Så du vill bli en influencer – men har du en plan?

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson
Posted 2019-01-10 in Leva & Bo, Näringsliv

influencer

Fråga nästan vem du vill inom näringslivet och de kommer säga att en affärsplan är A och O. Numera kan du även fråga bloggarna och de kommer säga detsamma. De kallar sig numera för influensers och bakom den snabba, glättiga och sköna fasaden som youtubers, instagrammare och bloggare visar upp finns månader och år av stenhårt arbete. Vi kollade hur två influencers från Örebro nått dit de är idag och hittade en del skillnader – men också många gemensamma nämnare.

 

Du har sett dem på nätet och i olika sociala kanaler. Personer med tusentals följare som får varor eller pengar för att i text-, ljud- eller videoform berätta om dem. En del går så bra att de kan resa jorden runt och leva på det, medan andra har det som en sidoinkomst. Men vilka är de gemensamma nämnarna för att lyckas?

Drivkrafterna kan se olika ut; en del är ute efter friheten av att jobba för sig själv medan andra ser fördelarna med att tjäna pengar på ett fritidsintresse. En annan anledning till att bli influencer kan vara det faktum att många jobb är på väg att försvinna till följd av digitalisering och robotar av olika slag. År 2013 presenterade exempelvis en grupp forskare vid Oxfords institut för ”New economic thinking” en uträkning på hur många jobb som riskerar att försvinna till följd av detta. Deras slutsats var att närmare 47 procent av jobben kan komma att rationaliseras bort inom två årtionden.

I andra änden av digitaliseringen växer influenceryrket och kan vara en väg att gå mot en ny karriär på andra sidan av det digitala skiftet. Men vägen dit är lång och snårig och det gäller att, förutom hårt arbete, ha god planering på hur man ska nå sina mål.

 

Victoria Willén började blogga redan 2010 och driver idag på deltid en blogg och ett tillhörande instagramkonto med över 27 000 följare.

– Jag har varit intresserad av bakning ända sedan jag var liten. Många frågar efter recept och jag tyckte att det var smidigt att skriva ner dem någonstans där alla som vill kan komma åt dem.

 

Den första versionen av bloggen ”Victorias provkök” levde fram till för två år sedan.

– Då gjorde jag om den så som den ser ut nu och efter det tog det fart. Men det tar tid att bygga upp återkommande besökare. Nu postar jag var och varannan dag på både bloggen och Instagram.

 

De olika kanalerna har gett henne olika utmaningar. På bloggen får hon mycket positiva kommentarer med det är samtidigt svårt att få besökarna att engagera sig då det krävs inloggning för att kommentera. På Instagram är utmaningen en annan. Där är exempelvis tempot högre.

– Postar jag en bild på Instagram är de otåliga och vill ha receptet på en gång. Det blir en press men det är bara roligt, berättar Victoria.

Vi sitter ned i hennes kök i radhuset i Örebro, samma kök som figurerar flitigt i hennes bilder. Ett fat på bordet är fyllt med nybakade saffranskringlor och ett annat med någon sötsak av choklad. Det är här hon skapar sina alster och influerar de följare hon lockat till sig.

Victoria berättar att företagsförfrågningarna började komma redan efter något år och i början gjorde hon som många andra och inledde samarbeten för att få gratisprodukter, men numera gör hon inga större samarbeten på de premisserna.

Förfrågningarna om samarbeten är så många att Victoria får tacka nej till en del för att hinna med. Hon berättar att hon nyss avslutat ett jobb för Ingelsta kalkon och härnäst väntar ett uppdrag för Arla ost. Hur mycket tid hon lägger ned vet hon inte.

– Tid? Det här är ju mitt intresse och man går med de här tankarna rätt ofta. Det är både en livsstil och en hobby. Mat ska man ju ha ändå och att ta en bild på det tar bara några minuter.

Det kan låta enkelt men är resultatet av ett hårt arbete att lägga grunderna. För bilderna använder hon en kompakt systemkamera för några tusenlappar och redigerar sedan bilderna i telefonen innan de läggs upp. Den enda övriga tekniska utrustningen består av en dator och några fotolampor. Men att hitta verktygen och det arbetssättet har tagit tid.

 

Kan du tänka dig att arbeta med det här på heltid? Hur långt ifrån det är du i så fall idag?

– På sikt kan jag tänka mig att jobba heltid med detta men jag behöver några längre samarbeten i så fall. Just nu är det bara kortare grejer även om många är återkommande.

En som redan jobbar heltid sedan ett och ett halvt år tillbaka är Elin Häggberg. Hennes väg till att bli yrkesverksam influencer har sett metodisk och målmedveten ut. Att börja blogga innebar inte att sätta sig ned vid datorn och ladda upp bilder och lite text på måfå.

– Redan från början var min tanke att det skulle vara en affärsidé med tydliga mål och jag lade upp en strategi för hur jag skulle nå dit.

Hon studerade på universitetet mellan två omgångar på Sveriges Radio och blev mer och mer intresserad av bloggformatet.

– Jag har alltid gillat formatet men undrat varför det inte finns så många bloggar om teknik. Jag såg också att lifestylebloggarna hade mycket frågor i kommentarsfälten om just det tekniska. ”Vilken kamera använder du? Hur gör man det här? Och sådana frågor”.

Därmed hade hon identifierat en målgrupp och ett behov hon kunde tillgodose med sin blogg. Det skulle bli en teknikblogg som förklarade teknik på ett enkelt sätt.

– Jag har alltid använt teknik som underlättat det jag vill göra men förstod inte att jag hade ett teknikintresse.

Så föddes bloggen ”Teknifik”.

 

”Redan från början var min tanke att det skulle vara en affärsidé med tydliga mål”
/Elin Häggberg

 

Elin berättar att hon bloggade nästan varje dag i början, men så ofta hinner hon inte med att uppdatera nu. Hennes affärsidé har utökats och vid sidan om bloggen ger hon föreläsningar, arrangerar kurser och deltar som teknikexpert i olika mediesammanhang.

Precis som för Victoria är samarbeten med olika företag och organisationer ett viktigt inslag och där kan det vara lätt att gå vilse. Exempelvis får man inte mörka reklamsamarbeten för läsarna så sådana artiklar behöver märkas upp tydligt. Även här hade Elin gjort sin research.

– Jag hade ambitionen redan från början att göra samarbeten så jag hade tänkt ut hur jag skulle märka upp det materialet. Jag är engagerad i branschorganisationen Influencers of Sweden och där har vi jobbat mycket för att hjälpa medlemmarna att reda ut hur man ska göra.

Influencers of Sweden (förkortat InOS) startade under namnet Better bloggers av Linda Hörnfeldt och har som mål att samla Sveriges influencers i en branschorganisation. Idag ger man råd och stöd till sina anslutna medlemmar för att upprätthålla ett etiskt, upplyst och schysst branschklimat.

– Innan IOS pratade man inte med varann och det var mycket ”hysch-pysch”. Det är otroligt viktigt att kunna bolla tankar med andra och att skapa standarder. InOS ger en liten fackföreningskänsla, berättar Elin.

En vanlig fundering hos influencers är hur mycket man ska ta betalt för samarbeten. Även där försöker InOS ge råd.

– Det är alltid svårt att säga exakt men IOS har gått ut med en lägstanivå på 2 000 kronor samt en mall för hur man ska räkna. Det handlar inte bara om hur många följare man har, följare går att köpa. Dessutom går engagemanget ned ju fler följare du har och därför är det svårt att säga något exakt. Därför måste du ta reda på ditt eget värde, avslutar Elin.

 

 

Victorias och Elins tips till blivande influencers

Elin
Bränn inte ut dig. Det är viktigare att vara konsekvent och ha kvalitet än att posta ofta.
Producera mycket tidlöst innehåll så slipper du känna stress.

Victoria
Ha tålamod. En del bloggar intensivt i en månad och sedan händer inget.
Du måste brinna för det du skriver om.
Identifiera din målgrupp.

 

Länkar
Influencers of Sweden – branschorganisation
www.influencersofsweden.se

Victorias provkök
www.victoriasprovkok.se

Elin Häggberg
www.elinhaggberg.se

 

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.