Med Inkubera i ryggen tar Binary Brains sikte på Ikea

Text: Thomas Helsing Foto: Pressbild
Posted 2019-08-07 in Näringsliv

Jacob Kihlbaum

”De flesta företag har data idag men det är väldigt få som utnyttjar den.”
Det säger Jacob Kihlbaum på Binary brains, ett företag som hjälper andra företag att få insikter från sina data för att kunna göra bättre prognoser.

 

Den här artikeln är ett samarbete med Inkubera.

 

Jacob Kihlbaum har studerat konsumentbeteende och ekonomisk statistik och efter utbildningen på Handelshögskolan fick han jobb på Sony music. Där blev han överraskad över hur mycket data musikbranschen sitter på som man inte utnyttjar.

Det gjorde att han utvecklade en app tillsammans en programmeringsbyrå i L.A. åt Sony music. I den kunde artister på ett lättöverskådligt sätt följa sin egen utveckling när det gällde bland annat streams och likes. Men en stark hemlängtan till Örebro i kombination med en växande vilja att göra något eget gjorde att han flyttade hem och startade Binary brains.

– Vi är lokalpatrioter allihop och vill gärna fortsätta växa i Örebro. När SCB flyttade ytterligare tjänster till Örebro sa någon politiker att Örebro skulle bli landets statistikhuvudstad. Men tittar man nu är det knappt någon mer än SCB som gör något med statistik här i länet.

Verksamheten består i mångt och mycket av att hjälpa företag och organisationer att samla in, strukturera och göra prediktioner utifrån sin egen data. Det har Binary brains sysslat med sedan början av 2018 och när jag gör ett nytt besök i år är det febril aktivitet.

– Det händer mycket för vår del, vi är en del av Inkubera sedan årsskiftet, och det har varit väldigt bra för oss. Deras upplägg anpassas efter var man är i sin utveckling, berättar Jacob Kihlbaum och fortsätter:

– Inkubera kollar vad man är bra på och vad man behöver hjälp med att förstärka. Vi visste att vi kunde växa men frågan var ”hur?”, vi landade i rätt insikt tack vare Inkubera.

 

Kan du ge exempel på något Inkubera hjälpt er med rent konkret?

– Vi har bland annat fått hjälp att göra en genomlysning av våra styrkor och svagheter. Vi har varit duktiga på försäljning och produktutveckling men kanske halkat efter på några av de mer administrativa och organisatoriska delarna.

Ett annat område rör omsättning och tillväxt.

– Hur fort vi växer är avhängigt hur mycket vi kan växa med våra kunder alternativt hur mycket externt kapital vi vill och kan ta in, menar Jacob. Här är det strategiska bollplank som Inkubera utgör till stor hjälp.

Utöver det nya samarbetet med Inkubera berättar Jacob att Binary brains har haft en spännande utveckling sedan sist.

– Det har hänt mycket rent affärsmässigt. Bland annat har vi varit med i ett Open innovation-program där vinnaren får inleda samarbete med Ikea, berättar han.

I det första steget screenade Ikea över 1 000 startups runt om i världen och när de nådde det sista steget fanns Binary Brains med ihop med två amerikanska bolag och ett från Finland. Till slut var det Binary brains som tog sig igenom nålsögat och får börja arbeta med Ikea. Det råder ingen tvekan om att det är stort för ett litet och ungt företag från Örebro. Och att få Ikea som kund lockar förstås.

– Ikea vill lyfta in extern kompetens och de har ett väldigt modernt tänk, slår han fast.

Andra kunder man hjälper är exempelvis Dormy och konsertarrangören Live nation. En sak som är riktigt spännande är att det inte spelar roll hur stort företaget är – som i så många andra sammanhang vinner kvalitet över kvantitet även här.

– För oss handlar det inte om hur stor mängd data du har utan hur mycket du kan få ut av det du har. En liten krögare kan få veta hur många anställda det behövs en dag eller hur mycket mat man bör köpa in, säger han som exempel på att verksamhetens storlek inte begränsar nyttan av prediktiv AI.

I början av året fick de ytterligare en fjäder i hatten när de nominerades till Årets innovation på Örebrogalan.

– Vi blev glada och överraskade av nomineringen, men också väldigt ödmjuka. Visst har det hänt mycket men vi har ändå nyss börjat, så nomineringen har gett extra bränsle åt oss, berättar Jacob och fortsätter:

– Det är onekligen svårt att tävla inom företagande så ett sådant här pris är fantastiskt roligt. Vi är imponerade av tidigare vinnare, som Auddly, så det är häftigt att få gå i deras fotspår.

 

Har man någon nytta av en nominering eller ett pris av den här typen?

– Jag övertygad om att det finns en affärsmässig nytta då det ger oss möjlighet att kommunicera vårt varumärke och det började vi med direkt när vi fick nomineringen. Vid kundmöten blir det till en kvalitetsstämpel för oss.

 

Här kan du läsa om fler Inkubera-bolag.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.