Call Of Duty Black Ops 2
Treyarch
(PC/X360/PS3/Wii U)
Jag skulle kunna ägna dessa rader åt att gnälla över hur små designmässiga framsteg utgivarna Activision har gjort med sin kassako de senaste åren, hur Black Ops 2 bara är mer av det vi redan har sett och att du borde köpa en bättre militärshooter som Battlefield 3. Men det tänker jag inte göra. Black Ops 2 bjuder nämligen på en del intressanta nyheter som gör det till något mer än sina slödesignade föregångare. Det är inte mycket nytt, men tillräckligt för att jag ska känna mig relativt tillfredsställd.
Flerspelarläget är fortfarande seriens viktigaste beståndsdel. Och den bästa. Möjligheterna att skräddarsy sin alldeles egna spelstil har vidareutvecklats med nya futuristiska vapen och förmåner som luftburna robotdrönare och kanontorn som går du kan aktivera efter att ha tjänat ihop poäng på slagfältet. En välkommen nyhet är så kallade wildcards, som låter dig bryta spelreglerna för att till exempel börja varje onlinematch med två kraftigare gevär istället för ett gevär och en mindre pickadoll, som är den vanliga uppställningen.
Tyvärr är spelets story inte alls lika underhållande. Utöver att man nu kan utföra sidouppdrag, som ironiskt nog är betydligt bättre utformade, känns det om man sitter låst i en spårvagn utan någon större kontroll över händelseförloppet. Förutom när spelet emellanåt låter dig välja mellan att låta en nyckelperson leva eller dö, vilket följaktligen avgör vilket slut ditt äventyr får.
I slutändan är Black Ops 2 en helt godkänd uppföljare som tyvärr inte tillför tillräckligt mycket för att kännas nytt och fräscht.