Vilhelm Hanzén gillar att starta saker

Text & Bild: Ulf Hjelting
Posted 6 månader sedan in Näringsliv

Gul PR

Platsen är Creative house och första våningen i det bruna tegelhuset vid Älvtomtagatan. Det är här vi hittar den unga PR-byrån Gul PR och grundaren Vilhelm Hanzén som blivit utnämnd till Årets unga företagare i Örebro län 2020.

 

Det är en både lite stressad och uppspelt Vilhelm Hanzén som tar emot inne på Creative house. Han håller mobilen mot örat och i andra änden finns producenten för talkshowen “Skavlan”. En av de författare som Gul PR sköter presskontakterna åt har nämligen halva foten inne i studion för ett deltagande i programmet. Det står mellan honom och en annan gäst.

– Man säger liksom inte nej till “Skavlan” om de frågar. Men jag måste först få klart med bokförlaget att det är okej eftersom hans bok inte är släppt än, säger Vilhelm Hanzén när vi träffas.

I år är det fyra år sedan han sa upp sig från Libris förlag för att starta egen PR-byrå, men hans historia börjar mycket tidigare än så och i helt annan del av Sverige, nämligen i den lilla staden Sävsjö sju mil söder om Jönköping.

– Jag hade en mycket trygg uppväxt i en stad där alla kände alla. Nästan för trygg, kan man tycka. Ganska tidigt började jag även engagera mig i Liberala ungdomsförbundet och som 21-åring blev jag invald i kommunfullmäktige, berättar han.

Med 29,9 procent av alla personvalskryss klev han efter valet 2010 in i politiken i Sävsjö. Själv beskriver han sig som “modernt frisinnad” vad det gäller politisk hemvist.

– Ja, politiskt kallade jag mig frisinnad även om få tycks veta vad det står för idag och därför blev Liberala ungdomsförbundet ett naturligt val.

Men det var långt ifrån hans enda deltagande i föreningslivet.

– Jag har alltid gillat att starta saker. Som yngre var jag bland annat med och startade både inlinesförening och basketlag. Basketen hade jag definitivt längden för men jag var knappast vad man kallar för bra, säger han.

2012 gick flyttlasset från Sävsjö och mot Örebro och jobbet som PR-ansvarig på bokförlaget Libris.

– När jag märkte att den marknadsföring vi gjorde fick oväntat bra genomslag föddes idén om att starta en egen PR-byrå med inriktning mot kultur.

Just kultur och författare är en hörnsten som hans företag Gul PR vilar på, men givetvis finns det andra uppdragsgivare. Exempelvis teknikföretag i både Sverige, Danmark, Finland och Holland.

 

Finns det uppdrag som du tackar nej till?

– Ja! När det handlar om vapen och vapenindustrin så säger jag bestämt nej. Vapen, droger och liknande som ligger i gränslandet för vad som är acceptabel moral och etik så blir det nej. När jag var ny gjorde jag några uppdrag som jag idag bestämt skulle tacka nej till. Men pengarna behövdes då i företaget. Idag tackar jag även nej till de mindre uppdragen och sedan säger jag nej till spelbolag. Det spelar ingen roll hur mycket pengar de erbjuder och det trots att en av mina vänner gjort sig en förmögenhet just i den branschen, slår han fast.

Företaget började med kontor hemma i lägenheten för att sedan flytta till CV-området och Candle of Scandinavia.

– Det var en lösning för att kunna flytta företaget från hemmet och Candle of Scandinavia, som då var en av mina kunder, erbjöd denna lösning. Men att sitta hos en kund och sedan få andra kunder på besök – det var inte optimalt, men en lösning som fungerade då.

Sedan blev det flytt till Olaigatan och ett kontor hos kommunikationsbyrån Think happy thoughts som ägs av Daniel Forneheim. Eller snarare handlade det om ett delat rum. Idag finns Gul PR hos företagshotellet Creative house. Flytten gick dit i juni i år och idag har Gul PR tre rum till sitt förfogande.

– Mitt rum, eller kontor om man så vill, är det senaste och jag har precis flyttat in i det. Det här är det bästa med att sitta här. Det är flexibelt och enkelt att utvidga företaget utan att behöva flytta.

Under hela vårt samtal fortsätter Vilhelm att hålla liv både i dialogen med producenten för “Skavlan” och med redaktören på bokförlaget. Här pratar vi verkligen om att kunna ha flera bollar i luften samtidigt och att inte blanda ihop saker. Nu är Vilhelm inte längre själv i företaget. Idag finns det fem anställda och i dagsläget finns även en praktikant.

– Att anställa personal var ett nödvändigt steg i företagets utveckling men även lite läskigt. Det är ju jag som är ansvarig för att den person som jag anställer får lön och kan ha sin inkomst genom att arbeta för mig. Det kändes väldigt konstigt i början att bli arbetsgivare, just på grund av detta.

Vi går tillbaka i samtalet till den trygga uppväxten i Sävsjö. Vilhelms pappa var optiker och arkivarie och mamma skolsköterska i grundskolan. Vilhelm själv växte upp som äldst av fyra syskon. Sävsjö ligger i det som brukar beskrivas som ”bibelbältet” i Sverige och blev av den kristna tidningen Dagen utnämnd till Sveriges frikyrkotätaste ort.

– Fast jämfört med Jönköping tycker jag nog Örebro är mer kyrktätt även om jag får intrycket att just Jönköping är, så att säga, mer religiöst. I Sävsjö tillhörde vi något som kallas Alliansmissionen som sedan slogs ihop med Pingsförsamlingen. Efter flytten till Örebro blev det Immanuelskyrkan – även om jag nog är deras minst aktiva medlem. Det är en öppen och tolerant församling med ett starkt socialt engagemang. För mig är det viktigt med en sådan människosyn och jag betraktar alla människor som goda i grunden. Det handlar, tycker jag, om att vara schysta mot varandra och där alla har ett val mellan gott och ont. Några kanske betraktar mig som dumsnäll, men jag gör skillnad på att vara snäll och att vara dumsnäll.

 

Hur har Coronapandemin drabbat Gul PR?

– Det har givetvis även drabbat oss men jag är av den uppfattningen att man inte ska dra nytta av erbjudanden om förlustbidrag om man inte behöver. Jag bestämde mig dock tidigt, när allt rasade, för att jaga in nya kunder och hitta nya kundsegment istället för att utnyttja olika stöd som vi senare kommer behöva vara del av att betala tillbaka. För mig är det en ideologisk och etisk fråga.

 

Finns Gul PR kvar om tre år?

– Det gör det absolut om inget negativt inträffar. Och färre kommer vi inte att vara, snarare fler som jobbar här. Men det finns inget egenvärde av att bli fler, eller att stå stilla.

 

Hur kommer utmärkelsen Årets unga företagare att påverka?

– Det är alltid positivt att synas och höras. Ännu har jag inte direkt märkt någonting men jag hoppas fler får upp ögonen för det arbete vi gör.

 

 

Ett urval av klienter som anlitat Gul PR de senaste åren

Piratförlaget
Norstedts
Ångestpodden
Historiska Media
Libris
Wolt
Yoga Girl
Framgångspodden
Katrinelunds gästgiveri & sjökrog

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.