De 4 hetaste spelen år 2000

Text: Thomas Helsing
Posted 2020-06-12 in Kultur, Leva & Bo, Nöje

spelsommaren 2000 Baldur's gate II

Går du eller dottern eller spelkompisarna och hajpar inför släppet av ”Iron man VR”, ”Ghost of Tsushima” eller ”Paper Mario: The Origami king”. Annat var det förr, för att låta betydligt äldre än vad jag är. En gång i tiden var sommaren en ganska död period vad gäller nya spel. Men undantag fanns – som spelsommaren 2000.

 

Den gängse uppfattningen i branschen under 1980- och 90-talen var att kidsen (ihop med samtida fördomar som att bara barn spelar datorspel och de är nästan bara killar) lämnade sina mörka hålor och tog sig ut i solen för att spela fotboll, bada eller åka på läger.

Om det där någonsin var sant så är läget ett annat nu. Spel har blivit betydligt mer portabelt, och idag är det tydligt att fler än bara barn (och killar) spelar och med det följer att marknaden har växt så pass att även sommarmånaderna är viktiga releasedatum. En snabb titt på listan över spel som släpps bara i juni ger exempelvis ”The Last of us 2” (19/6) och ”Ys: Memories of Celceta” (19/6). I höst finns ännu fler spännande nyheter att sukta efter.

Men, åtminstone sommaren 2000 hade alla gamers flera anledningar att dregla och längta. Så, av ingen annan anledning än att det är kul kuriosa så kommer här en titt på de hetaste releaserna för tjugo år sedan, det vi längtade efter spelsommaren 2000.

 

Spelsommaren 2000

 

Baldur’s Gate II: Shadows of Amn
PC/Mac
(Bioware)

När det gäller rollspel så var länge Baldur’s Gate-serien ohotad favorit bland alla datorspelare. Efter den något överraskande hiten med det första spelet var förväntningarna enorma när uppföljaren skulle släppas.

Efter D&D-rollspelens gyllene period i slutet av 1980-talet och en bit in på nästa årtionde trodde många att rollspelen skulle bli en mer marginaliserad genre. ”Baldur’s gate II” visade att rollspelen hade en mainstreampotential även på den bortre sidan av millennieskiftet. Dessutom lyckades Bioware att förbättra i princip allt utan att försämra något av det som gjorde originalet till en hit. Tidernas bästa uppföljare?

 

Perfect Dark
Nintendo 64
(Rareware)

Tre år efter att Nintendos sista stationära ’cartridge’-konsoll, Nintendo 64, släpptes här i våra trakter så kom ett spel sommaren 2000 som hajpats ungefär lika länge. Efter den monumentala succén med Bond-spelet Goldeneye, ett spel som visade att multiplayer-fps inte bara var för datorägarna, så satsade utvecklaren Rareware (numera Rare) på att toppa det spelet med en egen figur. Joanna Dark var en coolare kvinnlig agent som placerade i en lite annorlunda agentvärld än föregångaren James Bond.

”Perfect dark” blev allt det man inte lyckats med i Goldeneye, men trots det nådde spelet inte samma höjder som sin spirituella föregångare. Med historien som fond kan man konstatera att Nintendo kämpade med sin 64-bitarskonsoll och Perfect Dark hade förmodligen infriat de höga förväntningarna om spelet släppts tidigare – och på en annan konsoll.

 

Spelsommaren 2000

Tony Hawk’s Pro Skater 2
Playstation/Dreamcast/Windows
(Neversoft entertainment)

Det fanns en tid när skateboardlegenden Tony Hawk var på samma nivå i spelvärlden som Lara Croft, Solid Snake och Rayman. Under några år i slutet av 1990-talet och inledningen av 2000-talet så sålde skateboardspel som smör i det berömda solskenet. Och ingen sålde mer än Tony Hawk.

Idag är både spelserien med hans namn och genren i övrigt livskraftig, men trots det långt ifrån den bisarra hajpen som rådde kring millennieskiftet, inte minst spelsommaren 2000. Spelhistoriker i framtiden kommer troligen att skriva avhandlingar på detta och klia sig i skallen.

 

Spelsommaren 2000

Deus Ex
PC/Mac
(Ion Storm)

Det här är spelet på listan som man kan argumentera för har mer av ett kultrykte än är den där breda mainstreamhiten. I slutet av 1990-talet var experimentlustan stor när det gällde fps, eller ’first person shooters’. En del blev rena actionfester som exempelvis Quake, andra satsade mer på att sammanfoga story och pussel i den där 3d-miljön. Inte minst den klassiska King’s quest-serien mer eller mindre dog på grund av det sista(?) spelets försök att gifta element från peka/klicka-spel med fps.

”Deus ex” tog en annan väg och vävde samman rollspel med förstapersonskjutare och resultatet blev över förväntan. Utvecklaren Ion storm hade grundats av tidigare Id software-folk (Quake, reds. anm.) som John Romero men utvecklaren led svårt av inre stridigheter och fick stänga 2005 efter att bara fått ur sig en handfull spel. ”Deus ex” står som ett skinande exempel på både ett ‘one hit wonder’ och ett riktigt kultspel.

 

Bubblare: The Legend of Zelda: Majora’s mask, Jet grind radio, The Operative: No one lives forever, Final fantasi IX.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.