Live at heart 2019: Gammalt möter nytt när festivalen firar 10 år

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson/Torbjörn Calvero
Posted 4 månader sedan in Leva & Bo, Musik, Näringsliv, Nöje

M8’s banner – mobile
Live at heart 2019
Casinotopp banner

Live at heart är showcasefestivalen som gått från att lyfta det lokala till att bli så mycket mer. “Showcase” eftersom huvudsyftet med festivalen är att band ska få visa upp sig för att kanske få en kontakt som kan ta dem vidare i karriären. Live at heart 2019 innebär tionde gången som festivalen anordnas.

 

Personligen har jag upptäckt flera nya favoriter på Live at heart, som jag annars inte skulle ha gjort. Nya potentiella husgudar som örebrokopplade Jimmy Sjödén och Skimmer, tysk-brittiska Nina och så de sympatiska och skickliga herrarna i Bowmanville swing från Chicago.

När och var skulle jag annars ha kommit mig för att sitta ner och höra två instrumentala jazzkonserter om inte på Live at heart? Det blir en annan sak om man går ut med mindsetet att se om man kan hitta något nytt, än att sitta och planlöst klicka på namn på Youtube, så festivalen fyller i alla fall en funktion i mitt musikliv.

Men det finns många sätt att utmärka sig själv på Live at heart. När jag pratar med Magnus Tunmats, ansvarig för musikdelen av Live at heart, påpekar han att festivalen idag är till för artister som nått en viss nivå och är redo att brejka.

– Skillnaden mellan showcase och en vanlig musikfestival är att det här är lite mer som att ställa ut på en mässa. Man ska inte se detta som ett tillfälle att komma hit och spela och sedan åka hem, banden behöver jobba inför och under festivalen också, säger han.

En del är bättre på det än andra och det gäller att sticka ut för det är trots allt ett par hundra akter som ska konkurrera om uppmärksamheten med varandra såväl som med allt annat festivalen bjuder på. Handen på hjärtat; hur många såg en spelning med New silver girl under förra årets Live at heart och hur många såg ett av deras klistermärken under samma tid? Det var stört när omöjligt att ta sig runt på festivalen förra året utan att se bandnamnet och deras logotyp (den svarta taxen) någonstans. Smart och effektiv marknadsföring av sig själva!

New silver girl

Det finns de som kritiserat Live at heart för att ha tappat den lokala förankringen. Under de första stapplande åren var det mer av en undergroundkänsla med gott om lokala garage- och replokalsband som fick utrymme. Idag är det en helt annan nivå och i år räknar Magnus med 20-25 lokala akter – akter som är betydligt mer etablerade.

 

Är det viktigt med kvalitet på en sån här showcasefestival?

– Ja, jag tycker det. De som spelar ska ha tagit sig långt själva innan de kan få plats här. Vi får kanske runt 2 000 ansökningar och det är bara 200 som får plats så konkurrensen har blivit tuffare. Och i och med att vi blivit del av ett EU-projekt blir vi synliga på ett annat sätt ute i Europa, så det är mycket tuffare nu.

Men alla är inte band som vill slå igenom. Kanske som en PR-tanke har man i år gett utrymme även för ett band som brejkade för över 30 år sedan. De är dessutom årets kanske största enskilda dragplåster – åtminstone för svenskar i allmänhet och örebroare i synnerhet. Vi talar förstås om återföreningen av Lolita Pop.

Lolita pop

Där mycket av Örebros kända musikexporter har kretsat runt olika typer av rock så står Lolita Pop som det skinande undantaget med sin lättsmälta gitarrbaserade pop på både svenska och engelska. Namnet hämtade de från Fröken Lolita som uppträdde på porrklubben som låg vägg i vägg med Rockmagasinet.

Lolita Pop hann med 8 album och hundratals konsert både i Europa och Usa innan de packade ihop och gick vidare i andra karriärer. I år är det 40 år sedan bandet bildades där på Rockmagasinet och det är förstås ett fint tillfälle för en återförening.

– Live at heart har frågat oss om en återförening under alla år. Nu är det 40 år sen och stjärnorna står äntligen rätt. Så nu kör vi. Jag längtar efter att få höra Benkt och Stens gitarrer, sa Karin Wistrand i ett pressmeddelande när faktumet blev offentligt.

Under samtalet med Magnus Tunmats kommer vi in på hur stort Live at heart har blivit och vad som egentligen krävs för att dra runt hela festivalen en vecka varje år.

– Vi är väl tiotalet personer som jobbar med detta året om och sedan tillkommer cirka 150 volontärer. Volontärerna är en sak som blir allt svårare, medger Magnus och fortsätter:

– Det är svårt att få ihop folk som vill jobba gratis på sin fritid. Då får ändå våra volontärer gratis inträde men det blir svårare och svårare att locka dem.

 

“Hur många såg en spelning med New silver girl under förra årets Live at heart och hur många såg ett av deras klistermärken under samma tid?”

 

Med det i åtanke, hur stora vill ni bli? Hur stora kan ni bli?

– Vi vill att Live at heart ska vara självklart för branschen att vara på. Men dubbelt så stora skulle jag nog säga att vi kan bli.

 

Finns det någon risk att ni ”växer ur” Örebro då och flyttar hela festivalen?

– Nej, här finns gott om lokaler för oss att växa i. Det finns fantastiska scener i Örebro. Nyöppnade Watt är exempel på en sån där mellanstor scen en del säger saknas i stan. De har haft 5-6 akter varje helg nu. Och sen har vi ställen som inte har normala scener annars, som Elite Stora hotellet, där vi för övrigt kommer att ha festivalkontoret i år.

 

Ni har vuxit från enbart musik till att nu ha avdelningar för film, konferens, Creative (startupbolag) och så vidare. Hur ser du utvecklingen där?

– Creative är en sådan sak som definitivt kan växa. Men generellt vill vi bli lite större, lite bättre hela tiden.

 

Till sist, kan du tipsa om några guldkorn bland årets musikakter som du är extra glad över att ha fått hit?

– Lolita Pop förstås. De är det största som hänt i festivalens historia. Sedan blev vi glada över att Lake Malawi tackade ja. Efter att de var med i Eurovision trodde vi att de skulle lämna återbud men de ville verkligen komma hit. En annan är Viktor Olsson som fick pris förra året, han kommer tillbaka i år. Sedan måste man nämna Meadows som spelat alla festivalens 10 år.

 

 

Det här är Live at heart 2019

Festivalen startades 2010 av eldsjälarna Anders Damberg och Johannes Nilsson. Kraftigt inspirerade av världens största showcasefestival, South by southwest i Austin i Usa, ville de låna konceptet och skapa en naturlig plats för musikbranschen att knyta kontakter och upptäcka ny musik.

2010 fick man ihop 12 scener i centrala Örebro där runt 100 band gjorde 153 spelningar under endast två dagar.

Live at heart 2019 låter oss springa runt till hela 23 scener som 200 akter ska dela på.

Förutom musikdelen finns numera separata avdelningar som kallas Film, Creative och Conference. Dessa har separata program och pågår mer eller mindre parallellt med musikdelen under veckan.

I år är festivalkontoret flyttat från Scandic grand till Elite Stora hotellet. Det är där du kan köpa och hämta festivalpass, få svar på frågor, få hjälp med att hitta och allt annat praktiskt kring själva festivalen.

Datumen för Live at heart 2019 är den 4-7 september, här i hjärtat av Örebro.

 

Casinobonus banner mobile
Norges Casino banner mobile
Forbrukslan banner mobile
Svensknätcasino_banner mobile
1172×240 test banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.