Sveriges största Influencers 2022

Foto: Pressbild
Posted 2022-04-07 in Övrigt

Influencers, vår tids reklamannonser, som idag ersatts av riktiga personer som hjälper varumärken, företag och organisationer med marknadsföring via sociala medier. En influencer kan hjälpa ett litet okänt varumärke att nå en bredare publik som är intresserad av just deras typ av produkt av tjänst än vanliga annonser. Sveriges största influencers tjänar stora summor på att ladda upp sponsrat innehåll på sina sociala medier och företag betalar glatt för att deras produkter ska synas med dessa individer.

Det finns många influencers som har tusentals följare på sina diverse plattformar. Personer som är helt nya med denna typ av jobb kan använda sig av företag som hjälper deras sociala medieplattformar växa snabbt t.ex. de tjänster som erbjuds av Sollowers och liknande företag. Men det är först när en influencer har tillräckligt med följare för att kunna marknadsföra tjänster till tusentals personer genom att ladda upp en bild eller video som företag betalar för deras tjänster.

Vilka är Sveriges största influencers på Instagram?

Vilka är då sveriges största och mest framgångsrika influencers 2022? Vem har flest följare och högst engagemang i sina poster och stories? Medan Facebook och Twitter är väldigt populära plattformar är det Instagram som är plattformen som används allra mest av influencers och det är här som företag lägger sina pengar på sponsrat innehåll. Här nedan är listan med de tio största influencersarna på Instagram i Sverige, deras namn på Instagram och antalet följare:

    1. Felix Kjellberg, felixkjellberg, 21,8 miljoner
    2. Anna Nyström, annanystrom, 8,1 miljoner
    3. Elsa Hosk, hoskelsa, 7,2 miljoner
    4. Linn Löwes, linnlowes, 2,9 miljoner
    5. Hanna Öberg, hannaoeberg, 2,15 miljoner
    6. Rachel Brathen, yoga_girl, 2,08 miljoner
    7. Clara Lindblom, clara_lindblom, 1,97 miljoner
    8. Kenza Zouiten, kenzas, 1,84 miljoner
    9. Emelie Natascha Lindmark, emitaz, 1,44 miljoner
    10. Bianca Ingrosso, biancaingrosso, 1,27 miljoner

Källa: Influens.se

Pewdiepie toppar listan med enorm marginal

Från denna lista kan vi se att Felix Kjellberg är mycket större än resten av Sveriges influencers. Detta är extra imponerande då Kjellberg är mer känd för sitt innehåll som Pewdiepie på YouTube där han har varit en av världens största profiler inom gaming och humor i flera år. Pewdiepie är känd över hela världen och hans Instagram konto har följare från alla världens hörn. I resten av listan hittar vi influencers som är mer fokuserade på den svenska marknaden och som laddar upp svenskt innehåll för svenska följare.

Anna Nyström fokuserar på hälsa och fitness

Tvåa på listan är Anna Nyström som har sin fokus på hälsa, fitness och livsstil. På hennes konto hittar vi selfies och bilder från gymmet. Nyström har sitt eget företag, Nyborn, och har varit en av profilerna med stark koppling till företaget Ryvelle. Hennes inkomst kommer framförallt från sina egna företag och hon har därför inte lika mycket sponsrat innehåll på sina sociala medier.

Träning som motivation lockar följare till Linn Löwes

Linn Löwes är en influencer som även jobbar som personlig tränare. Hennes massiva skara följare ser till henne för inspiration, både när det kommer till träning och i andra aspekter av livet. Löwes har överlevt cancer med alla de svårigheter som det innebär, och visar omvärlden att fokus på träning är ett utmärkt sätt att ta sig tillbaka från även de allra största nedgångarna i livet. Löwes äger även flera företag som säljer produkter inom träning och skönhet.

Kenza är inte lika stor som förut men pengarna rullar fortfarande in

Det fanns en tid då Kenza Zouiten var en av Sveriges största stjärnor inom bloggvärlden och hennes jobb med MTV och modellkarriär gjorde att nästan alla i landet visste vem Kenza var. Som influencer på Instagram har hon gjort reklam för flera varumärken inom mode och stil men idag har hon inte lika många följare som för några år sedan. Det som svider extra mycket är att Kenza startade modeföretaget Ivyrevel för ett par år sedan, omsatte hela 31,4 miljoner kronor men gjorde ett förlustresultat på 22 miljoner kronor gick därmed i konkurs. Kenzas storhetstid gick lika fort som den kom och idag är hon en av de influencers som även mindre modeföretag kan kontakta för att marknadsföra sig till hennes 1,7 miljoner följare.

Bianca Ingrosso föddes in i stjärnornas värld och har gjort sitt för att stanna där

Bianca Ingrosso, dotter till musik artisten Pernilla Wahlgren och dansaren Emilio Ingrosso hade alla stjärnor i rad när hon föddes in i en av Sveriges kändis-familjer. Redan som 12 åring var hon med i den svenska uttagningen Stage Junior till Junior Eurovision Song Contest 2006 där hon kom två med låten Kan det bli vi två. Sedan dess har Ingrosso synts på både TV och på scen och idag är hon en Sveriges största influencers inom mode, livsstil och entreprenörskap. Hon är även känd för sin medverkan i juryn i tv-programmet Talang. Bianca Ingrosso har 1,2 miljoner följare på Instagram där hon blandar modebilder med mer konstnärligt inriktade foton från sin vardag.

Therése Lindgren har gått samma väg som Pewdiepie, i mindre skala

Therése Lindgren startade sin YouTube-kanal redan 2013 och är idag en av Sveriges största profiler på plattformen med över 1 miljon subscribers och över 550 miljoner visningar. På Instagram har Lindgren Hon är idag även en av Sveriges största influencers på Instagram med över 1 miljon följare och är precis utanför topp 10 listan ovan. Det som gör Therese Lindgren är att hon har tagit sin framgång på YouTube och förvandlat denna till att både bli stor på Instagram men även använt sitt namn för att lansera varumärket Indy Beauty som säljer veganska skönhetsprodukter.

Kvinnor dominerar listan av influencers 2022

Medan den största svenska influencern är en man är det kvinnorna som dominerar Instagram bland svenska följare. Mode, hälsa, livsstil och entreprenörskap är de ämnen som är allra hetast och de flesta svenskar väljer, enligt Beatlys statistik, att lyssna på kvinnorna när det kommer till dessa ämnen. Under 2021 var det även störst engagemang på stories och reels på Instagram och följare var inte lika intresserade av vanliga bilder som laddas upp på de stora instagram-kontona. Detta är en trend som med all förmodan kommer att fortsätta under 2022 och är något som du som ska anlita influencers för att hjälpa ditt varumärke bör hålla koll på under året.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.