Kassavan kallskänka


Posted 2013-12-12 in Nöje

Yasmin Danho jobbar som kallskänka och kassabiträde på en av Örebros restauranger med lunchservering. Vi stämde träff med Yasmin för att få veta mer om hennes arbete med allt vad det innebär.

 

Hur kom det sig att du började jobba som kallskänka och kassabiträde?

– Det började väl med ett sommarjobb för många år sedan och sedan fastnade jag. Nu har jag har varit i yrket ganska länge och jobbat på flera olika ställen, här har jag varit i ungefär tre och ett halvt år. Jag brinner för att laga mat, baka och träffa människor. Det är underbart.

 

Vad kräver ditt yrke för typ av kunskaper och färdigheter?

– Det krävs att man älskar sitt jobb och att man utför det med passion och kärlek. Då flyter det på, resultatet blir mycket bättre jämfört med om du jobbar bara för att jobba. Sedan måste man vara stresstålig och kunna hålla många saker i huvudet samtidigt. Det krävs att man är socialt kompetent och kan samarbeta också. Vi är ett väldigt bra team som jobbar tillsammans och tycker man inte om det blir man antagligen inte kvar i yrket speciellt länge.

 

Hur ser ett typiskt arbetspass ut för dig?

– Det blir mycket förberedelser inför lunchen. När jag kommer till restaurangen på morgonen bakar jag så att det finns färskt bröd till lunchen och kaka till kaffet, sedan trollar jag ihop en bra salladsbuffé. Därefter byter jag om och förbereder mig för kassajobbet, som pågår fram till klockan två, när lunchen stänger. Därefter är det dags att städa och duka upp så att det är rent och snyggt när kvällsgästerna kommer.

 

Det är alltså en hel del arbetsuppgifter som vi kunder inte ser.

– Det är mycket ni inte ser. Jag jobbar från klockan 8 till klockan 16, men det finns ju de som tror att man bara står vid kassan en stund under lunchen och sen är det över. Samtidigt är det många stammisar som har bra koll på läget eftersom vi har en så bra relation. De kan till exempel ge en beröm för salladsbuffén eller fråga om jag har bakat någon god kaka till kaffet.

 

Men du är inte involverad i själva serveringen av mat till gästerna?

– Ibland hjälper jag till med det också. När det är lugnt i kassan kan jag rycka in lite överallt där det behövs extra hjälp. Efter alla år i yrket vet jag precis var jag bör hjälpa till, men det kommer ju inte över en natt. Det är ungefär som när du kör bil. Du blir en bättre förare med tiden och med tiden har du inblick i allt och ser precis vad som behöver göras. Det kan bli lite stressigt ibland, men det är kul.

 

Händer det att gästerna frågar dig om mat och dryck när du står i kassan?

– Det händer ganska ofta, så man behöver ha lite koll på sådant också. Inte sällan får man frågor om vad maten innehåller, om det är laktosoch glutenfritt och om personer med olika typer av allergier kan äta det som står på menyn. Det gäller att man pratar med kockarna och tar reda på vad maten innehåller och vem som kan äta vad, så att man är förberedd på frågorna redan innan man ställer sig i kassan.

 

Vad är den vanligaste missuppfattningen om yrket?

– Många tror att det är tuffare än vad det egentligen är eftersom man behöver kunna hantera både viss matlagning, arbetet i kassan och sköta servicen. Men det handlar mycket om erfarenhet och vana.

 

Hur ser arbetsbelastningen ut?

– Det är väldigt olika och det är stor skillnad mellan sommar och vinter. Under sommaren har vi en hel uteservering att hålla koll på medan vi under vintern bara har ett begränsat antal platser inomhus. Här inne vet man precis var gästerna sitter när man står bakom kassan och kommunikationen med köket blir mycket lättare då.

 

Vad är bäst då, att ha mycket eller lite att göra?

– Det är bättre att ha mycket att göra och bara köra på. När man kommer hem är man så klart trött, men det har samtidigt varit kul och man känner att man har gjort lite nytta. Går det en hel dag utan att man har speciellt mycket att göra blir man bara trött istället.

 

Och vad är det bästa med jobbet?

– Alla glada människor. Glädjen finns överallt, både i och utanför restaurangen. De som kommer in tar med sig glädje och de som jobbar här jobbar med glädje – och det är viktigt. Kommer man till en arbetsplats med negativa vibbar suger det energi och man kan inte göra ett lika bra jobb. Dessutom löser sig de allra flesta problemen om man är glad och positiv.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.