Brynolf & Ljung vill ge trollkarlen en revival


Posted 2016-10-22 in Musik

Med sin mix av humor, psykologisk vilseledning och fingerfärdighet i kombination med högt tempo, storslagna illusioner och specialeffekter har Peter Brynolf & Jonas Ljung tagit världen med storm.

 

De fick sitt internationella genombrott i tv-programmet Britain’s Got Talent och har gjort liveshower i allt från Oslo och Helsingfors till New Delhi och Shanghai. På hemmaplan tog de sig på allvar in i de svenska hemmen genom tv-serien Brynolf & Ljung – Street magic på TV4, som hittills har sänts i två säsonger.

Under våren har de kört scenshowen Hokus Pokus Motherf*ckers! inför utsålda hus på både Berns och Cirkus i Stockholm. Snart sticker de ut på sin första Sverigeturné och den 29 oktober gästar de Conventum Arena för två föreställningar. Vi slog en signal till Peter Brynolf för att kolla läget.

 

Hur känns det inför premiären?

– Riktigt bra! Det är vår första stora turné och det känns fantastiskt kul att så många köper biljetter till showen, att de vill komma och titta på det vi gör.

 

Trollkarlar, magiker eller illusionister, vad föredrar ni?

– Vi kallar oss gärna trollkarlar. Vi tycker att det ordet bäst beskriver vad vi håller på med. Magiker låter väldigt mycket ”new age” och illusionister är för oss väldigt mycket den där grejen med att placera någon i en låda för att sedan trolla bort eller såga itu personen.

 

Men tänker man inte på en sagofigur när man säger trollkarl?

– Jo, eller kanske en äldre herre som står i ett köpcenter och delar ut ballonger, haha. Men vi tycker att det är dags att ge ordet trollkarl en revival nu.

 

Kan man kalla er stil för street magic?

– Ja, det man ser i tv-programmet är det som kallas street magic, eller close up. Det funkar väldigt bra när det finns tv-kameror som kan visa allt, men inte riktigt lika bra på en stor scen inför 2 000 personer. Då krävs det andra medel och tillvägagångssätt. Under turnén kan man räkna med fler nummer i större format.

 

brynolfochljung_posterVad kan publiken förvänta sig när de bänkar sig under turnén?

– Det vill vi egentligen inte tala om, åtminstone inte i detalj. Vi håller gärna så mycket som möjligt hemligt, allt för att det ska bli en spännande upplevelse. Men vi kan säga att det blir mycket humor och bra trolleri. Vi använder oss av många olika medel för att det ska bli så kul och intressant som möjligt.

 

Men det är inte fråga om någon David Copperfield-show. Kan man säga att den typen av storslagna produktioner börjar bli lite förlegade?

– Nej, Copperfield blir nog aldrig förlegad. Han har lett utvecklingen inom den genren i 40 år. Det gör han fortfarande. Han uppdaterar och utvecklar showen hela tiden och att göra det i en så omfattande produktion är ett enormt arbete. Det måste man respektera. Men det har så klart hänt en del inom trolleriet genom åren. Det har tillkommit andra intressanta former och street magic är en av dem. Det har också hänt mycket kring hur man tänker kring hur man bygger upp en show.

 

På vilket sätt då?

– Traditionellt sett har man mer eller mindre bara staplat numren på varandra. Vi försöker också binda ihop showen, så att det löper flera röda trådar genom den. Man skapar en slags historia, utan att det för den sakens skull blir pretentiöst.

 

Vad var det som fick er att börja med trolleri?

– Det är svårt att säga, men under 90-talet det gick ett program på TV4 som hette Magiskt som leddes av Hans Crispin. Det tittade både jag och Jonas på och det var absolut en av orsakerna till att vi fick upp ögonen för trolleri. Det verkade jäkligt kul.

 

Ni fick ert internationella genombrott i Britain’s Got Talent, som sågs av över elva miljoner tittare. Hur kom det sig att ni var med där?

– Vi hade varit med i Penn & Tellers program Fool Us och efter det ringde de från Britain’s Got Talent och frågade om vi ville vara med där. Visst, sa vi. Det gav oss bra skjuts framförallt utomlands, men även i Sverige. Man märker att tv har väldigt bra genomslagskraft.

 

När ni var med i Penn & Tellers program lyckades ni lura dem, vilket belönades med att ni fick göra ett antal öppningsshower för dem i Las Vegas.

– Ja, det var häftigt. De har varit med i gemet länge och tillhör våra barndomsidoler. Dessutom lärde vi känna dem lite och sånt resulterar också i att det öppnar sig nya möjligheter.

 

Hur var det att uppträda i Las Vegas?

– Det är ju den mest ikoniska trolleristaden av alla, så det är klart att det är en merit. Vi är väldigt glada över att ha fått den chansen och hoppas att vi kan komma tillbaka dit på lite bredare front någon gång i framtiden. Just nu har vi dock alldeles för mycket att göra här hemma.

 

Skulle man kunna ha nytta av era kunskaper i ett mer traditionellt yrke?

– Ja, vi använder väldigt många olika färdigheter, allt från fingerfärdighet till att läsa av folk, påverka dem psykologiskt, med suggestion och så vidare. Det är klart att man kan ha nytta av det i andra typer av yrken, men kanske främst kreativa.

 

Ja, för det krävs en hel del kreativitet för att lyckas som trollkarl kan jag tänka mig.

– Absolut. Det kräver massor med kreativitet. Under en säsong av vårt tv-program är det ungefär 60 olika effekter och nummer som ska tas fram, sen har vi en 90-minuters show som kräver ytterligare material. Och allt det där kanske ska göras på ett halvår. Tänk dig att säga till en låtskrivare att producera 60 låtar på ett halvår. Det ligger enormt mycket jobb bakom det vi gör, allt från att utveckla nya nummer, göra föreställningar till att sköta själva företaget. Men det är kul, i synnerhet när man märker att publiken uppskattar det och kommer på våra shower.

 

Har du någon speciell koppling till Örebro?

– Jag har gjort en del företagsgig där genom åren, så jag vet att det är fint. Det ska bli kul att komma dit och visa upp oss. Vi är väldigt stolta över showen och tycker att den är väldigt bra – och det hoppas vi att publiken också tycker.

SÖK

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrev
ÖSK-arkivet
Norges Casino

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.