Västerporten – det socialsmarta fastighetsbolaget

Text: Pelle Blohm Foto: Dan Lindberg
Posted 3 veckor sedan in Leva & Bo, Näringsliv

M8’s banner – desktop
Västerporten
Casinotopp banner

Annsofie Erlingmark har i princip jobbat inom fastighetsbranschen i hela sitt liv. I olika roller har hon representerat Asplunds bygg, Aspholmens fastigheter och senare Castellum – de senare kommersiella och starkt vinstdrivande bolag. I mars 2019 bytte hon till Västerporten, ett kommunalt bolag med ett mer socialt patos och en ambition att utveckla sitt affärsområde i Vivalla och Boglundsängen. Samma bransch men vitt skilda inriktningar.

 

Annsofie är som hon säger själv en ur-örebroare, hon har levt hela sitt liv i Örebro. Uppväxt i Brickeberg där hon också gick i skolan. Tidigt började hon spela volleyboll och höll på med det fram till 19-årsåldern då lusten och orken tog slut. Kombinationen med gymnasiet, tonårsliv och idrotten gjorde att volleybollen fick stryka på foten. Även om hon kan ångra idag att hon slutade så tidigt är det ändå så historien tog sin väg och hon avslutade ändå i topp med ett junior-SM-guld.

Idag är hon starkt engagerad i Örebro Volley som en del av den framgångsrika styrelsen som formades för ett par tre år sedan med nya idéer, spännande projekt och samarbeten kring föreningen. Idrott och träning är en viktig del av Annsofies liv, att engagera sig, utveckla både sig själv och de uppdrag hon har. Hon sitter även i IK Sturehovs styrelse och har som så många andra uppslukats av den nya trendsporten Padel.

– Det är så otroligt roligt att ha hittat en ny sport i min ålder, kul att det fortfarande också finns nya möten och människor man lär känna. Trodde nästan jag kände alla, men det gjorde jag verkligen inte, säger Annsofie och ler när hon lyriskt pratar om sin nya favoritsport och den nya miljön hon rör sig i.

Annsofie gick ekonomisk linje på Risbergska gymnasiet och var tidigt, redan som liten, tydlig och bestämd med hur hon ville arbeta och det var på kontor eller resebyrå.

– Jag har alltid gillat papper och det här med ordning och reda och struktur. Min pappa, Roland, var vd på Asplunds bygg. Dit tog han mig så att jag fick sommarjobba, ja även på andra lov, jag fick göra olika saker på kontoret. Så där blev jag fast.

Det innebär att Annsofie direkt efter studenten började jobba på Asplunds bygg som bland annat sekreterare och löneadministratör. Men det här var i början av 1990-talet och där kom den stora byggkrisen.

– I följderna av krisen så var jag tvungen att sluta och hade en period då jag inte riktigt visste vad jag skulle göra, ett tag funderade jag på att bli förskolelärare så jag pluggade lite på Komvux för att läsa upp lite betyg för att kunna söka in på högskola.

Men plötsligt var Annsofie tillbaka på Asplunds bygg som utbildningsledare.

– För att behålla byggubbarna som man just då inte hade jobb åt så fick man på något vis möjlighet att utbilda dem. Så min uppgift blev att hålla ihop utbildningarna åt Asplunds. Men det var ett projekt och när det tog slut så hamnade jag som många andra ungdomar i min ålder på PMP Marknadskonsult en period. Här skrattar Annsofie åt minnet.

– Där jobbade jag tills jag fick min anställning på dåvarande Aspholmen fastigheter. Det var i oktober 1995 och min första position var i receptionen. Telefonsvar och vissa ekonomiuppgifter. Vid den tidpunkten var vi bara runt fem stycken.

Här berättar Annsofie om hur Aspholmen fastigheter bildades ur bankkrisen i början av 1990-talet. Det var Nordbankens dåliga affärer som gick in i det statliga bolaget Securum för att städa upp och stabilisera fastighetsmarknaden. Under den perioden, närmare bestämt 1998, börsnoterades Castellum som var moderbolaget till Aspholmen fastigheter.

– Då fick vi ett uppsving med förändringar av arbetssätt, en storhet på ett annat sätt och tog en större plats på kartan över fastighetsägare i Sverige. Det var en jättehäftig period att vara med under. Från företaget som startades mitt under en kris till att jobba upp sig till toppen.

– Då hade jag också fått möjligheten att jobba som förvaltare med uthyrning av lokaler, jag fick även möjligheten att gå Nercias marknadsekonom-utbildning under två år. Den perioden var väldigt rolig då man gick på utbildning ena dagen för att sedan gå till jobbet och applicera det i verksamheten dag två. Vi var även ett härligt gäng som gick utbildningen och vi har kontakten kvar fortfarande idag.

Man ser på Annsofie och hör när hon pratar att det var en fin tid och att hon har trivts på sitt arbete under åren.

– Ja, hela den här resan genom Aspholmen fastigheter och Castellum har varit en skjuts åt olika håll inom fastighetsbranschen. Köp och sälj av fastigheter, anställningar och en växande organisation. Mycket givande och spännande nätverkande i olika konstellationer via till exempel sponsringsinsatser, branschorganisationer, kommunen, kollegor och konkurrenter i stan. Alltid med affären i fokus.

Annsofie började alltså med ekonomi och reception för att förflytta sig mot förvaltning och därefter marknad. Åttio procent förvaltning och tjugo procent marknad. Att bygga varumärket.

– Det var väl i början av 2000-talet som jag började jobba med marknad – Aspholmen fastigheters varumärke. Vid den tidpunkten fanns vi på tre orter, Örebro, Västerås och Uppsala. Jag blev ansvarig för marknadsgruppen och det var verkligen jätteroligt att bygga varumärke och vi hade hela tiden som mål att vi skulle vara en av tre som potentiella kunder skulle tänka på när man ville hyra lokaler. Jag hade verkligen det bästa av två världar vid den tidpunkten, att få vara ute och förvalta, träffa kunder, hjälpa till och sedan marknadsföra varumärket och lära sig allt vad det innebär.

Men för cirka fyra år sedan började Castellum att fundera på att organisera om verksamheten, att ta bort de separata bolagen som man hade ute i Sverige och införliva alla under varumärket Castellum. Även om de på olika håll varit starka skulle de nu in under samma tak. Stora delar av verksamheten flyttades till huvudkontoret i Göteborg.

– Under den här perioden fick jag frågan om jag ville släppa förvaltningen som jag jobbat med under 20 år och ta klivet att enbart syssla med marknad och kommunikation. Så för att vara lite ”wild and crazy” gav jag mig in i det och det var en spännande resa med den här stora omorganisationen och vara med att bygga ett större varumärke som Castellum är över hela Sverige. Vilket var en stor skillnad från när jag jobbat med Aspholmen fastigheter på tre orter.

Men då kunde väl inte urörebroaren jobba kvar i hemstaden tänker jag då när jag hör Annsofie berätta.

– En hel del resor till Göteborg blev det. Ja, både till Göteborg och Stockholm. Den organisationen blev också lite annorlunda. Från att ha suttit och varit ansvarig för en marknadsgrupp med kollegor ute på orterna i Västerås, Örebro och Uppsala så förändrades det till att sitta i en grupp med fyra kommunikatörer för hela Castellums 20 orter och de 4 regioner som man skapat. Där skulle vi lägga gemensamma planer och komma överens om hur man skulle kommunicera.

– Men även om budgetar, hur vi ska synas i Stockholm kontra Borås, vilket är en stor skillnad. Vi hade tidigare jobbat sjukt hårt med de gamla varumärkena som var rejält inarbetade och då är det tufft men även nyttigt att bara vända och byta riktning helt och hållet. Bara att se hur man jobbar i en så stor förändringsprocess är jättespännande och utvecklande.

Någonstans här började Annsofie fundera på om hon ändå inte var färdig med det hon nu hade hållit på med i dryga 25 år. Hon funderade på varför hon gjorde det hon gjorde och kanske att hon borde göra någonting annat, kanske byta bransch till och med. Annsofie skrattar när hon säger att det är väl sådant här man börjar tänka på när man passerat 40 år? Nog är det också så att man går igenom perioder i livet då man ifrågasätter det liv man lever på olika sätt och sedan landar man någonstans igen. Och Annsofie landande till slut.

– Beslutet mognade verkligen fram under ett och ett halvt år innan jag tog klivet, kan man säga. Det var nog en blandning av just den där känslan av att vara färdig och den förändrade arbetssituationen inom Castellum som bidrog till att jag valde att gå. Jag saknade kunderna och kontakten med dem. När jag satt där och rotade runt i tankarna om vad jag ville göra istället så var det även två saker som blev väldigt tydliga. Jag ville inte sitta i en bil eller på ett tåg och åka ifrån Örebro, jag har arbetat upp så mycket här att det bara vore dumt att inte ta vara på det. Det andra var att jag absolut inte vill sitta själv på ett kontorshotell.

Mitt i de här funderingarna dök annonsen upp om att Västerporten fastigheter sökte folk.

– Direkt kände jag att det här är ett jättebra kliv inom en bransch som jag redan kan men i en helt annan del av Örebro där jag inte alls jobbat tidigare vilket dessutom var kommunalt. Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Västerporten innan.

Annsofie sökte jobbet, hade ett möte med dåvarande chefen Michael Blixt. Det var ett jättespännande möte och Micke är en otroligt inspirerande och kunnig person. Det kändes otroligt kul att gå in i anställning på Västerporten.

– Han var nöjd över att det kom en kvinna med en sådan erfarenhet och sökte jobbet. Allting kändes jätteroligt redan från början. Så jag började här som förvaltare. Hade jag dessutom vetat att det var så kul att byta jobb så borde jag kanske gjort det tidigare, säger Annsofie och skrattar högt.

Västerportens fastighetsbestånd består av nästan 60.000 kvadratmeter vilket Annsofie menar inte är så stort. Det handlar om fastigheter i Vivalla och delar av Boglundsängen. Men hon menar att området istället har en fantastisk utvecklingspotential.

– Det är spännande att ge sig in i en förvaltarroll med den vetskapen och för mig är området en ny bekantskap. Jag har tidigare knappt varit i Vivalla, man har varit här och åkt lite skridskor med barnen och tittat på sonen när han har spelat fotboll. I övrigt har inte jag varit i Vivalla. Men det är oerhört spännande att verka här, Vivalla är ju så stort, som en egen liten stad i staden.

På en fråga om vilka områden som Västerporten har sitt bestånd i så reser sig Annsofie och går fram till ett gigantiskt fotografi som finns på ena väggen bakom mig. Här pekar hon ut ett område i Boglundsängen där Västerporten har 60 procent av sina fastigheter medan de övriga 40 procenten finns uppe i området Vivalla. Det handlar om centrumbyggnaden och Vivallaskolan samt fyra före detta förskolor som byggts om till bland annat föreningslokaler, socialkontor och Folkets hus.

– Det man kan säga är att det är fastigheter med spännande innehåll och förvaltningspotential. Bostäderna förvaltar Öbo och vi har spännande samverkan med dem. Vi jobbar med de kommersiella fastigheterna och Öbo har bostäderna. Vi är även ett dotterbolag till Öbo.

Västerporten skapades för sex år sedan ungefär och då var det Michael Blixt som fick uppdraget att styra båten och ägarförhållandena har skiftat mellan Örebroporten och Öbo. Men nu är det alltså Öbo som är moderbolaget och samarbetar med Västerporten.

– Vi är egentligen en väldigt liten organisation här. På kontoret sitter sex personer – Åsa är vår nya förvaltningschef, hon tog över efter Micke Blixt i oktober. Vi har en teknisk förvaltare, en lokalvärd som är den förlängda armen mellan mig och hyresgästerna, en fastighetsskötare och sedan jag som förvaltare. Det som skiljer oss från ”vanliga” fastighetsbolag är att vi även har Ted som basar över de åtta trygghetsvärdar som jobbar i centrum och kring Idrottsplatsen med trygghet i området. 

Nu börjar vi även närma oss pudelns kärna i en persons förändring, av att efter 25 år byta från en rätt aggressiv och kommersiell aktör till en kommunal dito med en paroll som lyder: ”Det socialsmarta fastighetsbolaget.” Hur utvecklingen av det här rätt bespottade bostadsområdet Vivalla gett Annsofie en ny kick i sitt arbetsliv. Kanske även en djupare mening i sitt uppdrag?

– Twisten med Västerporten är de här härligt mjuka delarna som vi jobbar med: integration, socialt ansvar, skapa arbetstillfällen och ta ett särskilt ansvar med den här utsatta stadsdelen. Å det gör vi också tillsammans med många andra spännande aktörer, entreprenörer och samarbetspartners.

Annsofie blir rejält engagerad när hon pratar om de här mjukare värdena och utvecklingsfrågor för Vivalla. Mycket görs och mycket mer planeras framöver för att få fler att upptäcka stadsdelen.

– En sak är Trainstation som finns i Vivallaskolan. Det är en digital fritidsgård, en fantastisk innovation som fortsatt växer och utvecklas. Johan jobbar stenhårt med det här och det finns otroliga möjligheter för de som kommer dit och deltar i verksamheten. Här har Öbo, Västerporten och flera andra aktörer varit med och stöttat. Sen har vi kvinnokooperativet ”Vivillalla” som tagit sig an och jobbar med arbetslösa kvinnor i Vivalla. Det har också varit ett framgångsrikt koncept och de sitter i våra lokaler ”Guldäpplet” på Strofgatan. 

Det här är verksamheter som har funnits ett tag och varit framgångsrika och när jag funderar lite över den närmaste framtiden så frågar jag om det finns någonting mer som Västerporten jobbar med. Något som kan hjälpa till att ta nästa steg.

– Ja, en idé som är under uppbyggnad som vi tror mycket på. Det är att starta ett Ungdomsparlament i Vivalla. Då går jag igång för det tycker jag är jätteroligt. Det är Västerporten tillsammans med Öbo som står bakom. Det handlar förstås om att få ungdomarna som bor här involverade och delaktiga i det som sker. Hur ser de på Vivalla? Vad ser de för utvecklingspotential? Vi vill blanda in dem i de diskussioner som vi för i våra roller som förvaltare och det vi kan påverka. Det kan handla om trygghet, vilket kan vara olika saker för ungdomarna och förvaltarna menar Annsofie. Det kan handla om hur man ska utveckla Vivalla centrum för att det ska bli hållbart och attrahera fler människor. Det är några frågor som man skulle kunna jobba med.

Det första mötet angående parlamentet är i november och då hoppas man att få möta ungefär 100 inbjudna ungdomar på Vivalla kulturarena. Förhoppningen är att de gillar upplägget och vill vara med.

– Sen finns det en satsning inom Öbo och Västerporten för barn och unga. I den satsningen har vi haft 45 ungdomar som varit sommarjobbare och de ingår i ett projekt som heter ”Sommar i Vivallaparken” och ”Vinter i Vivallaparken” och där har Västerporten ingått ett avtal tillsammans med Sörbybacken där vi tagit med de här ungdomarna dit. Där har vi presenterat oss, vi har haft ”workshop” kring Vivalla centrum och därefter haft aktiviteter med ungdomarna i höghöjdsbanan för att sedan ta bussen hem på eftermiddagen. Det här har skapat spännande möten.

Om vad man gör i övrigt för att utveckla Vivalla som stadsdel säger Annsofie så här;

– Vi vill få en bättre mix av det kommersiella och bostäder i Vivalla. Utmaningen har varit att det inte funnits så mycket ytor och det var även därför man gjorde de här förvärven av förskolebyggnaderna som inte användes till någonting. Där det istället nu till exempel finns föreningar som verkar mitt i området. Sen tittar vi även på var vi kan hitta ytor där vi kan kommersialisera Vivalla lite mer. Vi har ett möte nästa vecka (vecka 45, reds anm.) där vi tittar på ett intressant projekt som går hand i hand med dessa utmaningar. Det finns även fler förskolor som idag är tomma där det finns utvecklingspotential.

– Här handlar det om att få aktivitet, inte bara inom området utan även till och från området. Det är viktigt att arbeta med det här, samtidigt är det väldigt kul, spännande och inspirerande, avslutar Annsofie.

Efter en intervju med Annsofie så kan man säga att hon är en person som hamnat på rätt plats i livet. Hon är full av energi, engagemang och idéer. Det gäller både i arbetslivet och privatlivet, inom idrotten, i familjen och bland vänner. Kan det bli för mycket rentav?

– Visst, mitt stora hjärta ger ofta så mycket att det finns en risk att jag glömmer bort mig själv ibland, avslutar Annsofie och skrattar hjärtligt som hon gjort under stora delar av detta samtal.

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

SÖK

Ready Bet Win – sep-19
Boqueria sociale 2019 MPU
Nojesguiden
Casinobonus banner desktop
Norges Casino banner desktop
Forbrukslan banner desktop
Svensknätcasino-desktop_banner
1172×240 test banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.