Biografen i Lindesberg – frågor och svar

Text: Ulf Hjelting Bild: Pressbild
Posted 3 månader sedan in Kultur, Näringsliv, Nöje

M8’s banner – desktop
bio i Lindesberg
Casinotopp banner

Turerna kring bio i Lindesberg har både var långa och krångliga. Här svarar Sharon Almstrom, ansvarig för biografverksamheten i Besök Linde AB, på några av frågorna som uppstått kring biografen.

 

Ekonomi

Enligt verksamhetsmålen 2020 ska intäkterna uppgå till totalt 1 420 000 kronor. Enligt upphandling av verksamhetsentreprenör för biografen är hyra för lokalen 320 784 kronor per år exklusive moms inklusive värme samt hyra för teknisk utrustning 100 000 kronor per år exklusive moms.

 

Räcker de planerade intäkterna för att täcka alla kostnader för bio i Lindesberg med hyror, filmer, personal och marknadsföring?

– Nej, det kommer inte att räcka till i vårt första verksamhetsår. Min målsättning är självklart att vi ska ta oss så nära ett plus/minus noll-resultat som möjligt men vi kommer behöva jobba långsiktigt. En del i detta är att jag tillsatt en person på cirka 35 procent. Detta kommer leda till att verksamheten inte blir lika sårbar – men framför allt skapar detta tid till att jobba långsiktigt med bio i Lindesberg, något som inte riktigt har hunnits med förut. En del av detta är att skapa en hemsida, vara aktuella i flera olika sociala medier, marknadsföra oss till företag med olika erbjudanden som exempelvis möten, konferenser, arrangemang och reklammöjligheter. Det är en väl värd investering för framtiden men en kostnad som kommer direkt.

 

Biobesökare

Enligt verksamhetsmålen 2020 ska antalet besökare på bio i Lindesberg öka till 13 000.

 

Eftersom antalet biobesökare år 2018 var 13 723 är frågan: Ska det minskade besöksantalet på bio i Lindesberg ersättas med konferens- och arrangemangs-intäkter?

– 2018 var ett härligt rekordår på biografen i Lindesberg – det hänger också ihop med att 2018 var ett starkt filmår med många starka premiärer. Vi ska inte minska filmvisningarna men Sverige lider av en generell nedgång på biobesökare och därför har vi satt detta mål. För året 2019 har målet varit 12 000 besökare – ett mål som kommer bli svårt att nå upp till. Att vi 2020 satt målet till 13 000 besökare är ett högt mål som vi kommer att få jobba för. Lokalen är också anpassad för konferenser och evenemang och vi ser det som ett sätt att utnyttja lokalerna mer då den många timmar om dagen står tom, samtidigt som det så klart stärker ekonomin. Det ena utesluter inte det andra, vi har inga tankar på att minska filmvisningarna på bio i Lindesberg!

 

Framtiden

Om verksamhetsmålen inte håller vad gäller ekonomiska resultat, vad är planen då?

– Planen är att vi ska gå ihop, ge oss ett första år att analysera och sen kan vi säga när vi är där.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

SÖK

Boqueria sociale 2019 MPU
Nojesguiden
Casinobonus banner desktop
Norges Casino banner desktop
Forbrukslan banner desktop
Svensknätcasino-desktop_banner
1172×240 test banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.