Örebro SK:s styrelse lever i framtiden

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson
Posted 2 veckor sedan in Leva & Bo, Näringsliv, Nöje

ÖSK:s styrelse Calle Pauly
Casinotopp banner

Carl Pauly sprider entusiasm och energi runt sig. Hade han inte haft rollen som ledare för ÖSK:s styrelse hade man lätt kunnat tänka sig honom som ledare i omklädningsrummet. Det märks ganska tidigt i vårt samtal att han är van i rollen att leda.

 

Han tar tag i min fråga, benar ut förklarar och tydliggör. Han lägger fram problemformuleringar lika rakt och okomplicerat som han följer upp med tydligt strukturerade vägar mot lösningar. Och blicken är hela tiden riktad mot horisonten, lite längre bort än vad gemene man normalt brukar blicka.

– Vi som styrelsen ska leva i framtiden, vi ska ha ett framåtperspektiv, förklarar han.

Calle blev invald som ordförande för Örebro sportklubb, både föreningen och aktiebolaget, 2018 och började nästan omgående att utveckla styrelsens arbete. Bland annat påbörjade ÖSK:s styrelse ett målarbete för att tydliggöra greppbara mål att arbeta mot.

– När jag kom in fanns det en vision och det fanns strategiska formuleringar så då var det naturligt att fokusera på det. Vi ska inte arbeta med att exempelvis fundera hur många fler vi kan locka att komma på nästa match. Vårt ansvar är istället att lägga upp ett långsiktigt arbete för att jobba mot visionen vi har, slår han fast.

Och ni minns visionen va?

 

”Att inför en fullsatt arena spela en attraktiv fotboll och löpande ta allsvenska medaljer och kvalificera oss för Europaspel.”
Källa: Oskfotboll.se

 

– När jag började så upplevde jag att man kommunicerat det här som ett mål – inte en vision. Så jag började med att fråga om detta var en vision eller mål? Vi kom fram till att det var en vision så då fortsatte vi med att koppla ett mål till visionen och målet blev då att vi skulle ta oss upp på plats 6 i den allsvenska omsättningsligan. Då blev det mer konkret för Simon och alla andra på kansliet, samt supportrar och medlemmar. Vi kollade på listan med vad klubbarna omsätter och frågade oss: Hur täpper vi till gapet?

Och gapet var ansenligt. Enligt siffror för 2018 från revisionsbolaget EY omsatte ÖSK 56 miljoner kronor, vilket gav en blygsam tolfteplats, medan sjätteplacerade Hammarby omsatte 136 miljoner kronor. En differens på 80 miljoner kronor. Men med ett nytt, tydligt, mål beskriver Calle Pauly hur arbetet fokuserades på att lägga upp en strategi för att överbrygga det där gapet. Nu skulle de viktigaste fokusområdena identifieras.

– Det blev viktigt arbete för styrelsen. Hur gör andra klubbar? Hur gör de i utlandet?

Det visade sig att den enskilt viktigaste parametern är försäljning av spelare. Bäst är förstås att kunna sälja egna produkter och med den insikten blev akademin viktig.

– Vi såg effekt av det här redan förra året. Tidigare hade vi kanske inte satsat på en Jake Larsson eller låtit Niclas Bergmark spela borta mot Hammarby. Låter man en 02:a spela borta mot Hammarby, ger honom chansen i en sådan publikmatch, så syns han och det talas om honom. Därmed höjer han sitt värde och på sikt så blir det positivt för oss som förening, förklarar Calle och betonar återigen att en förening och en styrelse behöver tänka långsiktigt.

allsvenska spelschemat 2020

En annan fråga ÖSK:s styrelse arbetar med är att lyfta in innovation vilket har gjort nya intäktskällor till ett fokusområde. Calle nämner Örebro hockey som ett bra exempel på en förening som är duktiga på intäkter men förklarar samtidigt att man inte kan jämföra sig med dem.

– De har en annan arena, de har över tjugofem hemmamatcher – vi har femton. Vi kan inte jämföra med dem, vi behöver tänka nytt. För att utveckla konceptet runt ÖSK behöver vi se långsiktigt.

Där menar han att digitalisering är viktigt för att locka folk till arenan istället för att de sitter hemma och ÖSK vill positionera sig i frontlinjen för arbetet med att skapa ett publikvänligt arrangemang.

– Föreningen Svensk elitfotboll jobbar hårt med detta och där är vi en pilotförening i ett projekt där man tittar på hur man ska möta förväntningarna från framtidens publik.

ÖSK:s låga publiksnitt de senaste åren har länge varit en het potatis. Tankarna är många om orsaker men allt fler börjar prata om att det behövs en tydlig klubbidentitet att samlas kring på lång sikt och ett lockande narrativ man kan locka med på kort sikt.

 

Hur definierar du Örebro SK:s identitet?

– Då svarar jag ”Stolthet, hjärta och passion” och fanbärare för det blir spelare, medarbetare, medlemmar och supportrar som varit med föreningen länge. Det ligger ett tungt lass på spelare som Nordin, Almebäck och Oskar. Att de visar detta och lär de unga spelarna det här.

 

Vad kan ni göra mer då?

– Få supportrar och spelare närmare varandra. Kampen på plan i kombination med sången på läktaren är jätteviktigt. Även ÖSK:s styrelse och övriga verksamheten kan komma närmare publiken. Efter match är spelare framme vid läktaren och tackar supportrarna, du ser även exempelvis Simon Åström där. Jag drog mig för det förut – jag tänkte ”varför ska jag ta åt mig något?”. Men jag har fått uppmaningar att göra det så nu går jag också fram och tackar dem och jag har märkt att sådant skapar engagemang.

 

Om vi pratar narrativ då? Det finns en del som vill att narrativet runt ÖSK ska definieras av saker som tvångsdegraderingen eller det faktum att vi inte kan vinna, eller sälja spelare eller liknande. Är det vettigt att locka folk med ett negativt narrativ?

– Nej nej, man måste fokusera på hur vi vänder detta. IFK Göteborg studsade tillbaka på ett år och det är för att man har en historia. Helsingborg får mycket press idag på att de har en dålig ekonomi. Men de har också historia, de har vunnit SM-guld och så vidare. Elfsborg är en klubb vi skulle kunna jämföra oss med men de har ändå vunnit SM och sålt spelare. Vi har inga vinster, vi har aldrig gjort någon stor försäljning. Vi har haft ett av de målgladaste lagen 1994, men trots att vi hade spelare som ”Kuba” och Arnor i laget så skrev vi ändå inte historia. Att vi var så bra drunkade lite i att det gick så otroligt bra i VM.

Calle har fler exempel: hajpen med tv-dokumentären 2016 eller åren med förre tränaren Alexander Axéns mediavänliga utspel. Exempel där ÖSK tillfälligt blev hajpade men sedan inte kunde leva upp till den hajpen.

– När inte resultaten stod i paritet så föll hajpen varje gång. Du kan göra den negativa listan lång och då är det lätt att säga att “vi ska vara den här loserklubben”. Ja, säger jag, eller så kan vi ha den här visionen istället! Och första gången vi säljer för över 10 miljoner kronor; hur kommer man prata då? Därför är det viktigt att vara tydlig med det här. Den där första försäljningen kan vara startskottet som behövs.

Den kunde kanske ha skett redan under förra året då Jake Larsson ryktades vara på väg till Italien. De bästa ryktena sa att prislappen låg på 18 miljoner. Det var nog en och annan som blev rejält besviken när röken skingrades och Jake Larssons väska förblev opackad.

– Man sa ”sälj honom”. Men var kom det där ryktet ifrån? Det måste man också titta på. Men att bara få igång snack om sådant här gör att vi hamnar på kartan, säger Calle och drar paralleller till IFK Göteborg för att tydliggöra att ÖSK har en bit kvar på det här området:

– IFK sålde Benjamin Nygren för 30-40 miljoner och det är delvis för att de heter IFK Göteborg. De har en historik som ÖSK inte har när det handlar om att sälja spelare dyrt. Men om vi istället fokuserar på akademin och på försäljningar så kommer det bära frukt.

 

Hur har den nya samhällssituationen kring coronapandemin påverkat ÖSK:s styrelse?

– Vi har inga fysiska möten längre. Normalt har vi kanske ett möte i månaden, nu har vi sammankomst varannan vecka för att se om det är några nödvändiga beslut som behöver tas. Och nu blir det naturligtvis mer operativa frågor.

Calle förklarar också att man haft lite tur i oturen då beslut tagna förra året haft positiva effekter på ekonomin nu under rådande situation.

– Normalt brukar vi ha en partnerresa nu på våren men eftersom vi har en tajt organisation frågade vi oss förra året om det är smart att åka på våren? Så vi vände på hjulet och inledde partnerförsäljningen redan i november och bokade in resan till i höst istället. Det är vi väldigt tacksamma för, ibland ska man ha lite flax, säger han och ler.

 

Men hur allvarligt är läget just nu då för Örebro SK?

– Det är ingen fara, men det är ansträngt. Vi räknade exempelvis med nästan fullt mot Djurgården. Men det är det här vi använder våra täta styrelsemöten till. Vi fick ju genomföra en permittering och jag riktar ett stort tack mot alla som ställer upp för föreningen, det är vi väldigt tacksamma för. Sedan är det mycket som hänger på Uefa. Nu pratar Premier league om ett nytt upplägg och det påverkar mycket annat. Allt hänger ihop och påverkar inom fotbollen.

ÖSK:s styrelse Calle Pauly

Under förra året aktualiserades frågan om damverksamhet i flera svenska elitklubbar. Frågan blev en het potatis i Malmö och den var inte helt ljummen här i Örebro där meningarna gått isär om man ska satsa på mer eller mindre färdigutvecklade Kif Örebro, alliansföreningen ÖSK Söder eller starta upp något helt nytt. En del cyniker pekar gärna på att det är framtida intäkter som driver den här utvecklingen, men enligt Calle Pauly drevs ÖSK:s styrelse av andra perspektiv.

– ÖSK Elitfotboll ska vara till för alla, det ska inte vara något bara för män, så det här tog vi snabbt upp på agendan, slår han fast.

I november förra året gick man ut och klargjorde vilken linje ÖSK:s styrelse förordade och valet föll på ÖSK Söder vars A-lag spelar i division 1 och där F17-laget är ett av Sveriges 8 bästa lag.

– Vi har gjort en noggrann analys av frågan och kommit fram till att det här är det spår vi tror mest på. Dels är det det mest naturliga utifrån att det redan är en klubb i ÖSK-familjen som spelar under ÖSK:s klubbmärke, sa Calle Pauly bland annat till klubbens webbsida.

 

Varför gick ni på det spåret och inte exempelvis Kif Örebro?

– Redan innan min tid har man diskuterat med Karlslund. Men samtidigt, om vi inom familjen har ett damlag och flickverksamhet, ska vi då gå över ån efter vatten? Det beslutet har vi fattat och sedan får vi se vad stämman säger. Men vi har haft mycket dialog med KIF.

Stämman som skulle ha hållits i mars är som bekant skjutet på framtiden på grund av den rådande situationen så det återstår att se vad medlemmarna säger i den frågan. Calle Pauly och övriga styrelsemedlemmar har i alla fall stakat ut en tydlig kurs – på flera spännande områden – som ska bli intressant att följa. Inte minst när det gäller spelarförsäljningar.

– Vi har bara börjat men vi ser redan att vi ligger rätt, slår han fast.

 

SÖK

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Norges Casino banner desktop
Forbrukslan banner desktop
Svensknätcasino-desktop_banner
Casinobonus banner desktop

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.