Werhahn wine & spirits skapar minnesvärd atmosfär för mässbesökare

Text: Pelle Blohm Foto: Privat
Posted 1 månad sedan in Mat & Dryck, Näringsliv

Bella Italia banner – desktop
Werhahn
Casinotopp banner

Ett företagande kan inledas på många olika sätt. För äkta paret Karin och Joakim Werhahn så började det med en vinprovning på första dejten och därefter en chansning på en jobbansökan som varumärkesambassadörer via People partner och Solera Sweden. Det visade sig bli en lyckträff.

 

För tre år sedan skickade Joakim ett sms till Karin om att han hade sökt ett gemensamt jobb år dem. Med tveksamhet i rösten så undrade förstås Karin vad det handlade om. Det visade sig att mailet gick till bemanningsföretaget People partner som sökte folk till en vinmässa för företaget Solera Sweden. 

– Joakim skickade iväg ett superärligt mail där han skrev att vi närmar oss 40 år, är ett gift par och tycker att det här med vin är jättekul, berättar Karin.

– Jag hade inte en tanke på att de skulle nappa på det här, säger Joakim. Först och främst för ett de sökte en person men de fick två. I slutändan var det precis det som People partner tyckte va roligt, de ringde till och med upp och berättade detta skrattande i telefon. 

Sedan dess har de två stått tillsammans i montrar och skapat stämning på olika vinmässor över landet. Närmare bestämt runt 25-30 mässor från Malmö till Örnsköldsvik. Det nystartade företaget är en sidoverksamhet. Joakim jobbar annars som projektledare inom recycling och Karin som kontorssamordnare på ett studieförbund men båda har under en lång tid haft ett stort och genuint intresse för dryck och tillbehör. 

Från början gick alltså vägen från bemanningsföretaget People partner in till Solera beverage group som är en av Sveriges största importörer av vin, öl och sprit. Karin och Joakim har dock varit inhyrda av Solera Sweden som har fyra mindre svenska vinimportörer under sig och som i sin tur ligger under just Solera beverage group. 

– Det senaste året har vi suttit och pratat med säljare som vi ofta träffar under mässorna, dividerat om man inte skulle kunna göra det här själva. Vi kom fram till att vi skulle börja köra eget istället. Under ett år har vi nu suttit och planerat verksamheten och sparat till ett startkapital. Det har verkligen varit ett hektiskt och roligt år. Så nu har vi startat företaget och skickat ut offerter till Solera och några andra företag i branschen då vi vet att de sitter med planeringen nu. Så förra veckan fick vi svar från Solera att de vill ha med oss på tåget även 2020, menar Joakim.

Werhahn

Både Karin och Joakim Werhahn har gått en utbildning på restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan inom dryckeskunskap och värdskap. 

– Det har vi gjort, men vi är även självlärda via många och långa kvällar där vi köpt små flaskor vin och suttit och diskuterat smaker och vad de kan passa till i kombination med mat. Vi har även fått mycket kompetens genom Solera men även ifrån mässbesökare genom många intressanta samtal, säger Karin. 

De båda brinner för att avdramatisera vindrickandet och inspirera mässbesökare till att våga börja dricka ”rätt” viner till enklare maträtter. Att inte tänka så mycket på vilket vin de gillar utan mer vad som passar till det man äter. 

– Det finns så mycket finkultur i det här men vi vill att man ska kunna ha fredags-taco eller äta en enkel spaghetti och köttfärsås men ändå kunna dricka ett bra vin. Det behöver inte vara långkok och fina middagar för det, menar Karin. 

När jag frågar om hur Karin och Joakim Werhahn jobbar och vad som är deras grej och varför dryckesimportörer ska välja just dem till sina mässmontrar så svarar de så här: 

– Vi tror att en av nycklarna till en framgångsrik monter på en mässa är att skapa positiva minnen hos besökarna som kopplar ihop dessa med produkten som representeras. Som varumärkesambassadörer är vi professionella och personliga. Vi har en bra dynamik och tillsammans skapar vi en minnesvärd atmosfär för våra besökare. Det är också den återkopplingen som vi fått från både Solera och mässbesökare. 

Paret Werhahn har hittills mest jobbat med vin men vill gärna utveckla verksamheten till att även fronta rom, whisky och öl. Men vinet är deras trygghetszon även om kunskaparna finns även inom det andra. De är sugna på att kunna ha certifierade vinprovningar i framtiden men är inte än så länge framme med tankar om egen vinimport. Planen är inte heller att fullt ut kunna leva på detta utan drömmen finns några timmars flygväg söderut.

– På sikt vill vi gärna kunna köpa ett hus i Spanien. Tänk att få sitta där och känna att det är sparkapitalet från denna verksamhet som gjort det möjligt, avslutar Joakim. 

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

SÖK

Boqueria sociale 2019 MPU
Nojesguiden
Casinobonus banner desktop
Norges Casino banner desktop
Forbrukslan banner desktop
Svensknätcasino-desktop_banner
1172×240 test banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.