Bli en av Örebroambassadörerna och lär känna din stad

Text: Thomas Helsing
Posted 2019-05-21 in Kultur, Leva & Bo, Nöje

örebroambassadörerna

Har du sett reklamkampanjen ”Rädda en Stockholmare”? Örebrokompaniets kampanjer för att locka fler att bosätta sig och investera i Örebro blir allt fler och allt påhittigare. Senaste idén? Bli en av Örebroambassadörerna som ska uppleva Örebro och sedan berätta för andra om det.

 

Kampanjen som utannonserades officiellt under Örebro SK:s hemmamatch mot Hammarby den 5 maj är till skillnad från den förra kampanjen helt inriktad mot örebroarna själva. Målet är att förstärka invånarnas uppfattning om staden och få dem att upptäcka utbudet som finns att ta del av i Örebro.

– Vi har nog jobbat med det här i ett drygt halvår innan vi riktigt kom loss med idén. Frågan för oss har varit hur vi bäst angriper problemet och det är hur vi stärker örebroarnas lokala stolthet, berättar Louise Anestad som arbetar som varumärkesansvarig på Örebrokompaniet.

En del skulle kanske automatiskt tittat på etablerade influencers, men Örebrokompaniet har gått ut med detta till den breda allmänheten.

– Det var ett medvetet val för oss. Vi har 153 000 medborgare som alla har en relation till staden, men alla känner inte till allt bra och spännande som finns här. Man behöver inte ha en massa följare på nätet, det finns de med stora analoga nätverk så vi kommer inte utesluta något.

I en första omgång kommer fem personer att väljas ut. De fem ambassadörerna kommer att få verka inom varsitt specialområde – Nöje & nattliv, Kultur, Mat & dryck, Outdoor samt Idrott & hälsa. Örebroambassadörerna kommer att rekryteras via en jobbannons som alla örebroare över 18 år kan svara på.

– Den första kullen kommer att vara ambassadörer under 3,5 månad, en liten bit av juni och så juli till september. Sedan blir det en andra kampanj i augusti där vi har de nya ambassadörerna på plats i oktober och sedan tre månader framåt. Då kommer det också att bli ett lite större fokus på studenter, berättar Louise.

Under ambassadörsperioden får personerna testa aktiviteter, nöjen, mat, sporter och gå på events, allt medan de kommunicerar ut detta i sina kanaler – såväl digitala som analoga. Det handlar inte om några recensioner utan det man kommunicerar ska vara de positiva sakerna – det som var gott, kul, häftigt och så vidare. Dessutom får deltagarna vara beredda på att Örebrokompaniet hänger med och dokumenterar en del för olika digitala kanaler och ändamål.

– Om det här blir så bra som vi hoppas så kommer det bli en fortsättning nästa år. Det finns mängder av bra saker att lyfta fram i Örebro under hela året.

 

Hur ser det ut i upplevelseutbudet? Vad kan örebroambassadörerna komma att få testa?

– Det här handlar om hela Örebros utbud, de som har något bra att erbjuda kommer att få vara med. Det handlar inte om pengar, vi har exempelvis ideella organisationer som inte skulle kunnat vara med i så fall. Bland det som är klart finns såklart våra naturliga besöksmål. Självklart är Örebro slott med, vi har utvecklat verksamheten där och det är fortfarande många örebroare som inte vet allt som händer på slottet. På området Outdoor har vi till exempel Gastro natur som vi körde förra året där man åker ut i naturen och äter vällagad mat på udda ställen. Vi kommer att ha 10 event per område klara vid lanseringen men sedan kan det tillkomma saker under hela ambassadörsperioden.

 

Vilka är det som utser ambassadörerna?

– Det är vi på Örebrokompaniet som utser dem men det kan komma att utvecklas. Jag kan tänka mig att det kan bli jurygrupper med folk från olika branscher som är med och väljer ut deltagarna.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.