Kreativt frukostmöte resulterade i appen Try Me


Posted 2015-08-14 in Näringsliv

Try Me är appen som kombinerar mobil marknadsföring med en kort marknadsundersökning. I september lanseras den via App Store efter ett och ett halvt års intensivt utvecklingsarbete.

 

Idén till Try Me uppstod under en frukost för ungefär ett och ett halvt år sedan. Anna Holmgren och Louise Kallenberg satt och bollade lite olika idéer med varandra och plötsligt fanns både konceptet och namnet där.

– Både jag och Anna är väldigt kreativa och drivna personer. Grundidén tog inte mer än en halvtimme att skissa upp. Eftersom vi snabbt ville komma igång började vi med att titta på appar och sidor som vi tyckte var snygga och funktionella, berättar Louise.

Ganska snabbt kunde de konstatera att flera av apparna som stack ut från mängden hade samma utvecklare, Apegroup i Stockholm, så de tog kontakt med dem. Bland Apegroups tidigare kunder märks bland annat Ica, Sats, SAS och McDonald’s.

– Vi trodde så starkt på vår idé att vi beslutade oss för att vända oss till de bästa redan från början, med förhoppning om att de skulle vilja inleda ett samarbete. Vi lyckades faktiskt få till ett möte med Apegroup på eftermiddagen samma dag vi hade kommit på det här, fortsätter Louise.

Idén med Try Me är enkel. Kunderna lägger upp olika kampanjer i appen, väljer vilken målgrupp de vill nå ut till och hur länge kampanjerna ska vara aktiva. Därefter formulerar de fyra valfria frågor som de vill att användarna, eller konsumenterna om man så vill, ska besvara. Som användare laddar man ned appen, fyller i uppgifter om ålder, kön och var man bor, sedan är man igång och kan ta del av de olika kampanjerna. Ett exempel på en kampanj skulle kunna vara att ett företag ska lansera en ny glass. Användarna av Try Me får då testa den nya glassen kostnadsfritt i gengäld mot att de besvarar frågorna, som i det här fallet skulle kunna handla om hur de upplever smaken, förpackningen och vad de skulle kunna tänka sig att betala för glassen. Appen är med andra ord en mobil exponeringskanal med möjlighet att välja sin målgrupp, samtidigt som det fungerar som en marknadsundersökning i miniformat. Kombinationen är oslagbar för att lära känna befintliga och potentiella kunder, samt för att ta ytterligare marknadsandelar, menar Louise.

– Alla produkter och tjänster i Try me är kostnadsfria för användaren. Den enda motprestationen är att besvara de fyra frågorna och det har visat sig att fyra frågor är en ganska låg tröskel att ta sig över om man får en gratis produkt i utbyte. Dessutom är appen lätt att använda, med ett lekfullt gränssnitt och enkla funktioner.

För Anna och Louise är det viktigt att det är roligt att använda Try me. Som användare behöver man inte göra något mer än att svara på frågorna, men det finns ändå ett lojalitetstänk.

– Det innebär att varje genomförd kampanj ger poäng och ju mer aktiv man är, desto mer poäng får man och desto bättre erbjudanden får man tillgång till, berättar Louise.

Apegroup gillade idén, vilket resulterade i ett möte med deras innovationsgrupp. Det gjordes en förstudie, som visade att idén hade god potential. Idén förfinades ytterligare och sedan utvecklade man en betaversion.

Både Anna och Louise är ekonomer i grunden. De har drivit egna företag i någon form under 10 år och Anna driver idag företaget Ordbyrån som språkkonsult, medan Louise arbetar som försäljningschef inom detaljhandeln. Anna arbetar just nu i stort sett heltid med appen, medan Louise lägger sin lediga tid utanför chefsjobbet. Idag har man dessutom anlitat två säljare, pr-konsult och ekonomi/administration. Just kompetens utifrån har varit en viktig del för utvecklingen av Try me och här har framförallt Inkubera i Örebro varit en viktig samarbetspartner.

– Eftersom vi behövde en hel del hjälp, både ekonomiskt och i fråga om pr och utveckling, tog vi tidigt kontakt med Almi som lotsade oss vidare till Innovationsrådet, där Inkubera är med. Våra kontakter på Inkubera har varit fantastiska att ha med på vägen. De är väldigt kompetenta och tror på både oss och vår idé. De vill verkligen att vi ska lyckas och det är oerhört värdefullt att kunna få allt från ekonomisk hjälp till expertrådgivning, coachning, kontaktnät och utbildning på det sättet vi har fått. När det kommer till den ekonomiska hjälpen ska även Danske Bank och Region Örebro nämnas, eftersom de vågade ta risken att stötta oss i det här, säger Louise.

Efter ett och ett halvt års intensivt arbete är lanseringen nu inte långt borta. För tillfället ligger fokus till 100 procent på försäljning och marknadsföring, sedan väntar ett stort releaseparty i Kungsträdgården i Stockholm. Try Me kommer att finnas tillgänglig för Iphones via App Store i september och därefter kommer det även att släppas en Androidversion.

– Det finns en vision om att etablera Try me internationellt, men det ligger längre fram i tiden. Nu satsar vi på Sverige och i september smäller det, avslutar Louise.

 

Mer info: www.trymeapp.se

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.