avgöra hyttkompisar. Där mötte han för första gången Mattias von Corswant, frilansande fotograf med flera utställningar bakom sig. En professionell matchmaking som i efterhand ser ut som en tanke.

– Vi upptäckte att vi hade en likadan syn på saker och ting, och på företagande. Det är oundvikligt att man lär känna varandra om man delar hytt. Och vi diskuterade hur vi skulle tackla vår situation på Promotionbåten. Vi beslöt oss för att attacknätverka.

Där började deras nära samarbete.

– Mattias frågade mig om jag kunde bygga en bilddatabas på hemsidan åt honom. Det kunde jag eftersom jag är programmerare – en självlärd sådan.

Den intensiva kontakten fortsatte på landbacken. Efter två veckor hade de utvecklat en gemensam affärsidé. Och året därpå startade de aktiebolaget Wec360.

– Vi var experter på två olika saker, jag på programmering och Mattias på kameror. Vi valde att köra på 360 graders fotografering. Tekniken fanns redan men den såg dålig ut. Det borde gå att förbättra kameralösningen. Och Mattias är duktig på kameror.

per_bygger_webbBåde Per och Mattias är väldigt kreativa och räds inga utmaningar även om de kräver särlösningar. De utvecklar ständigt nya idéer. De fick ett uppdrag av ett Örebroföretag som sysslade med infrastruktur – under förutsättning att de kunde gå från en manuell till en industriell skala när det gällde 360 graders fotografering och med bättre kvalitet än det som fanns på marknaden. Lösningen blev en bilburen kamerautrustning.

– Den bestod av specialtillverkade objektiv med fyra systemkameror som var synkroniserade med bilens drift. Tillsammans med de unika objektiven, systemkamerorna och en komplex algoritm lyckades vi bevisa att vårt system var bättre än Googles.

Det var ett väldigt lyckat eldprov. Företaget gick in i en intensiv process att utveckla och alltmer förfina sin affärsidé. Det gällde också tekniken där ny 3D-teknik höjde kvaliteten och konkurrenskraften. Produktutvecklad på samma självklara sätt som tidigare: våga testa för att se om det funkar. Och det gjorde det. Där ingick event och tuffa pitchar med möjligheter till feedback som det gällde att ta till sig.

– Man får inte styras av högmod och hybris. Vi ska göra allt för att ta till oss och dela med oss av kunskapen.

Och Inkubera coachade och bjöd på konstruktivt motstånd under idébollandet. Wec360 var nämligen upptaget som ett så kallat alumniföretag och gjorde sin exit först förra året.

– Vi har haft jättemycket hjälp av Inkubera. Det är många saker man ska tänka på när man driver företag och som vi inte är så bra på, till exempel budgetering.

Han pekar särskilt på vikten av att få hjälp att fokusera på rätt saker. Inte minst det kommersiellt gångbara.

– Det är lätt hänt att idérika mångsysslare som vi, som gillar att testa det mesta, renodlar sina smultronställen som växer ut till jätteprojekt.

Stillbilds, och 360 graders renderingar i 3D är en essentiell tekniklösning för byggsektorn som bär företaget in i framtiden. Utsedd till Årets Innovation på Örebrogalan 2009. Peab, HSB, JM bland många andra storbolag är kunder. Liksom fastighetsbolag och mäklarfirmor. Den tillfredsställer många behov, både nya och gamla, på en alltmer mogen marknad inom byggsektorn.

– Där är vi riktigt bra. Byggsektorn är och kommer att vara vår huvudinriktning. I dag är vi mest med i slutskedet. Men vi kommer alltmer att bli en naturlig partner från start till slut. Lika naturligt som att arkitekterna är med i hela byggprocessen.

Tekniken ger många fördelar. Ritningarna kan göras i 3D och blir mer lättolkade. Strukturer under marken som ledningar blir lättare att upptäcka. Slutanvändarna får direkt se hur saker och ting ska vara. Som blivande hyresgäst kan man ”ströva omkring i” sin lägenhet, som ännu inte är byggd, få de exakta måtten och planera möblering och se om ens soffa får plats. Försäljning av objekten kan tidigareläggas vilket är ekonomiskt rationellt.

För att göra rättvisa åt de båda entreprenörernas idérikedom, drive och aptit på nya tillämpningar måste man ta varvet runt och ta en snabbtitt på olika projekt. 2011 fångade Wec360 ”vår vita val”, som Per uttrycker det i en NA-intervju. Det sprakar till om hans bildspråk ibland.

– Vi tog oss an att pitcha på Friends även om vi inte var säkra på att vi skulle klara av det. Men vi gjorde det ändå.

Uppdraget var ett visualisera den nya nationalarenan i 3D. Ett Goliat-uppdrag för en David-firma som på den tiden bara hade tre anställda. Sveriges näst största bygge. Bara Nya Karolinska sjukhuset är större. Deras engagemang och produktens kvalitet kunde inte konkurrenterna matcha. Succé och nya uppdrag från Arenabolaget har fortsatt att trilla in.

Det ideella projektet Dykpark Vättern ville dokumentera vraket efter hjulångaren Eric Nordevall i bild, den förliste 1856. Wec360 tvekade inte att ta uppdraget när det kom en förfrågan trots att man aldrig jobbat under vatten. Resultatet är fantastiskt och kan beskådas på Wec360:s hemsida. Projektet är under utvärdering. Ett kul projekt tycker Per.

För att inte tala om artister de fångat både i helfigur och 360 grader: Kent, Håkan Hellström, Petra Marklund och många fler. De har också arbetat med elitidrottsföreningar. Också här har Per och Mattias vars sin utpräglade specialitet. Per känner sig hemma i idrottens och fotbollens värld medan Mattias är uppslukad av musik. Per är innermittfältare i Bobby BK och känner lite extra för allsvenska Elfsborg och Halmstad. Men det finns också en starkt etisk sida hos dem. De har diskuterat sig fram till att bland annat inte ta uppdrag där vapen finns med i bilden.

– Vi kontaktade Läkare utan gränser och frågade: kan vi hjälpa er på något sätt?

Det ledde till en unik och spännande kampanj i Sydafrika.

Wec360 bidrar till Örebros IT-profil. Tre teman går i dagen under intervjun: Framtiden är aldrig långt bort i ett IT-företag, det kan finnas och verka var som helst och förändringar också på djupet går väldig snabbt. Det gäller att snabbt kunna boosta verksamheten i takt med marknadens förändringar. Tre anställda har blivit nio och ett kontor har kommit till nära Friends Arena i Stockholm. Där finns närheten till byggjättarnas huvudkontor. Per talar klarspråk ur affärsplanen.

– Vi ska initialt bli marknadsledande i Sverige – ta Sverige. Sedan är nästa del att följa våra kunder utomlands. Den målsättningen vet våra kunder om.

En tendens är tydlig.

– Mattias och jag har blivit mer och mer av visionärer och projektledare. Vi håller på att bygga upp ett kluster av underleverantörer. Ernst & Young sköter till exempel vår redovisning. Och kompetensen är hög utomlands när det gäller 3D-modellering och programmering.

Per påpekar att man kan sitta var som helst och jobba. Till exempel i Anderstorp. Men att man valt Örebro eftersom den är något av en IT-stad. Det är lite förbisett, menar han. I en entreprenör samverkar flera drivkrafter. Per bär syn för sägen.

– Det finns personliga incitament. Jag är en teknikprylnörd. Det får jag utlopp för eftersom vi måste köpa in Ipads och andra prylar så fort det kommer nya, för att testa dem. Det är spännande att sexton timmar om dagen strategiskt syssla med ett bolag, att vässa affärskonceptet och paketera produkterna allt bättre. Det här blir så stort som Mattias och jag vill göra det.

Inställningen är att driva företaget och expandera och se hur långt det går. Att sitta nöjda är inte deras grej. Per berättar om sin tid som pelarborrare, ett rutinjobb, i en liten industri utanför Anderstorp och sin korta men intensiva utveckling till CNC-operatör där man datastyr materialbearbetningen. Den lilla berättelsen ger nyanser åt Wec360:s komplicerade idébakgrund och samtidigt insikter om hur multikompetens skapas.

– Industrin är duktig på att renodla en process och vi applicerar ett industriellt manér i en jättekomplicerad process med en slutprodukt som ska förmedla en känsla.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.