Recension: Metallskallar

Text: Rebecca Unnerud
Posted 2020-05-10 in Kultur, Nöje

Metallskallar

Metallskallar
Dan Nilsson
(Hoi förlag)

Boken kretsar kring hårdrockarna Sara och Markus som är i medelåldern och har hittat tillbaka till varandra efter att ha varit åtskilda sedan ungdomen. Markus är nyskild med två barn och Sara har trätt in som en styvmamma och allt flyter på tills Sara bestämmer sig för att återuppta musiken och sitt gamla band. Allt ställs på ända och paret börja krisa vilket även vännerna omkring gör, en kollektiv 40 års-kris som författaren kallar det.

Även om det är en bok av och för framförallt hårdrockare tar författaren upp flera allmängiltiga ämnen, exempelvis jämställdhet. Hårdrocken är en musikgenre som är och alltid varit mansdominerad. Huvudpersonen Sara är en stark karaktär som är trött på att förminskas, både i arbetslivet och privat. Författaren lyckas särskilt med denna karaktärsbeskrivning och han beskriver en människa som slits mellan sitt unga jag och sitt medelålders, ordnade jag som vägrar anpassa sig efter normer om hur man ska se ut och vara som kvinna.

Sara och hennes bandmedlemmar reduceras till ”tjejband” av omgivningen och blir ifrågasatta av sina män för att de också vill repa och förverkliga sig själva genom musiken. Även om läsaren kanske inte känner igen just problematiken som kan uppstå av att kombinera rockstjärnedrömmar med sitt vardagsliv kan nog alla som har barn känna igen sig. När det inte finns med barn i bilden är det inte lika svårt att leva jämställt men med barn kommer ansvar, tidsoptimering och frågor som: vems egentid ska prioriteras?

Boken är fylld av musikreferenser och ibland är det på gränsen till för mycket namedropping men oftast har de en funktion och för berättelsen framåt. Nilsson använder sig av olika bands låtar på kapitlen vilket ramar in historien på ett perfekt sätt.

”Metallskallar” är en lättläst bladvändare vars historia kanske inte stannar kvar långt efter läsning, men som lyckas med något annat. Boken är en kärleksförklaring till hårdrocken och musik i stort. Jag som läsare blir upprymd av passionen till musiken som framkommer i texterna och jag som inte annars lyssnar på hårdrock, förutom Ghost och några till, sitter frenetiskt med papper och penna och antecknar för framtida lyssning.

Fler recensioner hittar du här.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.