Konsten att skapa nya vanor


Posted 3 veckor sedan in Övrigt

I den bästsäljande boken “Atomic Habits” (ej tillgänglig i svensk översättning) talar den internationellt erkända experten och tillika upphovsmannen James Clear om vad man ska göra när man vill ändra på sitt liv. Carrs huvudsakliga tes är så kallade atomiska vanor, det vill säga minimala förändringar som upprepas dagligen och på sikt skapar livsomvälvande resultat. Genom att illustrera med berättelser som rör olympiska guldmedaljörer, ledande företagsledare och framstående vetenskapsmän visar han hur införlivande av små förändringar i vardagen kan skapa nya vanor och leda till ett mer produktivt, motiverat och lyckligt liv. Ska man lita på Carr behövs det inga storslagna förändringar när du vill lägga dig an med nya vanor – oavsett om det gäller träning, hälsa, personliga relationer eller jobb. Inspirerade av detta tänkte vi fylla på Carrs lista med andra tips som kan hjälpa dig att fullända konsten att skapa nya vanor. 

Grundläggande research

En essentiell del av att bryta en gammal vana och införliva en ny sådan är att initialt researcha området du vill skapa vanor inom. Ju mer kunskap och information du har till din hjälp desto bättre förutsättningar skapar du för förändring och utveckling. I praktiken innebär det att hänge sig fullkomligt åt den aktivitet du vill skapa en vana av på ett teoretiskt plan innan du går vidare till mer praktiska steg. Försöker du lära dig något nytt i form av en intellektuell övning såsom ett nytt språk eller ett strategiskt spel som poker kan detta skede bestå av att lära sig grundläggande grammatik och vokabulär eller grundläggande poker regler innan du börjar tala med andra som behärskar samma språk eller deltar i turneringar. När det gäller träning kan det vara en god idé att läsa på om fördelar, nackdelar och utmaningar som rör träningsformen i fråga innan du ger dig av till gymmet eller löpspåret för att omsätta teori till praktik. 

Formulera ett specifikt mål

Visst blir bilresan bättre av att veta vilken destination du är på väg mot? Faktum att du har ett mål som du medvetet rör dig mot gör att du kan undanröja distraktionsmoment och fokusera på färden dit. Samma synsätt kan appliceras på resan mot nya vanor. Sättet du definierar målet som du hoppas på att skapa en ny vana av spelar stor roll och här gäller det att vara så konkret som möjligt. Studier visar att abstrakta målsättningar som att “springa mer” eller “minska skärmtid” inte fungerar särskilt väl för våra hjärnor eftersom de är för vaga och luddiga. Testa istället att säga högt för dig själv att du vill lyckas springa en kilometer under en viss tid eller lägga undan mobilen i vart fall en timme innan sängdags varje kväll. Små, tydligt formulerade delmål gör det enklare att sätta igång och illustrerar dessutom dina framsteg på ett bättre sätt. 

Glöm inte att ha roligt på vägen

Om det vore enkelt att lägga sig an med nya vanor skulle alla göra det. Faktum är att de flesta av oss har ett naturligt anlag för att köra fast i gamla hjulspår och välja bekanta vägar framför okända som ju måste nötas in över tid. För att ge dig själv hjälp på traven i vane-byggandet är det därför väsentligt att du inte glömmer att ha roligt på vägen. Att införliva nya vanor behöver inte vara på liv och död och ju mer lekfull processen mot dina nya vanors mål är desto större chans att du behåller din motivation och kämpaglöd. Om det är ett friskare, hälsosammare jag du är ute efter kan det vara en god idé att träna i grupp eller med goda vänner för att göra den nya vanan mer stimulerande och social. Strävar du mot en mer balanserad kosthållning kan det vara en god idé att se över nyttiga varianter av rätter, desserter eller snacks som du gillar och som kan ersätta onyttiga alternativ. Avslutningsvis rekommenderar vi att du ger dig själv en klapp på axeln och unnar dig godbitar, presenter eller belöningar när du uppfyller delmål.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.