Marknadsföring inom bettingindustrin


Posted 6 månader sedan in Övrigt

Nordic Wellness 7jun-25jun
Nordic Wellness 7jun-25jun

När man letar efter marknader som verkligen är globala så finns det inget tydligare exempel än sport, och inte minst fotboll. Sport har en spridning världen över som inget annat kan mäta sig med. Varje OS och under flera av världens stora fotbollsligor så samlas världen för att njuta och ta del av de underbara sporterna. De absolut största ligorna visas idag i mer eller mindre alla länder. Besöker du Uganda är det minst lika troligt att du hittar en bar som visar Premier League som här i Sverige. Att hålla på med idrott är fortsatt populärt och på hög nivå bland svenska ungdomar. En utveckling många kanske inte hade sett framför sig i och med den digitaliserade världen.

Denna globala och enorma marknaden är förstås något som de stora bettingföretagen sett och satsat hårt på. En stor del av de stora bolagens budget riktar sig just på marknadsföring inom fotboll och sport i allmänhet. Kollar man inom Sverige så spenderas det flera miljoner varje år, och väljer vi att blicka ut över världen så ser vi snabbt att det handlar om miljarder kronor.

Riktat mot fotbollen

Marknadsföringen handlar som sagt om all sport, men fotboll är det tveklöst tydligaste exemplet. Varför de valt just fotboll är på grund av de anledningar vi nämnde ovan. Fotboll är populärt i mer eller mindre alla länder och reklamen kan då nå ut till otroligt stora mängder människor. Lyckas ett stort globalt bettingföretag då få in en tröjsponsor i någon av de största ligorna så vet de att de kommer synas världen över. Detta är positivt då många av dem bedriver verksamhet i olika världsdelar. Kollar man på lokala svenska bolag så satsar de förstås inte på marknadsföring utomlands, utan då håller de sig till de svenska ligorna där svenskar blir exponerade inför reklamen. Att sålla mellan alla dessa är förstås svårt och det är svårt att veta vilket bolag som faktiskt är bäst. Du kan enkelt jämföra alla Sveriges casinon här för att slippa sätta dig och jämföra dem en för en. Där får du reda på allt du någonsin behöver veta om de olika bolagens casino- och bettingutbud. Hitta den bonus som passar dig bäst och sen är det bara att köra på. Bra att veta är också att alla casinon som är listade på sidan är helt skattefria. Perfekt, säger vi.

Hur vinner casinobolagen på denna marknadsföring?

Alla dessa casinon gör stora pengar på detta. Visst är det en enorm investering för dem i många fall, men det tycks vara så att det betalar av sig i längden. Med tanke på den stora mängd människor som faktiskt kollar på sport finns det potential att få visa upp sin produkt för den stora massan. En massa som annars kanske inte hade kikat in på något casino.

Det är också ett bra sätt för casinobolagen att bygga tillit hos sina spelare. Ser man att det lag man följt sedan barnsben har skaffat sig en viss huvudsponsor så blir man direkt intresserad. Man är också säker på att laget man älskar har goda intentioner, och att de inte skulle ta in en sponsor de kan stå för. På så sätt finns det en tillit till casinot redan man ens börjat spela.

Casino, betting och sport går hand i hand

Att marknadsföra sig via sport är en självklarhet för bolagen. Den betting de erbjuder kretsar allt som oftast kring just sport. Därför har de till stor del samma målgrupp som sporten i övrigt har. Visst kanske inte alla är intresserade av spel, men många älskar den spänning som man får både genom betting och sport. 

Denna spänning hittar man också inom resten av casinovärlden. Det är inte mycket som slår när man får in en riktigt bra spin på en slot och när man väntar på vad vinsten ska sluta på. Sportmänniskor älskar spänning, och därför passar casino, betting och sport så bra tillsammans

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.