Rekt games – det svenska spelundret har nått Örebro

Text: Thomas Helsing Foto: Tomas Karlsson/Rekt games
Posted 2 veckor sedan in Leva & Bo, Näringsliv, Nöje

fightworld_course
Klubb Wah-Wah 2018 -1

Det svenska spelundret har varit ett begrepp under nästan hela 2000-talet och ser inte ut att tappa kraft än. Hittills har det mesta av spelutvecklingen varit kopplat till kluster i storstäder som Stockholm och Göteborg men här, i hjärtat av Örebro, finns sedan förra året Rekt games – ett spelföretag som hoppas kunna visa att det går att utveckla spel även här. Och de vill locka fler att etablera spelutvecklingsföretag i staden.

 

Spelbranschen är glödhet, inte bara ur konsumentperspektiv, även investerare letar med ljus och lykta efter nästa heta spelföretag att satsa pengar i. Och i branschen har svenska utvecklare länge legat i förgrunden. Kanske därför inte så konstigt att Örebroföretaget Rekt games, som startade upp sin verksamhet så sent som förra året, gjorde det med en investerare med på tåget från början. Men så är det också samma person som leder de båda bolagen.

 

Taha Salim är kurd och kommer urpsrungligen från Irak. I Sverige har han vuxit upp i Vivalla och har läst till civilekonom. Spel har funnits med honom under hela hans uppväxt.

– Det var farsan som introducerade mig för Red Alert (ett klassiskt realtidsstrategispel från 1996, reds. anm.). Han spelade det mycket så det blev en grej som vi gjorde tillsammans, berättar Taha.

Numera dras han mest till tävlingsinriktade spel.

– Jag spelar mycket Rocket League och lite CS. Jag gillar det tävlingsinriktade i spelen, hatkärleken som man kan känna i ett team, berättar han.

 

Han träffade affärspartnern och investeraren Augin Tekin när de båda tränade kampsport. Taha hade varit inblandad i några startups som inte gett något. Så en dag ringde Augin och frågade om han kunde något om spel.

– Jag kände direkt att det var mig han sökte, jag är verkligen ett spelfreak. Vi startade ett bolag som sedan blev ett investmentbolag. Det är det bolaget som nu investerat i Rekt games så jag har allt mitt fokus där just nu.

 

Sedan årskiftet arbetar de alla heltid i bolaget. I skrivande stund är de fyra stycken i bolaget. Johannes (art director, animationer, konceptdesign) och Petter (huvudprogrammerare) har gjort spel ihop tidigare och så Chris som är modellerare.

– Min roll är att driva och lösa allt runt omkring. Sedan gör jag lite level design också, jag har mycket erfarenhet av vad som funkar och vad som inte funkar, berättar Taha.

Till en början var det mobilspel som gällde men ganska snart stötte de på problem.

– Vi lade ner allt arbete och tog ett möte där vi frågade oss vad som saknas.

Det ledde till att man började om med PC- och konsollmarknaden i sikte istället. Spelet – Fightworld – är en multiplayer-online-brawler som dessutom är helt free-to-play. Vad allt det där betyder är i princip att spelet kommer att vara helt gratis att spela i sitt grundutförande och att det går ut på att du ska knocka motståndarna på banor i olika miljöer. Intäkter får man genom att sälja olika kosmetiska tillägg.

Till den här intervjun har Taha tagit med sig en utvecklingsdator och ett gäng handkontroller och låter oss på redaktionen testa Fightworld. Och trots ett visst inledande motstånd från mina kollegor, med utrop som ”men jag kan inget om spel”, ”jag spelar ju bara Tetris” och favoriten ”jag, spela?”, så tystnar protesterna snart. Kontrollerna är busenkla och snart jagar vi runt efter varandra som om vi aldrig gör något annat på dagarna.

a game character

Taha berättar att Rekt Games har fyra grundvärderingar man aldrig kommer att släppa: gameplay first, fair play, freedom och innovation by learning. Det är exempelvis tack vare dessa som man valt bort de senaste årens utskällda mikrotransaktionstrender och bestämt sig för att släppa spelet gratis. De tillägg man räknar med att tjäna pengar på kommer bara att vara kosmetiska. Det ska alltså inte gå att köpa saker som ger en fördel i spelet.

Det finns en hel del örebroare i och runt spelbranschen, exempelvis Christoffer Ring som bland annat jobbat hos jätten Electronic Arts och Jens Bergensten på Mojang, men när det handlar om att bilda bolag och skaffa sig ett kontor har Örebro valts bort till förmån för storstäderna. För Taha och övriga inblandade i företaget är valet att stanna i Örebro fullt medvetet.

– Man ska inte behöva flytta härifrån för att kunna jobba som spelutvecklare. Vi kommer alltid att vara kvar i Örebro, åtminstone kommer huvudkontoret alltid att vara här, slår Taha fast.

Och visst, med trådbundet bredband utbyggt till 97,3 procent så finns det naturligtvis väldigt lite som talar för att man inte kan sitta och utveckla spel i Örebro likväl som i Stockholm eller i Burträsk. Örebros geografiska placering och de goda kommunikationerna med storstäderna får ses som ett extra plus. Så precis som många andra företagare och personer med rekryteringsansvar ser han det som viktigt att locka arbetskraft som utbildat sig här att stanna kvar.

– Jag tror att det är bra tajming för fler spelutvecklare i Örebro. Titta på de som har pluggat här, de drar till Stockholm direkt. Tänk om vi kunde behålla dem i stan och göra dem delaktiga i att utveckla interaktiva mötesplatser? Där tror jag att det går att göra mycket.

När jag ber om honom utveckla den tanken kommer vi in på möjligheterna med Augmented reality, där ett datorgenererat lager med innehåll läggs på vår bild av verkligheten, och skapar spännande, gemensamma mötesplatser.

– Jag har visioner men det finns inget konkret nu, säger han och ler.

 

Taha Salim
Taha Salim är vd för Rekt games.

 

Rekt Games kallar sig för ”indieutvecklare” men ägs av ett investmentbolag. Hur hänger det ihop?

– För mig är man indie tills man är etablerad, när man har produkten som slår stort. Vi är inte indie i traditionell mening men vi agerar som ett indiebolag på många sätt. Fördelen är att jag sitter i styrelsen för både Rekt games och Vici Capital (investmentbolaget som äger Rekt games) och när jag ser att killarna brinner för att göra en sak så säger jag bara ”gör det”.

 

När Fightworld blir en succé, är det här den typen av spel ni kommer att fortsätta utveckla?

– Vi håller oss till våra grundvärderingar men sedan finns det inga begränsningar. Innovation är otroligt viktigt för oss. Vår första spelidé var faktiskt ett bilspel och idag har vi gott om andra idéer. Kanske blir det ett FPS eller ett co-op-spel nästa gång, vem vet?

 

Rekt games första spel ”Fightworld” beräknas släppas i så kallad betaversion någon gång under perioden oktober till januari.

(Visited 56 times, 1 visits today)
Nollnitton online banner

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.

Skip to toolbar