Mikael Melitshenko är vd för Inkubera


Posted 2016-12-21 in Näringsliv

M8’s banner – desktop
Casinotopp banner

Alla vill att Sveriges tillväxt ska öka. Men hur gör man det? Ett starkare och mer framgångsrikt företagande är en av de mer uppenbara komponenterna. Där har Mikael Melitshenko, vd för Inkubera, en viktig regional roll.

 

Mikael Melitshenko växte upp i Östergötland, i en by utanför Motala. Tidigt hade han ett tydligt mål: han skulle bli den nya Freddie Mercury och åkte efter gymnasiet till Los Angeles för att studera på anrika Musician’s Institute.

Året i Kalifornien blev dock inte riktigt vad Mikael Melitshenko hade tänkt sig, berättar han under vårt timslånga samtal.

– Jag insåg att det jag såg i spegeln snarare var Christer Sjögren än en rockstjärna. Jag såg framför mig att komma hem och bli dansbandsmusiker – och det ville jag inte. Det var nyttigt att åka dit och jag har minnen för livet, men det gjorde framförallt att jag kände att jag behövde en utbildning.

Det blev utbildning. Våren 1995 hade dåvarande Örebro högskola antagning till sin civilekonomutbildning, och Mikael kom in. Han läste till civilekonom med marknadsföring som inriktning.

– Det var en ganska bred utbildning, men jag har aldrig jobbat med marknadsföring på det sättet.

Det första jobbet kom ur hans engagemang vid sidan av skolan.

– Jag engagerade mig i studentföreningar, och under ett år när jag var ordförande för en av dem lärde jag känna Klas Brynte.

Klas Brynte var den som startade upp Drivhuset i Örebro. När Drivhuset i början av 1999 letade efter ytterligare en projektledare så föreslog han Mikael som sökte och fick tjänsten. Mikael stannade på Drivhuset till slutet av år 2000.

– Idag funderar många studenter på att starta företag, men det var inte så vanligt i slutet av 90-talet. Man behövde inspirera till att tänka i banor av entreprenörskap och företagande. Visst ingick rådgivning och vägledning, men framförallt handlade det om att ordna föreläsningar och finnas där. Att dammsuga studentkorridorerna på bra idéer.

Mikael berättar att universitet nu återigen gör en satsning på att ta sig an studenters entreprenörskap och hur de rent praktiskt kan jobba med bolag.

– De kallar programmet ORU Kickstart och det går ut på att studenter får utveckla andras idéer. Man körde en testomgång i våras och då var ett Inkuberaföretag med som hade en idé kring produktutveckling. En grupp studenter fick fundera på idén och så sent som i förra veckan fattade vi beslut om att den affärsidén nu ska få komma in i Inkubera. Det är riktigt roligt, första gången man körde programmet och så blev utfallet så pass bra.

Efter de knappt två åren på Drivhuset har Mikael blivit Örebros nyföretagaruppmuntrande verksamhet trogen. I tur och ordning har han arbetat på Startcentrum i två år, Almi i nästan sju år och Inkubera i sju år. Han har varit styrelseledamot och ordförande för Ung Företagsamhet och Drivhuset och vd för Inkubera i fem år.

– Det är ganska få personer som arbetar inom entreprenörstödsystemet i Örebro. Jag känner alla, har jobbat med nästan alla. Att samarbeta för att utveckla innovativa potentiella tillväxtbolag är det jag brinner för.

Sett i backspegeln ser det ut som att Mikael har haft en tydlig karriärplan. Men det stämmer inte, säger han.

– Tyvärr inte. Det har mycket att göra med att jag engagerade mig under studietiden, började jobba på Drivhuset, och började tycka att de här frågorna är riktigt intressanta och roliga. På den vägen är det. Just Inkuberatjänsten, när jag blev erbjuden att bli affärsutvecklare, då kändes det som att cirkeln hade slutits.

Men vad gör Inkubera? Ägare är Örebro Universitet Holding AB. Basfinansieringen kommer bland annat från Vinnova – där man är en av 18 inkubatorer som får finansiering i Vinnovas nationella inkubatorsprogram – Örebro universitet, Region Örebro län, Örebro kommun och Karlskoga kommun. Sedan tillkommer utvecklingsprojekt där finansieringen bland annat kommer från Tillväxtverket.

Uppdraget är att utveckla innovativa tillväxtbolag och man har de senaste åren hjälpt till att utveckla närmare 50 innovationer som skapat cirka 100 jobb i företag som idag omsätter drygt 130 miljoner. Inkubera har precis flyttat ut från Novahuset och in till Teknikhuset på campus, och kamperar nu tillsammans med Alfred Nobel Science Park, Innovationskontoret och Social Impact Lab.

 

Vad är fördelarna för ett företag med att vara en del av Inkubera?

– Vi tillsätter alla de resurser som behövs för att du ska kunna utveckla ditt företag. Dels professionella coacher två timmar i veckan, men vi har också partners som erbjuder kostnadsfri rådgivning inom olika områden. Våra företag får bland annat möjlighet att arbeta i våra lokaler om man vill, möjlighet att ha möten i våra lokaler, och hjälp med att hitta finansiering. Vi är duktiga på finansiering i ett tidigt skede, vi vet att Inkubera regionalt är en kvalitetsstämpel för finansiärer som till exempel Almi. Vi har även en budget som vi kan använda för att utifrån bolagets behov köpa in specialisttjänster.

 

Vad betalar företagen för att vara med?

– Vi tar en avgift som oftast ligger på 3 000 kronor per månad. Det är en väldigt liten peng för vad man får.

 

3 000 kronor är vad en helt vanlig kontorsplats brukar kosta.

– Exakt. Oavsett var i Örebro du vill sitta.

 

Hur aktiv är du i arbetet med de anslutna företagen?

– Som vi har lagt upp organisationen så har vi en prospectansvarig som tar ett case från att vi träffar dem första gången till att de tas in i Inkubera. Jag lägger upp de lite bredare penseldragen, tittar på vilka kritiska framgångsfaktorer som behöver uppnås och vem som är bäst lämpad att coacha företaget. Nu har jag en period då jag träffar alla våra 15 bolag för att samtala utifrån planen med bland annat frågorna: “Vilka mål kommer ni att nå? Vilka kommer ni inte att nå? Kan ni skruva upp målen? Ska vi skruva ned något av dem?”

 

Hur står sig Inkubera nationellt?

– Nationellt tycker jag att vi är väl positionerade. Vi har försökt profilera oss litegrann, bland annat genom att bli bra på att sy ihop finansiering i ett tidigt skede. Vi har en strategi fram till 2020 där vi säger att vi ska vara en av Sveriges sju bästa inkubatorer. Internationellt har vi inte tagit någon position än, men har ett projekt med företag som förbereder sig för en internationell expansion. Vi har knutit kontakt med ett par inkubatorer i Berlin för att potentiellt kunna använda dem som brohuvuden framöver, och siktar på att göra samma sak i London, Paris och kanske Amsterdam.

 

Vad krävs för att Inkubera ska vara topp sju i Sverige?

– Att vi har ett ännu mer kvalitativt inflöde av idéer. Vi siktar på att årligen ha 100 idéer som kommer till oss, och det kommer vi att nå i år och nästa år – men vi vill ha ännu högre kvalitet på de som kommer till oss. Ambitionen är att ta fram en modell som gör att vi så snabbt som möjligt kan sålla bort de som vi inte ska jobba vidare med. Vi vill också se fler idéer från universitetet och ur det arbete som Science Park gör. Sedan ska vi ha en effektiv och strukturerad produktion när vi väl har tagit in ett bolag, ett arbete som följs upp på ett strukturerat sätt. Vi vill utveckla ett fåtal spetsar som man nationellt säger att “om ni vill ha coaching eller specialisthjälp inom det här området så är det Inkubera ni ska prata med”.

 

Finansieringen då – ni har bra kontakt med Almi, men vad händer sedan?

– Idag är vi duktiga på den tidiga utvecklingen men behöver jobba mer med övriga faser så inte företagen hamnar i det som kallas “dödens dal”, finansieringsrunda två. I Sverige är det ganska lätt att få fram bidrag och lite lån från Almi och möjligtvis en affärsängel som går in, så att man får ihop 1,5-2 miljoner kronor. Problemet kommer när företaget ska vidareutvecklas ytterligare, när man har ett kapitalbehov på 4-5 miljoner kronor. Då behöver man i regel gå utanför länet, till Stockholms- eller Göteborgsinvesterare som har ett helt annat inflöde av idéer och bolag än vi har i Örebro. De kan sålla på ett helt annat sätt och då ökar kraven. Där behöver vi ta en position. Jag vill att investerare i Stockholm säger att “när vi åker utanför tullarna så är det Örebro vi åker till”. Jag är övertygad om att det går.

 

Förbi Västerås utan att stanna, alltså. Finns det ett konkurrensförhållande gentemot andra inkubatorer?

– Ja, och ändå inte. Det finns ett kollegialt samarbete mellan inkubatorerna. En del av dem har vi ett väldigt nära samarbete med, exempelvis inkubatorn som finns i Västerås-Eskilstuna, Create, och Uppsalas UIC genom projektet Växtzon. Vi samarbetar även med inkubatorerna i Växjö, Kalmar, Karlstad, Sundsvall och Östersund. Man vinner på att hjälpa varandra. det finns liksom ingen perfekt inkubator. Även de som är topprankade kan lära sig av de som inte är det. Samtidigt har du rätt i att det finns en viss summa pengar nationellt och den är alldeles för låg. Alla kan inte vara med och få en driftsfinansiering.

 

Kniper inkubatorerna spännande företag av varandra, eller håller man sig till sin region?

– Det är lite huggsexa, lite konkurrens, en hälsosam sådan. Visst försöker vi att sträcka på oss lite extra och synas nationellt. Men till exempel Create jobbar i Västmanland och Södermanland och går inte över gränsen till Örebro län, vilket är väldigt viktigt för vårt samarbete. När företag från till exempel Arboga vänder sig till oss så hänvisar vi dem till Create.

 

Hur ser samarbetet med Science Park ut?

– Vi samarbetar ganska bra och söker hela tiden möjlighet att samarbeta ännu mer, framförallt innovationsbaserat. Science parks uppgift är mycket större än att hitta ett inflöde till Inkubera men vi ska samarbeta i de fall där vi kan hjälpa till att utveckla innovationer som kanske bör hamna hos oss. Jag är i Karlskoga en dag i veckan, och sitter då med på möten, pratar med folk, försöker att nosa fram spännande case.

 

Inkubera arbetar inte bara med nystartade företag, eller hur?

– Nej, vi arbetar både med nya företag och med etablerade företag som har nya produkter eller befintliga produkter som de vill utveckla på något sätt, antingen att de vill få ut dem på en internationell marknad eller justera dem för en ny marknad eller målgrupp. Idag arbetar vi med femton bolag, av dem är en tredjedel etablerade bolag, och två tredjedelar är startups. Vi har även ett projekt ihop med science parks och inkubatorer i Östra Mellansverige där siktet är inställt på att hitta innovativa etablerade företag med potential att öka kraftigt i omsättning.

 

FAKTA

Namn: Mikael Melitshenko
Ålder: 44
Yrke: Vd för Inkubera
Gör just nu: Avverkar en Svensk Klassiker, har skidåkningen och Vätternrundan kvar.
Reser: Gärna till varmare länder, i vår till Malaysia och Thailand.
Husdjur: Två hundar, en Jack Russell-terrier och en Chodsky Pes.

 

Tre Inkuberaföretag att hålla ögonen på

Deligate
– De har en IT-lösning för chark- och delikatessdisken i livsmedelsbutiker. Från vår sida har vi fokuserat på att de snabbt ska ut på marknaden. De startade i april-maj med att åka omkring till livsmedelsbutiker och sälja in en prototyp. Det lyckades så pass bra att de redan har över 40 kunder. Det är en framgångssaga. I vanliga fall vill man gärna sätta sig ned och utveckla produkten men här var det tvärtom: ni ska sälja en prototyp.

Splitgrid
– En betalningslösning för klädbranschen och konfektionsbranschen. Leverantörerna får betalt i samma stund som kläderna säljs, vilket gör att de känner sig trygga och därmed vågar satsa mer på en osäker butik. Digital kommisionsförsäljning, skulle man kunna kalla det. En riktigt rolig och spännande idé som har fått positiv respons från branschen.

Retenua
– Ett forskningsbaserat företag från Örebro universitet. De har under en längre tid utvecklat en produkt som ska minska olyckor i industrin, till exempel gruvindustrin. De kommer att lansera en första version av deras produkt i början av 2017.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

SÖK

Ready Bet Win – sep-19
Boqueria sociale 2019 MPU
Nojesguiden
Casinobonus banner desktop
Norges Casino banner desktop
Forbrukslan banner desktop
Svensknätcasino-desktop_banner
1172×240 test banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.