Varför ”Killing Eve” är förkrossande bra (och sällsynt)

Text: Rebecca Unnerud
Posted 2019-01-19 in Kultur, Nöje

Killing Eve

Rebecca Unnerud skriver återkommande i Nollnitton och på Totally Örebro om aktuella företeelser från film- och tv-världen. 

 

Första säsongen av BBC-serien ”Killing Eve” kom i april förra året men det skulle dröja tills alldeles nyligen innan jag tog mig an den. Såhär i efterhand är det konstigt att det inte skedde omedelbart för det är en serie som skriker mitt namn. Snygg, spännande och psykologisk spionthriller med två kvinnor i huvudrollerna: Eve (Sandra Oh) och Villanelle (Jodie Comer). Sandra Oh belönades välförtjänt med en Golden Globe för sin insats som spionen Eve som jagar den ryska yrkesmördaren Villanelle (Comer) – roller som traditionellt skulle ha gått till män.

Serien leker verkligen med genrens förväntningar och använder en vågad humor som ett vapen bland alla kyliga mord. Det är en extremt underhållande katt och råtta-lek i häftiga miljöer där Europas vackra städer får stå i centrum. Extra plus för danska Kim Bodnia som har en mindre men ack så viktig roll.

Det märks att det är en kvinna som även står bakom seriens manus, Phoebe Waller-Bridges manus är fantastiskt med sin speciella humor, smarta dialog och karaktärer som är komplexa och fascinerande. Största anledningen till att jag tycker att ”Killing Eve” är en serie som sticker ut är just det faktum att det så sällan skrivs roller som dessa för kvinnor. Både Eve och Villanelle existerar på sina egna villkor och inte endast i relation till männen omkring dem och de anpassar sig inte till genusstereotyper. Det är konstigt att det ska kännas som ett ”wow” med välskrivna icke-traditionella kvinnoroller men problemet är att det fortfarande är ovanligt att kvinnor får välja och vraka bland roller som män i alla tider har tilldelats.

Kvinnoroller på film och tv är ofta biroller i form av flickvännen/frun/älskarinnan eller sexobjektet och även när de får större, intressantare roller får de sällan vara så fula, farliga, roliga och galna som män får vara. I tv-världen har exempelvis Carrie (”Homeland”), Saga (”Bron”) och Sarah Lund (”Brottet”) stått i förgrunden för den nya sortens polisdeckare och thriller som håller en enormt hög kvalité och har kvinnor i huvudrollerna.

Serierna har på sina håll fått kritik för att det aldrig räcker för kvinnliga huvudkaraktärer att bara vara bra på sina jobb utan att de också ska tillskrivas någon diagnos. På så sätt kanske Keri Russels karaktär Elizabeth Jennings i ”The Americans” är ett ännu bättre exempel på temat då hon är sylvass i sitt arbete som spion och yrkesmördare och är mer målmedveten, övertygad och känslokall än sin man. Hon har egenskaperna som annars brukar tillskrivas män.

Jag har en förkärlek för kvinnliga filmskurkar och Jodie Corners psykopatiska, roliga, charmiga och livsfarliga yrkesmördare finns nu med på min lista över favoriter. Det kryllar som sagt inte av kvinnliga filmskurkar utan det är herrar som Hannibal Lecter, Jokern, Hans Landa, Hans Gruber, Anton Chigurh och Norman Bates som har gått till historien. Jag har flera ”revenge”-tjejer som jag gillar, exempelvis Noomi Rapace och Rooney Mara som Lisbeth Salander i ”Millennium”-filmerna, Uma Thurman i ”Kill Bill”-filmerna, Ellen Page i ”Hard Candy” och Geena Davis och Susan Sarandon i ”Thelma & Louise”. Mina tre största favoriter inom filmskurkar är dock Glenn Closes Alex Forrest i ”Farlig förbindelse”, Rebecca de Mornays Peyton Flanders i ”Handen som gungar vaggan” och Kathy Bathes Annie Wilkes i ”Lida”. Oförglömliga.

 

Säsong 2 av ”Killing Eve” landar hos HBO Nordic 8 april

 

 

Missa inte bioaktuella ”The Favourite”

”The Favourite” är en enormt hyllad film av den grekiska regissören Yorgos Lanthimos som har gett oss filmer som ”Dogtooth” och ”The Lobster”. Regissören är känd för sina skruvade och kontroversiella filmer och även om ”The Favourite” är hans mest konventionella film så är den fortfarande något utöver det vanliga. Jag såg filmen på Stockholms filmfestival i fjol och jag njöt av regissörens egensinniga stil, det förstklassiga skådespeleriet och inte minst manuset som är fyllt med repliker som kommer gå till historien.

 

Filmen handlar om den ängsliga drottning Anne (Olivia Colman) som med tveksam hand regerade i Storbritannien i början på 1700-talet. Hennes nära vän lady Sarah (Rachel Weisz) är den som istället styr och när Sarahs avlägsna kusin Abigail (Emma Stone) en dag anländer till slottet skakas hela riket om. Filmen har redan vunnit priser på de stora galorna och mycket talar för Oscarsstatyetter. Missa inte detta kaxiga och löjligt underhållande kostymdrama som borde tilltala de flesta, inte minst oss som annars väljer bort kostymfilmer.

 

Fler tips!

”True Detective” säsong tre (HBO Nordic).
Nicole Kidman i bioaktuella ”Destroyer”.
”Gräns” (Streama från 11 februari).

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.