Takeoff – nya tider för filmproduktionsbolaget

Text: Pelle Blohm Foto: Tomas Karlsson
Posted 3 månader sedan in Näringsliv

M8’s banner – desktop
Takeoff
Casinotopp banner

Takeoff är ett av Sveriges äldsta produktionsbolag och har funnits i Örebro sedan 1983. De producerar framför allt beställningsfilm åt näringslivet, myndigheter och organisationer.

 

De senaste åren har Takeoff gått in i en ny fas med ny grafisk profil, nya medarbetare, nya kunder, nya produkter och fräscha nya lokaler vid Gamla vägen, Aspholmen. Takeoff opererar i en spännande tid i en intressant bransch.

Sedan jag började göra intervjuer för Totally Örebro så har jag insett att Örebro har väldigt många företag och många av dessa företag är relativt anonyma på hemmaplan men bär på en stolt historia och har utfört uppmärksammade uppdrag på annan ort. Takeoff är ett av dessa företag. 

De senaste åren har företaget gått in i en ny fas och jag passar på att göra ett besök i deras helt nya lokaler på andra sidan järnvägsspåret från Gustavsviksrakan. Det är inte länge sedan hela platsen var en uppgrävd grusbelagd byggarbetsplats där man knappt kom fram varken med bil eller cykel. Det vet jag för att jag då och då besöker ett företag i grannhuset. Men nu är det asfalterat, parkeringsplatser är uppritade och ingången inbjudande och fri från hinder. 

Det luktar till och med nytt när jag kommer in i lokalerna. En gigantisk gammal filmkamera som påminner mig om den digitala utvecklingens snabba framsteg står placerad innanför dörren. Jag och min fotograf blir välkomnade och får snabbt en kort rundvandring. Den tvååriga Zingo får ett spel och drar runt med en imponerande energi. En stark energi och engagemang är också vad arbetsplatsen utstrålar, det känner man på en gång.

I kontorslokalen finns ett imponerande och rätt unikt fullproppat filmarkiv. Längre in finns redigeringsrum, ett kök, ett litet bordtennisbord och mötesrum. Men till största delen är det öppna ytor med närhet till varandra.

Takeoff har alltså funnits sedan 1983 och har under i princip alla år drivits och ägts av Janne Svensson som numer är senior advisor hos företaget. För några år sedan tog de två tidigare anställda – Jonas Moberg och Peter Förnell – över ägarskapet och har sedan dess långsamt med grunden i historien format Takeoff till vad det är idag. Det har inneburit rekrytering av nya medarbetare, ny grafisk profil, ny hemsida, till viss del nya kunder och så de nya lokalerna. Så historien kopplas fint ihop i ett balanserat nu med en stark fokuserad blick i framtiden.

Som nya ägare vill Jonas och Peter lyfta fram alla medarbetare i företaget som en enhet med olika kvaliteter. Det är också därför denna intervju blev lite ovanlig då jag fick sätta mig med alla sex anställda och en praktikant för att lyssna på deras presentationer och historier. Allting får inte plats här, tyvärr, men hos Takeoff så arbetar förutom ägarna Jonas Moberg (vd/producent) och Peter Förnell (fotograf/redigerare) även Daniella Andersson (producent), Lasse Erlandh (projektledare/marknadsansvarig), Emelie Pless (producent) och Peter Volk (grafiker/redigerare). Företagskulturen innebär att de alla är engagerade i varje projekt tillsammans som ett lag, helt utan hierarkier, vilket de menar är viktigt att lyfta fram. 

 

Vad gör då Takeoff mer konkret?  

Lasse Erlandh: Vi gör beställningsfilm, tar uppdrag från kunder precis som vi alltid gjort. Men sedan ett halvår tillbaka har vi även börjat producera produkter vilket är en helt annan grej. Nu har vi snart två produkter – digitala utbildningar: en som handlar om ergonomi (redan klar) i kontorsmiljö och en som handlar om informationssäkerhet. De är cirka 30 minuter långa och man genomför dem via sin dator eller surfplatta. Det här är nytt för oss.

 

Så ni har vänt på begreppen lite grann här? 

Lasse: Poängen är att bredda oss och våra erbjudanden. För det är väldigt tacksamt för mig och mitt perspektiv att inte bara ringa och spåna fram idéer hela tiden. Vilket förvisso är kul men krävande. Som komplement är det då skönt att ha färdiga produkter att ta ned ifrån hyllan.   

Jonas Moberg: Efter att Janne sålde till oss så har vi mer och mer försökt göra företaget till vårt men samtidigt behålla kärnan som Janne byggt upp. Så vi gör beställningsfilm direkt åt kund inom näringsliv, större organisationer och myndigheter. Det är kärnan. Många andra filmbolag gör reklamfilmer åt reklambyråer eller spelfilmer eller kanske lite av varje. Men vi har verkligen nischat oss till att göra beställningsfilm, även om vi ibland förstås också samarbetar med reklambyråer. 

Peter Förnell: Janne var en företagare in i märg och ben och under flera år var Saab Takeoff:s enda större kund och när han insåg faran med det så arbetade han fram en ny strategi där han skulle stå på tre ben. Dessa var och är företag, myndigheter och branschorganisationer.

Lasse: Vi gör produkter där kunden ställer höga krav på information och pedagogik. Det låter kanske trist och torrt när man säger det men det är nog så viktigt. Där är vi också väldigt duktiga vilket vi själva glömmer ibland. Film som ger resultat och vi berättar med hjälp av film, säger mycket av det vi gör. 

Peter F: Visst vill vi även göra filmerna snygga men de är ju innehållsbaserade.

Jonas: Det finns vissa ramar förstås så man kan inte hitta på vad som helst men vi måste även ha roligt på jobbet. När jag började här så kom jag ifrån reklamfilmsvärlden och hade mycket idéer om kortfilmer. Så det tog ett tag för mig att vänja mig och uppskatta det vi gör här. För det blir väldigt mycket jobb nära kunden och försöka förstå deras behov och hjälpa dem att tänka.

Peter Volk: Jag tror också att det är ett generationsskifte hos de som beställer film idag. Tidigare nöjde man sig med standardformulär 1A. Nu förväntar man sig att produktionen vi gör ska se ut som vilket teveinslag som helst med grafisk profil, avancerad grafik, klippning och musik.

 

Känns det som en nystart för Takeoff och att ni börjat om i och med flytten och de andra förändringarna? 

Peter F: Det är kanske inte så mycket att vi börjat om utan mer att vi har börjat styra själva lite mer. Jonas och jag kan ju jobbet men vi hade inga erfarenheter att driva företag när vi tog över så inledningsvis har vi via Janne som senior advisor drivit det i hans anda. Det är väl inte förrän nu vi känner att vi driver företaget. 

Jonas: Vi gjorde verkligen så till en början att vi bara körde på. Först enligt Janne då vi inte hade så mycket annat att förhålla oss till. Så som Peter säger så är det nog inte förrän nu, tillsammans med medarbetarna, som vi börjat tänka på vart vi vill framöver. 

 

Lasse berättade om de digitala utbildningarna som ni producerat. Det är en ny inriktning förstår jag?

Jonas: Ja, den stora grejen på slutet är att vi gjort den här utbildningsfilmen via e-learning. Det är förstås en teknisk utveckling, för förr gjorde vi vhs-kopior och dvd:er, nu kan vi göra en film via e-learning som kunden får skickad till sig och där de får en inloggning för att gå in och ta del av den. Det är lite vår grej. Många e-learning är bildspel med en speaker.

Daniella Andersson: Här tycker jag även att vi kan säga att vi tagit steg närmare till att bli ett utbildningsföretag också. Att vi går lite hårdare på det än vi gjort tidigare.

Lasse: Ja, branschen förändras. Jag ser att den där gränsen mellan att vara ett filmproduktionsbolag, IT-företag, kommunikationsbyrå eller reklambyrå inte är lika tydlig idag. Vi är till exempel kanske tio procent ett IT-företag idag vilket vi inte var tidigare.

 

Det är intressant att sitta och lyssna på medarbetarna på Takeoff. Nästan alla har varit i Stockholm under perioder men vänt därifrån, de uppskattar att man jobbar tillsammans med de speciella kvaliteter de alla har. Ofta slutar det med att hela gänget samlas kring en brainstorming angående någon kund. Det är som Daniella Andersson säger:

– Alla flyter lite mellan rollerna och alla backar varandra när det behövs. Vi spånar fram idéer tillsammans och det har jag inte upplevt någon annanstans.

Men även Emilie Pless, som varit kortast tid på företaget, ser mycket positivt på Takeoff sedan hon började för cirka tre månader sedan.

– Jag tycker att det är kul att börja just nu när det är någon sorts nystart med ny lokal och ny utveckling. Det vore kul om ännu fler företag som har sina huvudkontor i Örebro fick upp ögonen för oss. Det är ju så lätt i en stad som Örebro att bara träffas och diskutera film. 

Innan jag går vill man även berätta att Takeoff har ett nära samarbete med Örebro universitet via ett film- och kommunikationsprogram där Jonas är en av huvudlärarna på beställningsfilmskursen. Takeoff samarbetar även med teckenspråkstolkar och skådespelare från Länsteatern och Lerbäcks teater. 

– Ibland gör vi filmer som är dramatiserade och då behöver vi skådespelare. Vi använder även externa fotografer, berättar Jonas Moberg.

Och de gör det med ett företagsdokument som säger: 

”Vi producerar rörlig kommunikation och vi gör det med engagemang, trygghet och kvalitet. Kunderna ska vara trygga hela resan och nöjda med produkten.”

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

SÖK

Boqueria sociale 2019 MPU
Nojesguiden
Casinobonus banner desktop
Norges Casino banner desktop
Forbrukslan banner desktop
Svensknätcasino-desktop_banner
1172×240 test banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.