Finanslogik hittar rätt balans mellan låneränta och risk

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson
Posted 2021-04-19 in Näringsliv, Sponsrat

De lämnade en trygg och omtyckt arbetsplats på Kommuninvest för att starta eget mitt under pågående pandemi. För entreprenörerna Johan Olander och Emil Mobäck vägde önskan att få fördjupa samarbetet med kunderna över och idag driver de Finanslogik i Sverige AB.

 

Den här artikeln är ett samarbete med Inkubera.

 

Finanslogik startades så sent som i december förra året och företaget har redan fått upp farten.

– Hittills har vi hunnit leverera några uppdrag, vi har några som pågår och flera är på väg in, berättar Johan Olander glatt.

Tillsammans med kollegan Emil Mobäck driver han sedan i december förra året Finanslogik som erbjuder rådgivning kring skuldförvaltning. Målgruppen är just nu kommuner, regioner samt deras olika bolag. Tidigare arbetade de på kommunsektorns största kreditgivare Kommuninvest och det var där som idén till Finanslogik började gro.

– På Kommuninvest fick vi många frågor från kunder som vi började nysta i och både Emil och jag lockades av att kunna fördjupa oss och lägga mer tid på varje kund. Vi utvecklade en egen metod där vi bygger strategier för skuldförvaltning utifrån kundernas ekonomi, historik och investeringsplaner, förklarar Johan.

Finanslogiks tjänster kan delas in i tre olika delar – strategi för skuldförvaltning, finansiella styrdokument och operativ skuldförvaltning. Kunderna kan få hjälp med enskilda delar eller alla tre och i praktiken fungerar Johan och Emil som ett stöd till ekonomiansvarig eller annan ansvarig i organisationen.

Utmaningen ligger i att hitta rätt balans mellan rörlig och fast ränta i förhållande till kundens ekonomi och framtidsplaner. De brukar koka ned det hela till följande devis: “Betala inte mer än du behöver och ta inte större risker än du kan klara av.”

 

Hade ni några tveksamheter inför att lämna tryggheten i era anställningar för att starta eget mitt under en pandemi?

– Vi frågade oss själva om vi skulle kunna träffa kunder men samtidigt upplevde vi att det byggts upp en acceptans för digitala möten under året. Vi har använt Teams för att träffa kunder vilket har fungerat väldigt bra, berättar Johan.

De digitala mötena har också inneburit att de kunnat komma ut till fler potentiella kunder samtidigt som de kunnat spara in på resor.

– Ja, fördelen är att vi kunnat träffa kunder från norr till söder, men man längtar förstås efter att få träffa människor på riktigt, det blir en annan sak då, säger Johan Olander.

Den lokala företagsinkubatorn Inkubera har varit med dem sedan starten och har bidragit till Finanslogiks starka start.

– Vi fick ganska tidigt tips av personer i vår närhet som jobbat med Inkubera tidigare. Så de var med oss redan innan vi startade bolaget, konstaterar Johan Olander.

Varken Johan eller Emil har erfarenhet av att starta företag tidigare så Inkubera blev en värdefull resurs med att upprätta affärsplan och andra styrdokument. En annan viktig nyckel var att de matchades med en lämplig affärscoach.

– Vi blev tilldelade Michael Blix som har gedigen erfarenhet från både IT-, bank och försäkringssektorerna. Det är en bra kombination av kunskaper som tillför delar och dimensioner som vi inte har. Michael har varit ett bra bollplank under uppstartsfasen och hans erfarenhet inom IT kommer att bli nyttig när digitalisering av vår leverans och affärsmodell blir viktiga som möjliggörare att växa.

Visst har de tankar på både utlandslansering och att bredda sig till privata företag i olika branscher men i nuläget ligger allt fokus på pågående säljprocess samt att förvalta de kunder och uppdrag de redan har.

– Vi får känna oss fram lite och se hur det går, men just nu har vi tillräckligt att göra på den kommunala och regionala sidan, slår Johan Olander fast.

I dagsläget arbetar de från Inkuberas lokaler på Myoffice i Örebro och de medger att de saknar kollegorna från Kommuninvest. Så när frågan om önskningar för framtiden kommer på tal är de båda rörande överens.

– Det vore så klart kul med fler här. Det är bara vi två nu men det vore kul med fler kollegor. Och så vill vi såklart bli etablerade på marknaden och få in fler kunder, avslutar en leende Emil Mobäck.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.