Curiosity


Posted 2013-02-06 in Kultur

Curiosity
22 Cans
(IOS)

Vad är det mest grundläggande som inte går att ta bort för att fortfarande få kalla något ett spel och inte ett demo? Måste man ha rörlig grafik? Ljud? Handling?

Curiosity är 22 Cans och Peter Molyneuxs nyaste skapelse. Känner du igen namnet? Det är han som står bakom titlar som Fable och Populous, och är känd för att lova stort inför varje nytt släpp. Men vad är nytt med det här spelet? Vad är det som gör att det sticker ut? Jo, Curiosity är ett spel (?) som pressar gränsen för vad som fortfarande kan klassas som ett spel. Hur då, undrar du säkert. Jo, det spelarna möter är en stor kub som svävar i rymden. Alla spelare möter samma kub, uppbyggd av flera miljoner små kuber som ska pickas bort, kub efter kub, för hand av spelarna. När alla små kuber är borta på ett lager så dyker det upp ett nytt. Hur många lager finns det? Det vet ingen. För poängen är att när den sista lilla kuben är borta så ska den som pickat bort den få uppleva något som ska förändra dennes liv. Det är allt vi vet.

Så vad är det som ska driva spelarna att picka bort lager efter lager? Nyfikenheten. En önskan att vara den som får upptäcka vad som lurar längst där inne. Frågan är hur länge folk kommer orka, om intresset kommer finnas kvar så att någon till slut får upptäcka hemligheten. Om det nu finns ett slut på spelet …

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.