Lär dig nätverka


Posted 2016-01-04 in Näringsliv

Att skaffa sig nya kunskaper kan vara avgörande för det man arbetar med, likaväl som att väcka liv i de man redan har. För detta ändamål erbjuder Handelskammaren Mälardalen Nätverksskolan.

 

Att nätverka kan kräva sin teknik, och för de som kände att de behövde skaffa sig nya kunskaper eller bättra på dem de redan hade höll Handelskammaren Mälardalen under hösten sin första nätverksskola.

– Skolan är digital och består av sex olika sektioner som man kan arbeta med när man känner att man har tid, berättar Mikael Wass som är ansvarig för Nätverksskolan.

Skolan visade sig vara så populär att det är dags för en ny med början 18 januari 2016.

– Man kan anmäla sig så sent som den 18 januari, och sedan skickar vi ut den första lektionen under januari, säger Mikael Wass.

Att nätverka handlar inte bara om att möta nya människor och presentera sin produkt eller tjänst, det finns en viss etikett som får det hela att ge bättre resultat. De sex lektionerna har alla varsin inriktning, så som att återupptäcka sitt nätverkande, att förstå ur en nätverksekonomi fungerar, osäkerheten med att nätverka och de vanligaste misstagen samt de bästa nätverksfrågorna.

– Jag tror att ett av de vanligaste misstagen man gör är att man är för inställd på att sälja, men att nätverka handlar om att knyta kontakter och man måste vara lyhörd för den man har framför sig. Därför måste man både kunna presentera sig snabbt, men också ha ett frågebatteri att ställa till den man vill knyta kontakt med, det kan till exempel vara sådant som att fråga vad personen man har framför sig har för position inom företaget, säger Mikael Wass.

Ett annat misstag Mikael Wass tror kan vara vanligt är att dela ut sitt visitkort, men aldrig följa upp efter genom att återkoppla och se om det finns något intresse för den produkt eller tjänst man har att erbjuda. Ett annat område som skolan berör är strategiskt respektive slumpmässigt nätverkande, och vad det kan vara bra att tänka på i det senare fallet.

– Slumpmässigt nätverkande kan till exempel vara när man har anmält sig till ett evenemang utan att riktigt veta vilka de övriga deltagarna är, berättar Mikael Wass.

Idén med nätverksskolan föddes ursprungligen hos Västsvenska Handelskammaren, men har nu anpassats för att passa de lokala förutsättningar som finns i Handelskammaren Mälardalens täckningsområde. I detta inledande skede har man endast vänt sig till Handelskammarens medlemmar med erbjudande om att delta i den digitala kursen, men planer finns att framledes också erbjuda den via andra sociala plattformar.

För att praktisera de nya eller uppfriskade kunskaperna i nätverkande bjuds deltagarna in till Promotionmorgon 26 januari.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.