Road to Excellence kortar vägen från idé till marknad


Posted 2016-10-23 in Näringsliv

Hur går man från idé till omsättning och likviditet i ett nytt bolag? Inkubera har med sitt nya koncept Road to Excellence förkortat resan dit och det första bolaget som kunnat dra nytta av det är Örebro-företaget Deligate.

 

Vännerna Adam Vikström (bilden), Mattias Chahin och Lukas Wallströmer började prata en dag om utmaningarna för delikatessavdelningen på Ica-butiken där Mattias arbetade. I en livsmedelsbutik ska det mesta datummärkas. Färdigpackade varor är redan märkta från leverantör men det är svårare med opackade varor som exempelvis fisk, ost, chark och bakverk. Där måste en logg upprättas får att hålla reda på datum.

– Vi började fundera på om det inte skulle kunna digitaliseras istället. Då kan man få påminnelser, sortera, planera och få bättre koll på varorna. Jag gick tillbaka till Mattias och sa att det fanns affärspotential i det här, berättar Adam Vikström som idag är vd för Deligate.

deligate_2

På en mässa fick Deligate kontakt med Inkubera som genast såg potentialen i idén. Tillsammans kom de fram till att det var applikationsutveckling man pratade om.

– Det kunde inte vi, så vi började annonsera efter kompetens och fick napp samma dag. Vi kunde börja jobba redan efter ett par veckor.

Vinsterna för butikerna är stora både vad det gäller svinn och tidsåtgång. Deligates applikation håller reda på datum och hur mycket som finns och ger automatiska påminnelser när det behövs.

– Många butiker antecknar i pärmar och sådana tar man inte alltid fram. Med vår digitala lösning har man alltid koll och behöver aldrig vara orolig. Förutom att minska svinnet i butiken har vi dessutom siffror som visar att man kan spara in många timmars arbete varje månad, säger Adam.

Road to Excellence är Inkuberas nya sätt att paketera sin arbetsprocess för att företagen snabbare och effektivare ska kunna lansera sina produkter och nå framgång på marknaden.

– Tanken med Road to Excellence är att fortare gå från idé-stadiet till marknaden. Annars är det lätt att fastna i utvecklingsfasen där man blir frestad att hela tiden lägga till saker och aldrig bli riktigt klar. Går man ut tidigt bekräftar man sin idé på marknaden och lägger inga onödiga resurser på den, berättar Inkubera-coachen Tomas Jenneborg.

Adam på Deligate bekräftar att de tidigt fick uppmaningen om att ge sig ut och sälja in sin idé.

– Tomas Jenneborg sa att vi måste upp i omsättning och gå ut och sälja in detta tidigt. Det var väldigt viktigt. Hade vi inte haft Inkubera hade vi slösat bort två månader. Det var nervöst att ge sig ut och sälja en produkt som inte var färdig men genom Inkubera fick vi kontakt med Ica Maxi vid universitetet och de har varit ett viktigt pilotcase för oss, säger Adam.

Och strategin har gett resultat. Tack vare Road to Excellence har Deligate snabbt kommit upp i omsättning och har sålt in sin applikation till butiker i elva olika städer.

– Inkubera har varit A och O för oss i detta. Vi har varit drivna och vågat men för eller senare kommer man till en punkt där man inte vet hur man hur man ska gå vidare. De har betonat vikten av ett pilotcase och att börja sälja tidigt och det har visat sig vara väldigt viktigt för vår utveckling, avslutar Adam.

 

Tips från Inkubera-coachen Tomas Jenneborg

1. Sälj redan från idéfasen. Sälj in idén hos kunderna och utveckla produkten därefter. Utveckla produkter som du vet att marknaden vill ha.

2. Säkerställ nyckelkompetens. Kartlägg vad som behövs för att förverkliga bolagets målsättning. Affärskritisk kunskap för bolagets framgång ska finnas internt i bolaget.

3. Tydlighet, styrning & uppföljning. Dela upp uppgifterna internt och låt inget falla mellan stolarna. Sätt upp mål och följ upp dem aktivt. Agera när avvikelser sker.

SÖK

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrev
ÖSK-arkivet
Norges Casino

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.