Recension: Jag Elton John

Text: Rebecca Unnerud
Posted 2019-12-21 in Kultur, Nöje

Elton John

Jag
Elton John
(Albert Bonniers förlag)

Sir Elton John är överallt just nu. 72-åringen är ute på en världsturné som inleddes i september 2018 och är planerad att pågå till slutet av nästa år (18:e september kommer han till ett utsålt Tele2 Arena i Stockholm). Tidigare i år hade filmen ”Rocketman” premiär som handlar om hans liv och så en självbiografi på det.

Det är en generös och utmärkt skriven bok på 375 sidor som sir Elton John bjuder på, eller Reginald Dwight som är hans ursprungliga namn. Han skriver målande om ett arbetarhem i förorten Pinner i norra London där han växte upp. Hans barndom präglades av vredesutbrott, stryk och strikta regler från båda hans föräldrar. Som tvååring pottränade mamman honom genom att slå med en stålborste tills han blödde om han inte gick på pottan.

Ovissheten om vad som skulle hända härnäst fyllde honom med rädsla som har präglat honom hela livet. Han fick dåligt självförtroende vilket även yttrade sig på hans utseende och det dröjde många år innan han kunde stå ut med sin egen spegelbild.

Trots hans mammas tvivelaktiga barnuppfostran stöttade hon honom i hans rockstjärne-drömmar medan pappan föraktade det. Pappans inställning ändrades aldrig men Elton vände på det och det gjorde honom än mer ihärdig att lyckas mot alla odds och bevisa för pappan att han hade fel. ”Ibland tror jag att jag än i dag försöker visa pappa vad jag går för. Och han har varit död sen 1991”.

Han berättar om demonerna och beroendet av kokain, alkohol och sex. Starkast blir det när han skildrar kampen med sin identitet som homosexuell. En annan viktig inblick i artistens liv är när han berättar om sin kärlek till vännen prinsessan Diana. Han hade dubbla känslor när hans egna låt ”Candle in the wind”, som skrevs om till Dianas minne, började klättra högre och högre på hitlistorna (enligt Guiness Rekordbok är låten den mest sålda singeln någonsin).

”Jag” är en riktig musiknördig bok med otaliga referenser till band och artister som John har arbetat med eller influerats av och uppbyggandet av hans älskade låtar. Det är i första hand en bok för fans men också för alla de som bara tycker om några enstaka låtar eller som vill ha en lektion i en fantastisk musikhistoria. Boken är inte för de som är ointresserade av musik (jag har hört att de finns) för det blir kanske lite väl mycket ’namedropping’.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.