Recension: Rampage: Big Meets Bigger

Posted 2018-04-13 in Kultur, Nöje

Biorecensionen presenteras i samarbete med Filmtopp.se.

Genre: Action
Skådespelare: Dwayne Johnson, Naomie Harris, Jeffrey Dean Morgan, Malin Åkerman m.fl.

Manus: Ryan Engle, Carlton Cruse, Ryan J. Condal, Adam Sztykiel
Regi: Brad Peyton

När ett experiment går fel förvandlas den intelligenta albino-gorillan George till ett ursinnigt genmodifierat jättemonster. Davis Okoye (Dwayne Johnson), som har vårdat honom sedan barnsben, måste snabbt få fram ett botmedel för att rädda sin vän och otaliga människoliv. Till sin hjälp har han doktor Kate Caldwell (Naomie Harris), en tidigare anställd på det korrupta forskningsbolaget bakom olyckan. Till sin förskräckelse inser de snart att George inte är ensam om att ha smittats av viruset.

Malin Åkerman och Jake Lacy spelar filmens skurkar, ett hänsynslöst syskonpar redo att gå över lik för att tjäna en hacka på jättevarelsernas DNA. Här är filmen också som mest parodisk. Åkermans karaktär förkroppsligar klyschan med den sluga och kalkylerande kvinnan, medan Lacy gör en pinsam insats som hennes ängsliga finansvalp till bror. Fåntrattarnas samspel ligger i botten, men det ger också filmen en viss komisk touch.

Rampage är inspirerat av ett arkadspel där stora djur krossar höghus. Spelet är kul i sin enkelhet, men att det skulle bli ett miljardprojekt i Hollywood kunde nog ingen förutse. Manusförfattarna har broderat ut konceptet rätt rejält och innan monstren smashar skyskrapor får vi ta del av smygande militärer i djungeln, historier om tjuvskyttar ackompanjerade av svepande fioler och en ”störtskön” gorilla som gillar att spela död och peka finger åt Dwayne Johnson.

Rampage är popcorn-film i sin enklaste form och försöker inte heller vara något annat. Att logik står åt sidan för spektakulära animationer, framför allt under det fullständiga raserandet av Chicago, förvånar nog ingen. Samtidigt finns det något märkligt tillfredsställande med att se Dwayne Johnson ”fist bumpa” en jättegorilla. Det är liksom en sockersöt bromance av sällan skådat slag. Att vi också ser Jeffrey Dean Morgan som ett märkligt hopkok av en FBI-agent och cowboy gör Rampage till en ganska hygglig guilty pleasure-upplevelse.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.