Planera ett lyckat event


Posted 2 månader sedan in Övrigt, Sponsrat

Är det dags att marknadsföra ditt företag med ett event? Det är ett väldigt bra sätt att locka nya kunder! Men det gäller att eventet löper på utan problem samt att alla gäster har roligt.

Om du inte planerar eventet väl speglar det inte företaget på ett bra sätt. Planering är a och o framförallt när det gäller ett lite större event.

Här ger vi dig några tips inför företagseventet:

Vilka produkter är bäst att investera i?

Innan du börjar planeringen är det ett bra ide att fundera på vilka profilprodukter som behöver finnas med under eventet.

För vi svenskar älskar profilprodukter är det smart att investera i flera olika sorters profilprodukter. Under eventet är det smart att använda sig av pappersmuggar med företagets logga på. Det gör det enklare att städa upp efter eventet.

Försök att dela ut så kallade goodiebags till alla gäster då de ska bege sig hemåt. Du kan fylla påsarna med muggar med tryck, godis med företagets logga, pennor, nyckelband osv. Det finns otaliga smarta profilprodukter som faktiskt uppskattas.

 

8 steg – så planerar du eventet

Nedan ger vi 8 konkreta steg när du planerar ditt event:

Steg 1

Börja med att lista ut ett tema för eventet. Vad är egentligen syftet? Är det för att locka nya kunder? Eller kanske fira ett lyckat år med personal och deras respektive?

Oavsett vad syftet är med eventet borde det vara klart och tydligt för alla som hjälper till i planeringen. Om det inte finns någon röd tråd blir det lätt rörigt.

Steg 2

Delegera till kommitten som hjälper till med planeringen av eventet. Det är helt omöjligt att göra allt själv, det är så onödiga misstag sker!

Ha en person som huvudansvarig och dela sedan ut klara och tydliga uppgifter till hela teamet. Boka in ett möte i veckan för att få en översikt av vad som sker och om alla lyckas väl med sina uppgifter.

Steg 3

Hitta en lämplig lokal. Eftersom det handlar om ett företag kan det vara smart att kolla upp olika konferensanläggningar och hotell.

Boka datum och kom överens om kostnaden långt innan utsatt datum. Välj inte datum på måfå utan planera även detta väl. Det kan vara dumt att planera ett event nära en högtid eller liknande.

Steg 4

Eftersom du i alla lägen vill framhäva företaget och locka nya kunder är det smart att beställa diverse profilprodukter till eventet.

Det kommer behövas pappersmuggar så varför inte beställa pappersmuggar med tryck?! Sätt helt enkelt företagets logga på pappersmuggen! Men det kommer att krävas fler profilprodukter än endast pappersmuggar med tryck.

Steg 5

Boka underhållning i tid. Oavsett om det är en dj, ett band eller en föreläsare gäller det att vara ute i god tid för att säkerställa att de faktiskt kan komma.

Anpassa underhållningen efter eventet och de gäster som är inbjudna. Det kan även vara smart att dela upp underhållningen lite så att gäster kan pausa emellan.

Steg 6

Skapa ett program för eventet. Även om du inte kommer att dela ut programmet till gästerna är det bra för dig själv att kunna ha koll på vad som händer hela tiden. Samt att det är lättare för hela teamet, du kan lätt undvika misstag med ett välskrivet program.

Steg 7

Inför eventet är det viktigt att marknadsföra ordentligt. Oavsett vad din målgrupp är, kan du vända dig till profilprodukter för att nå ut till den stora massan. Speciellt om eventet går ut på att locka nya kunder.

Tryck upp olika profilprodukter med företagets logga och datum, plats och tid för eventet.

Steg 8

Följ upp eventet med en personlig kundkontakt. Alltid är det några personer som gärna vill bli kontaktade med olika erbjudanden. Men låt det gå några dagar.

På så sätt hinner potentiella kunder fundera på saken. Samt att du inte vill verka för ivrig! Svenskar tycker inte om att känna sig pressade.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.